erikssonjorgen skrev:
Har precis handlat till ett helt kök. Handlade på Bauhaus, de hade fina förpackningen (blister) och Eljo Trenden är vit, jämn och fin.

Kompletterade en vecka senare på Clas Olsson, Plastpåse som förpackning, något gulare plast på Eljon med spår av gjutpressen i plasten.

Har tyvärr monterat två brytare bredvid varandra ifrån Bauhaus och CO. Vit bredvid gul... Inte kul.

Ska vi i egenskap av Byggahus (Oberoende portal på konsumenternas sida) medlemmar göra något gemensamt för att få Schneider att svara?

Kan man se det på en bild?

erikssonjorgen skrev:
Har precis handlat till ett helt kök. Handlade på Bauhaus, de hade fina förpackningen (blister) och Eljo Trenden är vit, jämn och fin.

Kompletterade en vecka senare på Clas Olsson, Plastpåse som förpackning, något gulare plast på Eljon med spår av gjutpressen i plasten.

Har tyvärr monterat två brytare bredvid varandra ifrån Bauhaus och CO. Vit bredvid gul... Inte kul.

Ska vi i egenskap av Byggahus (Oberoende portal på konsumenternas sida) medlemmar göra något gemensamt för att få Schneider att svara?

Eljo Trend finns väl med två olika "färger": E-vit och Polarvit. Placerar man dem bredvid varandra så blir den ena lite gulaktig.

Båda är märkta polarvit. Har aldrig sett någon annan.

Nu är det inte så att man ser det om man inte vet om det. Men studerar man de nära så...

Sen är det ytan. En är slät och fin. Den andre känns "plastig" om ni förstår.

Ska se om det går att visa på bild.

Det är inte bara plasten som är dålig...

Själv har jag aldrig upplevt att plasten är dålig på några nya grejer annat än om man klipper med sidavbitare eller annat "för klumpigt" verktyg.

DÄREMOT har jag reagerat på skruvgängorna som i bland annat envägs infällda vägguttag (gripklorna) och infällda lamputtag utan krok (skruvanslutning) sitter som utta... utan att man för den delen skruvat fast något. Har någon annan stört sig på detta?

O
Det kanske kan vara förra "årsmodellen" som clas ohlson säljer men jag tror inte att det skulle vara någon 2:a handssortering!
Det borde väl framgå! och Clas ohlson är inte alltid så billiga... men varför får då bauhaus sälja den dyrare varianten men inte clas ohlson? Nä tror att det är som vanligt folk sitter med fördommar mot ställen som kanske är lite billigare..
Eljo kan inte ha 2 olika kvalitéer eftersom det skulle skada deras varumärke. Eljo är enligt många kvalité, oavsett var man köpt den... El grossister är ibland ganska dyra men så har dom olika prislistor beroende på vem som handlar!
Handlar du mycket så blir det billigare... medans clas ohlson har bara ett pris...

Är findus fiskgratäng sämre för att du köper den på willys och inte på konsum?
är hemköps egna varor sämre en willys egna varor bara för att det är olika butiker?
axfood äger båda!

Näää komigen nu! tänk lite! om ni tillverkade en pryl inte skulle ni ha olika kvalitéer för olika butiker?

Clas Ohlson är ju en officiell återförsäljare åtminstone, så inga fulgrejer där.

gammalt ämne men clas köper ju grejjer av Ahlsells.
dock vet jag inte om just det uttaget kommer från ahlsell.

ELKO Plastramen kan man köpa på Ahsell och Selga iaf fast enbart till Indikeringslampa (Led, 12V, 230V etc) övriga knappar mm är väl plåtram om jag inte har helt fel?

ELJO Trend har funnits i 2 färger. Jag har för mig att den "gula" användes vid renovering/stambyte och den vita var nyproduktion mm Har hört detta från flera olika håll.

E-vit och Polarvit har väl aldrig funnits samtidigt, utan Polarvit var ersättare för E-vit? Jag kan givetvis ha fel, men så har jag uppfattat det.

//Patrik

När jag var nyutbildad elektriker 1994 fanns Eljo Trend både som Polarvit och E-vit. På den tiden med ram och vippa i hårdplast som inte gulnade. Något år senare kom den då nya modellen i mjukplast och även denna fanns i både Polarvit och E-vit till en början.

Står det verkligen Eljo / Schnider Electric på "ful" brytarna?
Patentet för Eljo Trend gick ju ut för många år sedan och det finns många kopior den den......

Ja, fulbrytarna var märkta med Eljo.
Vilket patent avses? Vilken uppfinning skulle patentet skydda? Om du kan ge ett patentnummer är jag uppriktigt intresserad.

Numera säger folk ibland om patent i svenskan när man egentligen menar mönsterskydd. Förmodligen påverkan av amerikanskans design patent.

Mönsterskydd kan gälla upp till 25 år. Eljo Trend lanserades 1988 och eventuellt mönsterskydd bör alltså gå ut i år.

f91jsw skrev:
Numera säger folk ibland om patent i svenskan när man egentligen menar mönsterskydd. Förmodligen påverkan av amerikanskans design patent.

Mönsterskydd kan gälla upp till 25 år. Eljo Trend lanserades 1988 och eventuellt mönsterskydd bör alltså gå ut i år.
Klumpigt uttryckt av mig... :o

Men att det finns kopior tror jag inte det råder någon tvekan om.....sist jag pratade med Schnieder om detta så sa den personen att det finns kopior som är gjorda på brytare från Thorsmans tiden.....lyssnade ifs bara med ett halvt öra eftersom jag själv föredrar Elko före Eljo....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.