Jag har ett Hager elskåp med automatsäkringar. Säkringarna är C10 (de röda), C16 (de gråa) samt C20 (de svarta längst ner). De flesta säkringarna är från Moeller men det finns några från GE och Hager också.

Nu skulle jag vilja byta ut en C10 mot en C16 på en befintlig plats. Platsen är för utebelysningen på balkongen (och uttag) och det funkade fint tills alldeles nyss när jag kopplade in 2 elektriska terassvärmare på ca 2 kW vardera. Säkringen slår ifrån efter ca 30 minuters användande.

Hur byter jag säkringen? Säkringarna verkar inte vara skruvade, ska man bara dra ut dem? Var köper jag lämpligen nya automatsäkringar av den här typen, på närmsta byggvaruhus?

Tack.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Lekpensel
  • Laddar…
D
Det brukar bara vara att lyfta en spärr i övre bakkanten och sedan dra den rakt ut. Men om du skall säkra upp är det ju inte bara frågan om att byta säkringen, du måste ju veta att ledningarna klarar den ökade lasten och det är ju inget arbete man egentligen gör själv.

Jag vill bara understryka vikten av att byta ledningar ut till värmarna, gör du inte det finns risken att huset tar eld.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om du vill undvika brand... så gör inte detta!
automatsäkringen på 10A är för kabelarea 1,5mm2 vilket med stor säkerhet är draget till din balkong
du behöver 2,5mm2 kabel till uttaget om du ska säkra upp till 16A vilket i ditt fall är på gränsen också

Ska du belasta med 4 kW + lite belysning, så klarar du inte dig med en 16A säkring. Du måste byta kabel till en med större area också.
Låt en elektriker dra ut en trefasgrupp och fördela lasterna på den.

Redigerat:
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
Tack för varningarna. Får skippa tanken om att byta säkring. När jag öppnar skåpet är det ju helt uppenbart att 10A-säkringarna har kablage anpassat för just det och inget annat. Jag kan se att det är olika tjocklek/tvärsnittsarea på kablarna till de olika säkringarna - runt 3 mm diameter (inkl. isolering) för de smalaste till 10A-säkringarna (1,5 mm2?), runt 4 mm diameter (2,5 mm2?) till 16A-säkringarna och riktigt kralliga doningar på ca 6 mm diameter (5 mm2?) till 20A-säkringarna.

Inte aktuellt att byta ledningar, så j-la viktig är inte terassvärmarna. Jag köpte billiga grejer på Clas Ohlson mest på impuls, har gasolvärmare också. De är på 1,8 kW styck och jag kan nog köra en av dem åt gången även på min 10A-säkring (de drar 8,3A styck enligt Classe).

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
cranberryrm
  • Laddar…
Prydlig central du har, snyggt jobb!

• Gilla
UppGiven
  • Laddar…
amatör-Kalle skrev:
...har gasolvärmare också. De är på 1,8 kW styck och jag kan nog köra en av dem åt gången även på min 10A-säkring (de drar 8,3A styck enligt Classe).
Va? Drar gasolvärmaren också 1800 W?

Har 2 elektriska värmare á 1,8 kW samt en sådan där hög stående gasolvärmare som de brukar ha på uteserveringar. Så jag går inte under om jag bara kan använda den ena elektriska åt gången.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.