carlbanan skrev:
Har ett liknande projekt nu i sommar. Blir en friggebod med snickarverkstad ca 35 meter från elskåpet vid garaget. Hade tänkt att sätta en central i boden, men vet inte alls vad för kabel jag ska lägga ner i marken. Såg att många rekommenderade n1xv, tänkte isf 5g, 2,5. Det som ska finnas där är väl mest verktyg och maskiner, så man vill ju kunna ha en bordssåg och spånsug igång samtidigt plus nå element och lite lampor och så. Tror ni jordkabeln räcker eller måste man gå upp i storlek?
Öh? Vad menar du med N1XV kontra 5G2.5? N1XV har ingen koncentrisk skärm (pss som EKKJ), så N1XV *finns* som 5G2.5. Menar du N1XV kontra exv. EKLK i slang? Eller menar du en grövre N1XV än 2.5mm2 kontra något annat? Konsensus är att N1XV, även som 5G2.5, är en alldeles utmärkt kabel, bättre än EKLK i rör.

Om du klarar dig på 16A så kan 2.5mm2 räcka, men för att svara säkert så måste vi veta förimpedans, om det finns jordfelsbrytare i matande/mottagande ände osv.

Tycker du ska gå upp en storlek redan nu, elmotorer å sånt brukar i regel ha höga startströmmar så en ordentlig matning skadar inte!

Mikael_L
35 meter är ju en bit.
Har du ett svagt elnät, en förimpedans som inte är så lysande, så kan det mycket väl bli så att det blir som högst 3x10A ut till friggeboden med 2,5mm2.
Jag räknade på det när jag skulle dra ut en ledning till vår frigga. Jag ringde och frågade elnätsägaren om vår förimpedans. Och sen kom jag fram till att jag kunde ha upp till 42 meter 2,5mm2 med 16A avsäkring. Och det räckte ju bra, då längden sen blev ca 20 meter samt 10A avsäkring (för jag ville skippa en UC i friggan).

Vi har väl ca 150 meter bort till transformatorlådan som tar ner 10kV till fastighetsnätet.

Ok, då får jag ringa och höra med nätägaren alltså. Men om jag går upp en storlek till 5g6 så har jag inga problem alls? Den kostar ju nästan dubbelt så mycket så det blir ju en slant... Har iaf jordfelsbrytare i elskåpet+ att det blir en i friggen också.
Bäst man säger att jag inte kommer koppla nåt själv, det enda jag tänkte göra blir att gräva ner kabeln.

Mikael_L
carlbanan skrev:
Har ett liknande projekt nu i sommar. Blir en friggebod med snickarverkstad ca 35 meter från elskåpet vid garaget. Hade tänkt att sätta en central i boden, men vet inte alls vad för kabel jag ska lägga ner i marken. Såg att många rekommenderade n1xv, tänkte isf 5g, 2,5.
Jag klickade runt lite med eldim.
Med 16A säkring är det spänningsfall som är dimensionerande efter ca 30 meter.

Med C16 automatsäkring och förimpedans på ca 0,6-0,7 ohm blir det samma max ledningslängd.
Med lägre förimpedans längre möjlig ledare, men då sätter spänningsfallet stopp ändå.
Med högre förimpedans så måste ledningen vara kortare.
Med B-automat, med 10A eller porslinssäkring går ledningen att förlänga. (Men förutom att använda 10A så kvarstår spänningsfallet ändå som begränsande.)

Vad har du för huvudsäkringar i elskåpet vid garaget, tror att dessa får vara normerande om inte du tänker montera extra säkringar i fasadskåpet!

elskåp.jpg

Så här ser elskåpet ut. Det är tre st 20A huvudsäkringar, ser ut att vara en ledig plats under också. Sen är det säkringarna till garaget ovanför, går en annan kabel in till huset sen.

Vet inte hur man brukar göra, men om det hade gått så vore det ju kanon att använda jordfelsbrytaren där till garaget...

Där huvudsäkringarna sitter ska du inte peta in nått mer , men över mätaren har du relativt gott om plats. Och du kan säkert använda den monterade JFB även till garaget eller vad du vill

Jordfelsbrytaren där är till garaget, skrev lite fel. Hade gärna använt den till den kommande friggeboden också.

