P
Plutus: Zonindelning har jag tittat på, lampknappen sitter vid dörren ca tre meter från badkaret och duschen, jordfelsbrytare finns!
4 svar · 1,8k läst
P
pelle242: Hittade den här http://www.amazon.de/Triax-TSS-400-Teilnehmer-Netzwerkstreaming/dp/B00AAWI23K klart rimmligt prisnivå. Dock bara för fria kanaler så inte så aktuellt för norden. Sedan borde någon bygga en sån burk för DVB-T med inbyggd antenn, IP-klassad och PoE...
78 svar · 13,0k läst
A
Atom: [citat] Och nu finns. HAHAHA
23 svar · 7,5k läst
E
evesve: Tack för det snabba svaret! Ska väl gå det också även om jag får tänka om lite...
2 svar · 1,1k läst
A
Atom: Finns 30mA 30mS. För hela huset. Det finns en anslutningsdosa under jacuzzin precis under väggblandaren i badrum 2. Edit. Det andra uttaget som är för handukstorken finns 40cm från kabinen. Edit. Har fått mail från min son som fått intressant info från säljaren beträffande kabinen. "...stickproppen ska inte vara där. Klipp bort den och anslut kabinen via en flerpolig brytare via en
19 svar · 4,6k läst
·
easytech
easytech: Själv klart men strömmen var inte på..
11 svar · 4,7k läst
GK100
GK100: Nu har TS varit föredömlig nog att leta fram ett datablad för sin termostat, där framgår att den finns i tre huvudvarianter förutom olika tempområden. Typerna TY53-R och TY53-RT är försedda med accelerationsmotstånd (RT dessutom med termistor också) och TY53 är utan denna tillsats. Där visas även kopplingsexempel för de olika typerna. Syftet med principen för
6 svar · 3,6k läst
·
E
elmont: Tror att du har lite fel där, det finns inget samband om du inte menar att dom bara finns för att det ska bli OK att sätta apparater där dosorna sitter för djupt in i väggen
34 svar · 7,1k läst
P
Pierre1981: Trä lite kabelisolering på fk´n och skarvar med Wago 222 istället. Går inte inkommande direkt in i trafon?
3 svar · 1,5k läst
O
Odjuret: Tänkte sätta det under den droppande kranen till vattenslangen :p Har inte tänkt tidigare på att badrumselement inte blir så varma på ytan! Det var ett bra tips!
3 svar · 2,6k läst
L
lordi: Ok, tack för svar. Ska kolla lindningarna, trodde de var ok eftersom den går fint i övrigt.
5 svar · 1,7k läst
E
el_richard: Du skulle kunna dra 2 rör upp till dosan. Det ena röret drar du svagström i.
12 svar · 4,4k läst
D
daniellindholm: Jo det är väl standard vid fasta installationer? ;) åtminstone om man tänkt pyssla lite med lackering. Jag har på pappret delat in byggnaden i tre utrymmen. En stor hall, en spolhall/lack utrymme och ett förråd eller pannrum så småningom om. Då pratar vi kanske 10år bort. Det gäller att inte ha bråttom för då kan man lätt bli stressad ;)
26 svar · 8,4k läst
·
P
pr95: http://www.victronenergy.com/upload/documents/Whitepaper%20-%20Self%20Consumption%20or%20Grid%20independence%20with%20the%20Victron%20Energy%20Storage%20Hub%20%20-%20rev%2002%20-%20EN.pdf
35 svar · 11,5k läst
F
Fred vom Jupiter: Vissa taklampor hängs upp på en krok i taket och pluggas in med lampkontakt i ett lamputtag i taket. Andra lampor skruvas fast i taket och sladden som kommer ut ur taket skruvas fast på anslutningar i lampan. IKEAs lampor säljs utan stickpropp/lampkontakt, så om man har lamputtag i taket (istället för utstickande sladdar) så måste man köpa till en sladdstump och stickproppen.
3 svar · 9,8k läst
·
Ludwig
Ludwig: Funkade utmärkt på bara L+N+Pe. Tack för hjälpen!
