B
Ballabaloo: Där sa du något!! Att man inte tänkte på det. Det är sådana här gånger jag blir glad över sådana här forum. Ska iväg till elbutiken om en timma. Så han får hjälpa mig. Är inte så hemma på detta. Men är det inte bättre att överdimensionera dimmern? Vad kan få fel då? En setet lampor är 2 st spotlights à 50w och det andra 3 st à 35w. Och dom e kopplade på 230v utan
7 svar · 1,8k läst
O
orparn: Själv skulle jag inte använda en dosa utan möjlighet till dragavlastning av anslutningskabeln.
12 svar · 8,9k läst
·
jackt
jackt: Och bara för sakens skull så kommer en bild på den andra centralen. Inget konstigt vad jag ser. Ingen JFB där, troligen inkopplat tidigt 1990-tal.. Tydliga markeringar av ledarna på inkommande kabel, så det blir inga problem att få rätt leding på rätt plats.. [bild] Denna gamla kommer bytas mot en annan..
16 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Nu har jag stängt denna tråd, det gick inte att hålla den till frågan. Till trådskaparen: Om du behöver ställa fler frågor, starta en ny tråd, eller skicka PM till mig så öppnar jag den här igen.
49 svar · 9,6k läst
·
B
b2b2: Klippa kabel, eller inte? Det spelar ingen roll som tidigare skrivits. Det enklaste sättet att förklara CE märkning är följande. Distribuerande anläggning = fast elinstallation fram till uttag / säkerhetsbrytare skall följa elsäkerhetsföreskrifterna Förbrukande anläggingar såsom tvättmaskiner och liknande som är CE märkta skall följa maskinderiktivet och dess föreskrifter. Står
47 svar · 16,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, inga problem. Kan vara lite krångligt att veta hur uttagen ska monteras för att inte krocka med rören i ett pannrum när man är i stadiet och sätter dosor och drar slang. Inte ens rörmokaren brukar ju veta exakt hur denne kommer dra i det senare stadiet av bygget. :) //Patrik
6 svar · 2,4k läst
V
Villiam: Jo kanske, men jag vill helst att alla lampor ska tändas samtidigt, det blir dessutom två ställen till att byta batterier på så helst kör jag på ett relä samt nätansluten signalförstärkare.
2 svar · 1,9k läst
J
Josth: Om det är TN-S till husets elcentral är det dags att (t.ex.) koppla om blå ledare i kabeln till UC som nolla istället (som sagts ovan). Blir då tvåfas i UC. Numera går ju de flesta verktyg och pumpar på 1-fas så det borde inte vara något problem. Vore även bra med en bild på trefas-uttaget i stallet, gammal platt modell ska ej användas längre.
29 svar · 16,7k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Nätägaren äger bara kabeln och mätaren....trafo och kortslutningsplint om det är över 63A
26 svar · 16,8k läst
R
rightnow: Tack! Jag hittade rätt med det första E-numret med till den senaste varianten. Det blir jättebra! Om man tänker framtidssäkring: Man drar en tändtråd till t.ex. 4 olika dali jollys. Sedan drar man en DALI-bus i serie till varje jolly. Hur framtidssäkert är detta om man blir tvungen att vid någon punkt byta ut DALI mot något annat? Kanske ska dra separat tändtråd i alla fall till
9 svar · 3,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Undrar om det inte är den där slangen som är helt överjäkligt dålig? Slapp som en jäkla slapptask! :) //Patrik
7 svar · 6,2k läst
·
T
Tobbe_3: En liten varning ang röd ledare. Den kan förekomma som skyddsjord och tändtråd m.m i hus fram till 1970 ungefär. Det är mycket viktigt att se upp så att den inte blir "felkopplad" i samband med någon renovering i elsystemet
5 svar · 2,2k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Cosa 30 brukar ju rekommenderas. Säljs, eller i alla fall såldes på Jula.
2 svar · 2,1k läst
Erikoolio
Erikoolio: [citat] Precis så skall du göra...
