3 386 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Häll i TN-C system
Hej på er,
Dum fråga kanske men: Jag har ett gammalt hus med TN-C system. Vanliga gängsäkringar samt separat jord och nollskena men sammankopplade. Till hällen skall det vara L1, L2, N, PE. Kommer det fungera med gemensam jord/nolla (I centralen TN-C) ?
Kan vara värt att veta innan man slänger ner en massa pengar på en dyr induktionshäll...
\Better safe than sorry
Dum fråga kanske men: Jag har ett gammalt hus med TN-C system. Vanliga gängsäkringar samt separat jord och nollskena men sammankopplade. Till hällen skall det vara L1, L2, N, PE. Kommer det fungera med gemensam jord/nolla (I centralen TN-C) ?
Kan vara värt att veta innan man slänger ner en massa pengar på en dyr induktionshäll...
\Better safe than sorry
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet inte om jag fattar frågan rätt. Men att du har PEN ledare till centralen är inget problem. Men du måste ha separat jord och nolla fram till hällen, från centralen.
Rent elektriskt skulle det säkert fungera med fuljordad häll, men det är elsäkerhetsmässigt förkastligt.
Rent elektriskt skulle det säkert fungera med fuljordad häll, men det är elsäkerhetsmässigt förkastligt.
PEN tll centralen. Nollan kommer att gå från nollplinten och jorden från jordplinten. Det är bara det att plintarna är ju ihopkoppplade med skruv i centralen...
Från centralen till ditt uttag för hällen måste det vara draget 2 faser (minst), nolla och jord. Är det det så kommer det att fungera. Du behöver inte grubbla på om det är TN-C eller TN-S fram till centralen.
Ja, det kommer fungera. Gruppledningen till hällen är ju TN-S, eller hur? Separat jord och nolla.Streamline99 skrev:Hej på er,
\Better safe than sorry
De flesta hus och centraler har TN-C-matning, det är de sista åren man börjat med TN-S till villor vid nybyggen.
Klicka här för att svara