Håller på och renoverar källaren där vi har takhöjd på 200-205cm, så vi kan inte bygga ner taket eller ha lampor som bygger neråt mycket.

Taket är uppbyggt enligt följande, spåntat trätak - svart papp - sågspon.

Funderade på om det finns några spottar man kan fälla in i detta? har tittat på Hide-a-lite 1208 som kan monteras i apparatdosa och det sitter 10-20w halogen i. kan detta funka eller kommer det finnas risk för brand då?

Om någon har tips på hur man annars kan lösa belysningen får gärna tipsa =) Rummen består av en tvättstuga och ett allmänt rum där vi kommer ha frys m.m.

Alla fabrikanter har i installationsanvisningarna mått på närmaste avstånt till brännbart material, krav på "skyddspottor" osv osv osv. Om du kan få in dosor så ska det vara ok om fabrikanten anser det.

Dessa spottar står de att de ska monteras i vanliga apparatdosor mot bränbart matrial, frågan är bara, med bränbart matrial menar de väl trä? sågspån är väl lite lättare att antända?

Så här står det om den på hemsidan "Monteras enkelt i isolerade tak under ångspärren i apparatdosa eller tillsammans med Spot Guard gles (E7466702)."

i bruksanvisningen för dessa lampor står det följande, se nästa inlägg.

Redigerat:
text.JPG montering.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mått.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brännbart är brännbart, spån som "fast" trä. Så enligt fabrikant är det ok. Däremot så får den inte täckas med isolering men jag tror ju att det är så bra luftkylning i spånen så att det är ok så länge den ligger i en dosa.

Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Brännbart är brännbart, spån som "fast" trä. Så enligt fabrikant är det ok. Däremot så får den inte täckas med isolering men jag tror ju att det är så bra luftkylning i spånen så att det är ok så länge den ligger i en dosa.
Ja men spånet är ju just isolerande vilket garanterat påverkar kylningen. Inte alls lika säker som du på det. 20w utan vettig kylning lär bli varmt. LED-rekommendationsdax?

Det är armaturen som inte får täckas med isolering inte dosan.

norrbottenstorpet skrev:
Ja men spånet är ju just isolerande vilket garanterat påverkar kylningen. Inte alls lika säker som du på det. 20w utan vettig kylning lär bli varmt. LED-rekommendationsdax?
Men spånet är INTE en isolermatta.

Kör med apparatdosor, men tänk på att vara extremt noggrann med att dosorna "leavar" med ytskiktet på taket om du tänkt att fästa dem med dosskruv. Annars kan det bli jävligt att skruva på själva ytterhöljet. Det finns visserligen fjädrar för att trycka upp dem, men skruvmontage är ju att föredra.

Med normalt brännbart menar lampstandarden IEC 60598 material som har en antändningstemp på minst 200 °C. Det menar dom innefattar inte trä med mindre tjocklek än 2 mm, vilket nog spån kan anses vara. Temperaturen tillåts gå upp till 90 °C på dessa brännbara ytor, vilket även det kan vara på gränsen.

Här finns ett exempel på möbelspott som är installerad enligt anvisningarna men som ändå brann upp:
http://www.byggahus.se/forum/el/189657-smalt-kabel.html

Så lite extra luft är inte fel. Monteras den i en dosa så välj ett känt fabrikat som har motståndkraft mot värme.

spik99 skrev:
Det är armaturen som inte får täckas med isolering inte dosan.
Men om dosan är helt täckt av ett tjockt lager isolering så att det i praktiken inte kyls av alls åt det hållet, utan bara i aluminiumringen ned mot den belysta ytan, klarar spottarna detta? Man kanske inte kommer upp i termisk tändtemperatur för trä ca 300-350 grader, men låt säga att det blir 100 grader varmt. Hur står sig kablage, dosa och VP-rör då? Eller har kanske tillverkaren räknat på ensidig avkylning?

Glufsglufs skrev:
Men spånet är INTE en isolermatta.
Spånet, beroende på sort, har garanterat sämre isolervärden än moderna isolermaterial. Ja, där har du helt rätt. Det jag ville visa avvikande uppfattning om handlade om "brännbart som brännbart" vilket jag inte tycker är fallet. Den isolerande förmågan är mycket viktigt vid antändning och spridningsförutsättningar för brand.

norrbottenstorpet skrev:
Men om dosan är helt täckt av ett tjockt lager isolering så att det i praktiken inte kyls av alls åt det hållet, utan bara i aluminiumringen ned mot den belysta ytan, klarar spottarna detta? Man kanske inte kommer upp i termisk tändtemperatur för trä ca 300-350 grader, men låt säga att det blir 100 grader varmt. Hur står sig kablage, dosa och VP-rör då? Eller har kanske tillverkaren räknat på ensidig avkylning?

Spånet, beroende på sort, har garanterat sämre isolervärden än moderna isolermaterial. Ja, där har du helt rätt. Det jag ville visa avvikande uppfattning om handlade om "brännbart som brännbart" vilket jag inte tycker är fallet. Den isolerande förmågan är mycket viktigt vid antändning och spridningsförutsättningar för brand.
Så länge spoten ligger i sin dosa (vilket då är kravet) så ligger den inte dikt mot något och har kylluft....den blir iofs också varm men i o m att en dosa har hål så är det betydligt svalare än om spoten var

Nackdelen med möbelpuckar är att de blir ganska bländande, stiftlampan ligger nära glaset och det finns ingen avbländning. Jag skulle rekommendera en lågbyggande välavbländande LED-downlight istället.

Om man har en 40mm finns bra downlights som inte bländar. De är även på 5-6watt och ger ändå mer ljus än en puck på 20watt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.