6 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: Du ska inte bekymra dig över vad som kommer att ev hända i framtiden utan om hur det ska bli nu, Framtiden måste den som ändrar "i framtiden" ta tag i. I framtiden det kanske blir ett sovrum vem vet? Är det den typ av kabin som jag tror sker ju allt vattenblask inne i ett slutet utrymme och då ska det inte vara några problem med anslutningen. Det är den NORMALA användningen av rummet som
3 svar · 967 läst
A
aivo: Tack för vänliga råd men tanken ska bort. Platsen är intecknad för annat. Grundfos själva säger ju att pumparnas motorer är nästan outslitliga så jag kör på och ser hur det funkar tänker jag. Hittade även den här och där finns beskrivet 3-faskoppling. http://www.vvs-boden.se/ems-teknik-flodesvakt-p-9305.html
5 svar · 1,6k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Räcker det med en hypotetisk?
14 svar · 2,5k läst
S
Singe: Många har säkert tillgång till sin elmätare och huvudsäkring dygnet runt men inte vi. Om vi skall dit så måste vi endera kontakta fastighetsskötaren på kontorstid eller jouren på övrig tid. Enligt elnätsägaren så är det många som inte har tillgång till elmätaren överhuvudtaget om man tex själv vil ha koll på sin elförbrukning. När det gäller spisen och Electrolux så är
6 svar · 9,5k läst
T
trojlee: man tackar / M
4 svar · 1,7k läst
H
Henke-el: Är det självreglerande kabel så drar den aldrig 0w utan matar kanske 5w/m och ökar till 10w/m. mät hur stor omkrets du har och gånga med 10w så ser du hur mycket det blir. Testa att köra utan och se ifall dina golv blir kalla och obehagliga att gå på. Någon här som kanske har mer koll på vad det kan vara för värmeslinga. Är ju nästan 40 år sedan.
2 svar · 1,3k läst
H
Henke-el: Ta aldrig fogskum, då får du ett jädrans piss när de en gång ska bytas. Silicon ska man alltid ha i ena änden när man går från varmt till kallt. Annars är risken att man får kondens/vatten i uttaget utomhus.
6 svar · 3,0k läst
E
el_richard: Kan vara glapp kontakt i en lampa eller en koppling
3 svar · 1,5k läst
E
elmont: Jag tolkade texten som att golvärmen skulle kopplas in av en behörig. Det blir ju lätt missförstånd ibland
5 svar · 15,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Och kanske låta se över hela anläggningen. Har du hittat två kablar som nästan brunnit kanske det finns fler som brinner snart.
14 svar · 7,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du menar det där med 20 A säkring? I så fall räcker inte 2.5 mm², nej.
8 svar · 1,4k läst
E
el_richard: Du kan mäta olika grupper med en 3-fas mätare med tillhörande strömtrafo.
21 svar · 6,8k läst
·
E
emilja: Det är MYCKET tacksamt för all den här hjälpen, tillfredställande att lära! Ritat om efter all input från er alla och även skrivit dit vad det är för brytare så det slipper spekuleras :) [bild] Tack!!! /e
11 svar · 23,7k läst
·
H
Henke-el: [citat] Ja det vore ett bra val. Ta ett drivdon för just den Led strömmen du ska ha. tex 6-10w 350 mA som går att dimmra på primärsidan. Sen köper du en eltako dimmer som är gjord för LED (oftast behöver de även N-ledaren inkopplad)
5 svar · 3,7k läst
P
Plutus: Zonindelning har jag tittat på, lampknappen sitter vid dörren ca tre meter från badkaret och duschen, jordfelsbrytare finns!
4 svar · 1,8k läst
P
pelle242: Hittade den här http://www.amazon.de/Triax-TSS-400-Teilnehmer-Netzwerkstreaming/dp/B00AAWI23K klart rimmligt prisnivå. Dock bara för fria kanaler så inte så aktuellt för norden. Sedan borde någon bygga en sån burk för DVB-T med inbyggd antenn, IP-klassad och PoE...
78 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.