4 svar · 9,2k läst
·
M_J_E
M_J_E: ...eller så följer vi resonemanget om att rensa ut allt ogräs ....mitt råd är att koppla in den här elektrikern direkt mellan fas och jord utan att passera gå....så har vi en klantskalle färre i yrket. självklart ska alltid en fackman anlitas...idioter finns överallt....punkt (and that was my two f.....g cents) :cool:
36 svar · 14,7k läst
·
M_J_E
M_J_E: Det enda att tänka på är att nollan egentligen bör gå oskarvad i plinten i eluttaget p.g.a. om nåt ballar ur i uttaget så nollan glappar så förlorar du med största sannolikhet nollan i efterföljande uttag också. Resonemanget gäller även för jord och fas. Det undviker man ju om man skarvar med t.ex. wago eller liknande. Vill man ha hängslen och livrem så kör man på den
4 svar · 4,3k läst
·
K
klippor: Från början tänkte jag höra om jag kunde använda det jag hade hemma. Nu har det kommit annat emellan och jag har nu ärende in till stan så en ny sockerbit ska inhandlas.
21 svar · 4,8k läst
hek
hek: Och här är resultatet: http://www.byggahus.se/forum/teknik/201788-z-wave-da-haus-hemautomation-33.html#post1714856 Tack för hjälpen.
23 svar · 8,5k läst
·
P
Pärran: [citat] Det beror nog på vilka dosor man jämför. Men jag kommer inte att ha så många takdosor så därför tänker jag göra som jag tänkt. Kopplingsdosor sitter synligt med täcklock men dessa vill jag se så lite som möjligt.
7 svar · 2,1k läst
F
Fred vom Jupiter: Biltema har dosor med 35 mm djup. För ett vägguttag borde den funka men kanske inte för en dimmer och kopplingar till halva huset.
2 svar · 2,8k läst
N
Nerre: Förtydligande av varför det inte får finnas berörbara skyddsjordade delar. Gamla ojordade uttag (Klass 0) användes i utrymmen där man räknade med att sannolikheten för att en person fick kontakt med en strömförande del samtidigt som de hade kontakt med jord var minimal. Att i ett sånt rum föra in en skyddsjordad berörbar del innebär att man tar bort en nivå av skydd. I ett rum med
8 svar · 6,9k läst
M
mrfrenzy: Stämmer bra det. Inkopplingsinstruktion finns i databladet.
5 svar · 2,0k läst
GK100
GK100: Precis som snaggletooth säger är det inte ovanligt att indikeringsdioden och S0-utgången ligger olika skalade och främst så att S0 har färre pulser per kWh. Problemen som nämns kan kanske även bero på lite taffliga ingångssteg till hobbyinsamlingsprojekten så att märkdata för öppenkollektorutgången inte innehålls, tex min ström och att den ligger högimpediv mellan pulserna och
14 svar · 2,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kan det vara samma ledning till TT- resp pannrumsuttaget? Kan vara en ledning/koppling som har suttit dåligt och nu hoppat loss, antingen t ex i proppskåpet el ev efterföljande kopplingsdosor på vägen el i förstauttaget. Det råkade jag ut för nyss. Fasledaren i lampströmbrytaren hade monterats slarvigt/felaktigt/livsfarligt med en av kardelerna utanför kopplingsklämman, med påföljd
2 svar · 3,0k läst
F
Fred vom Jupiter: Hittade en Osram-armatur med LED i helgen, som hade sensor så att man viftade med handen inom 10 cm från sensorn så tände den eller släckte. Å andra sidan kostade en 40 cm list över tusenlappen. Lite svettigt.
6 svar · 4,6k läst
S
spik99: Det är YTTEST få "apparater" där det spelar någon roll vart fas och nolla ligger för funktionen, däremot har det en viss säkerhtsaspekt om man bryter fas eller nolla.
18 svar · 5,4k läst
Z
zenobia: Efter att ha sett detta inser jag att det kanske är dags för en rejäl elbesiktning med värmekamera här hemma. Borde väl gå att hyra och göra själv misstänker jag?
14 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.