Har en fundering på en möjligt kopplingslösning. Har idag en koppling som elektriken snabbt slängde ihop för något år sedan för att få igång en doseringspump att slå av och på när tryckvakten på hydroforen aktiveras. Det funkar klanderfritt, men jag måste bygga ut lösningen lite.
Som det är nu behöver jag ibland köra doseringspumpen utan att tryckvakten är igång, eller köra den längre tid än tryckvakten är aktiv. Så då får jag koppla loss eltråden och hålla den manuellt mot en "fas" så doseringspumpen startar och går..
Det jag skulle vilja, är en sorts omkopplare som antingen använder tryckvakten, eller går direkt på elnätet. Har gjort några fina ritningar så det kanske blir mer tydligt.
Så här är det idag (schematiskt).
Så här skulle jag vilja få det.
Funderade om man kunde ha en lösning som passar i en normkapsling, så jag kan ha motorskyddet på samma ställe.. Kanske använder två huvudbrytare som Läge1/Läge2 brytare..
Någon som har en idé?
Kanske tom har gjort något liknande?
Skulle man kanske tom koppla ihop det efter min skiss och det skulle funka?
Som det är nu behöver jag ibland köra doseringspumpen utan att tryckvakten är igång, eller köra den längre tid än tryckvakten är aktiv. Så då får jag koppla loss eltråden och hålla den manuellt mot en "fas" så doseringspumpen startar och går..
Det jag skulle vilja, är en sorts omkopplare som antingen använder tryckvakten, eller går direkt på elnätet. Har gjort några fina ritningar så det kanske blir mer tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är det idag (schematiskt).
Logga in
Skapa konto
Så här skulle jag vilja få det.
Funderade om man kunde ha en lösning som passar i en normkapsling, så jag kan ha motorskyddet på samma ställe.. Kanske använder två huvudbrytare som Läge1/Läge2 brytare..
Någon som har en idé?
Skulle man kanske tom koppla ihop det efter min skiss och det skulle funka?
Redigerat:
En sådan här kanske skulle funka?
http://www.elgrossisten.se/el-centraler/tillbehor/omkopplare-hand-0-auto-for-normcentral.html
Avsedda för montage på DIN-skena i normcentral. Frontplatta med text enligt bild, perfekt till styrning av tex ytterbelysning i kombination med tidur/ljusrelä.
Hand= belysning på
0 = belysning av
Auto =belysning styras av tidur/ljusrelä etc
http://www.elgrossisten.se/el-centraler/tillbehor/omkopplare-hand-0-auto-for-normcentral.html
Avsedda för montage på DIN-skena i normcentral. Frontplatta med text enligt bild, perfekt till styrning av tex ytterbelysning i kombination med tidur/ljusrelä.
Hand= belysning på
0 = belysning av
Auto =belysning styras av tidur/ljusrelä etc
Om jag förstått din beskrivning och skiss rätt så skulle det räcka med en omkopplare som antingen kopplar doseringspumpen direkt mot obruten fas eller mot fasen som kommer via tryckvakten. Det är enkelt att koppla in och du gör det i princip som enl din skiss.
Om du i vissa fall vill kunna köra doseringspumpen längre än gångtiden för vattenpumpen behövs ett tidrelä med inställbar tid och en omkopplare med tre lägen där du i det tredje läget kopplar in fasen från tryckvakten via ett tidrelä för att få doseringspumpen att gå längre.
Om du i vissa fall vill kunna köra doseringspumpen längre än gångtiden för vattenpumpen behövs ett tidrelä med inställbar tid och en omkopplare med tre lägen där du i det tredje läget kopplar in fasen från tryckvakten via ett tidrelä för att få doseringspumpen att gå längre.
Ja, den ska funka.jackt skrev:
Tack.Patrick E skrev:Om jag förstått din beskrivning och skiss rätt så skulle det räcka med en omkopplare som antingen kopplar doseringspumpen direkt mot obruten fas eller mot fasen som kommer via tryckvakten. Det är enkelt att koppla in och du gör det i princip som enl din skiss.
Tanken med tidrelä var något att ta till sig. Men då behövs som du skriver en med tre lägen (har du någon länk?), eller två av den som jag länkade till så får man koppla sig fram. Men principen är att man bara behöver tänka på vad som bryter fasen hela tiden? Nolla och jord ligger orörda hela tiden, och skulle kunna kopplas via en kopplingsplint?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Ja, du behöver/ska inte dra N och PE genom varje strömbrytare. Om du kan få in allt detta i en kapsling så kan N och PE i kabeln till doseringspumpen att kopplas mot N och PE-plinten precis som i en elcentral.
Fas och "tändtråd" från tryckvakten går till strömbrytaren, som matar en tändtråden i kabeln till doseringspumpen.
Fas och "tändtråd" från tryckvakten går till strömbrytaren, som matar en tändtråden i kabeln till doseringspumpen.
Omkopplare med fler lägen:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf...ilterClause=COL_2%3D0%20-%201%20-%202%20-%203
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf...ilterClause=COL_2%3D0%20-%201%20-%202%20-%203
Har fått hem omkopplaren, men det följde inte med något datablad/kopplingsschema.
Kan givetvis testa mig fram, men är det någon som direkt vet vad som är vad?
Den har 4st kopplingsplintar, trodde att det räckte med 3, en in och två ut. Vad gör den fjärde?
Två på ovansidan.
Två på undersidan
Modellen heter Kraus&Naimer CG4 A210 VE21 2
Kan givetvis testa mig fram, men är det någon som direkt vet vad som är vad?
Den har 4st kopplingsplintar, trodde att det räckte med 3, en in och två ut. Vad gör den fjärde?
Logga in
Skapa konto
Två på ovansidan.
Logga in
Skapa konto
Två på undersidan
Logga in
Skapa konto
Modellen heter Kraus&Naimer CG4 A210 VE21 2
Om du tittar här (www.krausnaimer.sg/Pdfcat/KN120D0311.pdf) eller här (www.krausnaimer.de/Pdfcat/KN_HK_D_Steuerschalter.pdf) blir du nog fyndig på ett kopplingsschema 
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Med en billig multimeter kan du ohmmäta brytaren för att lista ut hur den fungerar. Allmänt är udda siffror IN och jämna UT. Det kanske sitter två separata kontakter, där du i så fall får koppla ihop två poler för att uppnå en växlande funktion.
Har den redan växlande funktion med två udda siffror och en jämn så blir den i detta fall kopplad "baklänges" men det spelar ingen roll.
Växlande funktion kan vara bra - då blir det ingen kortslutning om man dribblar bort sig bland faserna som i Alfredo's exempel
Har den redan växlande funktion med två udda siffror och en jämn så blir den i detta fall kopplad "baklänges" men det spelar ingen roll.
Växlande funktion kan vara bra - då blir det ingen kortslutning om man dribblar bort sig bland faserna som i Alfredo's exempel