Bo.Siltberg skrev:
Växlande funktion kan vara bra - då blir det ingen kortslutning om man dribblar bort sig bland faserna som i Alfredo's exempel :)
He, He... Ja det är ju lämpligt, minst sagt, att använda samma fas. Kanske borde ha varit tydligare där men jag tänkte att min pedagogiska? bruna färg skulle räcka. :)

Har man dribblat fel lär det ju i alla fall bli rätt självmarkerande när man försöker manuellköra första gången pumpen går. :eek:

Jag är absolut ingen expert, som ni säkert förstått, men om man kopplar enl Alfredos kommer ju även vattenpumpen få en levande fas, eller?

Nu har jag kopplat in min strömbrytare och första kopplingen blev givetvis fel. Så det var att fundera ett varv till och nu funkar det.
Från matningen -> 3an
Från tryckvakten -> 1an
Till pumpen -> 2an

Och så här ser det ut just nu..
ImageUploadedByByggahus.se1367865632.351289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Och innan någon nämner det, ja det är bara en fyr-ledare hit, därav nollan från doseringspumpen på jordkabeln. Inkommande skall bytas inom snart, och den ligger utanför jfb just nu.)

Vet att skillnad på "hand-0-auto" och "1-0-2" brytare kan vara att den ena modellen har byglar mellan kontaktblocken medans den andra inte har det.. Har bränt upp en FRO genom att inte upptäcka detta då 24v styrkrets o 230v manöver låg på olika block i samma brytare när en modell brådskande ersattes med en liknande(mins inte exakt men bytet var mellan dessa två modeller i samma maskin, troligen en trasig hand/auto ersatt med en 1/0/2 då rätt saknades)

Jag testade att ohm-mäta de olika varianter som finns och det blev en hel del olika möjligheter. Ritade upp dem på ett papper för jag trodde man kunde se ett mönster, men det kan jag inte säga att jag gjorde.. :)

visst har du 4 skruvanslutningar?

mr.Ola skrev:
visst har du 4 skruvanslutningar?
Japp, den har 4.

summra enl följande:

Hand 0 Auto
1-2 1-2 1-2
1-3 1-3 1-3
1-4 1-4 1-4
2-3 2-3 2-3
2-4 2-4 2-4
3-4 3-4 3-4

Ställ upp listan enl ovan o ringa in de tillfällen som du har kontakt mellan skruvarna då kommer det att klarna! :)

Så här såg min uträkning ut.. :)
ImageUploadedByByggahus.se1367949401.113295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det så här?
Läge 0: Kontakt 2-4
Läge A: Kontakt 1-2-4
Läge H: kontakt 2-3-4
kontakt 2 o 4 byglad = infas
Läge Automat = 1 vidare till manöverkrets som påverkar huvudkontaktor för pump lr lampa e dyl.
Läge Hand = 3 vidare till huvudkontaktor för pump lr lamp e dyl(genväg förbi manöverkrets som tidur/skymn.relä/nivåvakt etc..).
Går även att koppla tvärt om där 2 o 4 går till huvudkontaktor och 1 kommer från manöverkretsen o 3 är direktfas in

Ja, så verkar det vara. :)

Jag har ju inmatning på 1 och 3 och ut på 2 (går även då på 4 om man vill antar jag?)

Rätt smidig liten dosa. Men vad är skillnaden mot den som heter 1-0-2 då?

Jag är inte säker men jag har for mig att 1 0 2 inte hade kontakt mellan 2 - 4 utan kopplade antingen endast mellan 1-2 i läge 1, ingenstans läge 0 och 3-4 i läge 2
Det var iallafall en sån skillnad på den som vi pajjade en gång, den hade 24v på 4án och 230v på 2án.. när den kopplades tiill en hand-auto så kopplades 230v ihop med 24v sidan och grejjer gick sönder.. dyra grejjer..

Ingen skillnad förutom texten på frontskylten, och 2-4 är byglade internt precis som du mätt fram. K&N har riktigt fina och tillförlitliga kamställare av många typer, en klassiker sen lång tid och ett bra val tycker jag. Det finns även såna som mr.Ola nämner det är bara att söka i katalogen på de olika typnycklarna eller lossa fabriksbyglingen om man vill. Lätta att bygga om i efterhand på många sätt genom att flytta om nockar och byglar.

Redigerat:
Ok. Då vet jag.

Stort tack till all feedback!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jackt skrev:
En sådan här kanske skulle funka?
[länk]

[bild]

Avsedda för montage på DIN-skena i normcentral. Frontplatta med text enligt bild, perfekt till styrning av tex ytterbelysning i kombination med tidur/ljusrelä.
Hand= belysning på
0 = belysning av
Auto =belysning styras av tidur/ljusrelä etc
Tänkte bara väcka denna tråd igen för en ny fråga, undrar om någon vet om en liknande strömbrytare finns för 3-fas? Tänkte om man skulle vilja göra samma sak med själva vattenpumpen som med doseringspumpen.

Alltså köra vattenpumpen "bypass" utan att tryckvakten används? Som det är nu måste man ju tömma ut vatten så tryckvakten slår till om man skulle vilja fylla upp vatten. Känns lite onödigt.

Hur skulle man göra annars? Använda en arbetsbrytare? Ett relä som känner av tryckvakten, och slår till/av en tre-fas brytare?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.