Det kan du, inga problem. Jag vet inte hur det är kopplat nu men i värsta fall är det några minuters omkoppling.

Här är uppgifterna jag fick från nätleverantören.

[FONT=Courier New, monospace]
Matande nätstation N2564
Nodpunkt
Adress
Jordsl.impedans 541 mOhm
Sk3 0,7 MVA
Jordsl.R 537 mOhm
Jordsl.X 64 mOhm
[/FONT]
[FONT=Courier New, monospace]Ik3 825 A[/FONT]

Säger ju inte mig ett dugg... Men ni som kan kanske kunde räkna lite, det står väl mellan att gräva ner n1xv 5x2,5 eller 5x6. Avståndet från elskåpet är 35 meter, men det blir väl kanske 40 meter när man gått upp till elskåp i båda ändarna då.

Mikael_L
carlbanan skrev:
Matande nätstation N2564
Nodpunkt
Adress
Jordsl.impedans 541 mOhm
Sk3 0,7 MVA
Jordsl.R 537 mOhm
Jordsl.X 64 mOhm
Ik3 825 A
Du har alltså 0,541 ohm i förimpedans vid mätartavlan. 0,537 ohm i resistiv del och 0,064 ohm reaktiv.
Och i skenet av mitt tidigare inlägg så blir det alltså spänningsfall som blir dimensionerande i ditt fall.
Din elektriker kan givetvis komma att hysa en annan åsikt då det är ett gränsfall. Men själv skulle jag kunna tänka mig att använda 2,5 mm2 och säkra med 16A om fullt effektuttag endast undantagsvis kommer ske. Att det vid normal drift som mest brukar ligga på ungefär halva effekten. Och det är alltså för att det känns lite onödigt att bränna bort effekt i kablar samt de olägenheter som blink och sånt är.
Säg att du har en kraftig vattenpump på denna ledning, med startströmmar på uppåt 15-20A, och det laddar en hydrofor. Då skulle det blinka till märkbart i lampor varenda gång den slår på.

Med 3x16A så måste du väl i princip sätta en liten undercentral där ute också.

En fråga till de som vet:
Vad är "Sk3 0,7 MVA" ?
Max trefasig skenbar effekt , eller nåt sånt ...?

lk3 är väl max trefasig kortslutningsström? eller alltså max ström mellan två valfria faser, 400V ?

S = Skenbar effekt, så Sk3 = 0.7 MVA och Ik3 = 825 A och förhållandet Sk3 = 3* Uf * Ik3 / cos(φ) ger cos(φ) ≈ 0.8 om jag räknar rätt. Det är nog med ström i vilket fall :).

Avgörande är vilken total (medel)effekt som förväntas tas ut i snickarverkstaden. Mindre än 7 kW? Då skulle de räcka med 10 A säkring i mätarskåpet, även om 16 A går bra med denna längd.

Detta är ett utmärkt tillfälle att öva på Eldim. Ladda ned version B4.29 den här, och fyll i
Huvudtabben:
Z=0.541
Area=2.5
Längd=40
Temp=55
Säkring 16 A
Belastningsström=X

Det ger en TotZ på 1.2 Ω vilket är ganska Ok för en elcentral.

I nästa tab Anläggning kan du sedan laborera med olika areor och säkringar för de gruppledningar som ska finnas i verkstaden.

De här siffrorna säger ju inte mig ett dugg, men har jag förstått rätt om jag borde kunna klara mig med 5g2,5 så länge jag inte kommer ta ut max effekt för jämnan, eller kan stå ut med nån blinkning och så? Det som max kommer köras samtidigt är väl ett verktyg tillsammans med spånsug, samt lampa och ev ett element under vintern.

Då låter det som att du behöver ta hem en elektriker som kan titta på märkskyltarna till dina maskiner och spånsug och försöka lista ut tillsammans med dig vilken effekt du behöver, och därmed kabel. 2.5 mm² kan vara på gränsen då motorer i allmänhet inte tycker om underspänning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.