Jag har tyvärr ipptäckt att eljo inte alltid är den fina kvallitet jag är van vid.
Hemma har elektriker installerat flera lampknappar, dosor, uttag osv i eljos trendserie.
plasten i dessa är ganska mjuk och spricker inte när man klipper i den osv.
när man klickar fast knappen i en strömbrytare snäpper den fast som den ska, utan att något brister.

men de eljodetaljer jag köpte på clas ohlson här om veckan när jag ville byta ut en trippel kronomkopplare mot en kron och en dimmer höll alls inte samma kvallitet.
hårdare plast, klipper man i den spricker den, annan infästning för knapparna som gör att det finsk risk för att det ramlar ut "reservdelar" om man inte är försiktg när man knäpper dit dem.

innanmäten som man kanske inte bör koppla med mer en en eller ett par gånger.

kanske otur, tillverkningsfel?
nej annan oknstruktion var det.
dessutom är det samma usla kvallitet på skolans matriel från eljo, men när en elektriker var hemma hos mor min för några dagar sedan var det samma gammla hederliga fina eljokvallitet som jag är van vid han hade med sig.

tillverkas eljos prylar på licens av någon kinafabrik eller något?
är det fler som upplevd denna skillnad?

Ahh äntligen en som insett att det är skillnad på riktiga grejer o clas ohlsons skit.

Om ja förstått saken rätt så är clas ohlsons eljo prylar nån form utav andra sortering, förmodligen licenstillverkat i nått billigt land.

Å andra sidan kan man ju inte klandra de som ser Eljos märke som en kvalitetsstämpel oavsett inköpsställe.
Clas O och Jula säljer ju t.ex. även blå Bosch maskiner och hultafors grejer som är lika bra som de på Ahlsell.
Eljo måste ju ha gjort en rejäl missbedömning om man riskerar sitt varumärke genom att sätta det på några parallelltillverkade "skitprodukter"?

/T

Det här var ju intressant!

Jag har hittills köpt mina grejer på C-O, och bytt ut en strömställare pga att plasten gulnat och att en av de två knapparna gick trögt.

Tydligen tid att tänka om.

Någon som vet om de grejer som finns på expressel.se och elbutik.se är fin-Eljo eller ful-Eljo?
Jag tänker på Trend.

Jag mailade classe och frågade, fick detta svar :
Hejsan.

Är det samma serie så har självklart produkten blivit tillverkad i samma fabrik.
Det ska inte skilja någonting.
Med vänlig hälsning / Best regards
Markus
Elsupport
Kundtjänst Customer support
Clas Ohlson
SE-793 85 INSJÖN
Tel: +46 (0)247-445 00
Fax: +46 (0)247-445 09
<mailto:elverkstaden@clasohlson.se>
http://www.clasohlson.se

ejwbegysv skrev:
Jag mailade classe och frågade, fick detta svar :
Hejsan.

Är det samma serie så har självklart produkten blivit tillverkad i samma fabrik.
Det ska inte skilja någonting.
Med vänlig hälsning / Best regards
Markus
Elsupport
Kundtjänst Customer support
Clas Ohlson
SE-793 85 INSJÖN
Tel: +46 (0)247-445 00
Fax: +46 (0)247-445 09
<mailto:elverkstaden@clasohlson.se>
[länk]
Ja, vad skulle de svara?
"C-O säljer bara ful-Eljo som är tillverkat av sekunda material av barnarbetare i Kinesiska ful-fabriker"? -är ju inte troligt.

Någon som vet hur det är med kvaliteten på expressel och elbutik?

Nu tänker jag unna mig lyxen att sitta här och pilla mig i naveln och samtidigt ge andra "goda" råd; Skulle det inte vara vettigt att konfrontera Eljo med dina upptäckter, istället för Classe? De om några måste ju vara medvetna om eventuella skillnader i kvaliteten.

ingen dum ide alls. jag ska svänga ihop ett litet mail till "eljo" som antagligen int eär ett företag, men någon måst eju ha hand om eljo-varumärket i alla fall...

här vr jag främst ute efter att höra om jag haft otur elle rom fler hade lagt märke till någon skillnad, och det verkar ju som att jag inte är ensam om detta.

master_mimer skrev:
ingen dum ide alls.  jag ska svänga ihop ett litet mail till "eljo" som antagligen int eär ett företag, men någon måst eju ha hand om eljo-varumärket i alla fall...

här vr jag främst ute efter att höra om jag haft otur elle rom fler hade lagt märke till någon skillnad, och det verkar ju som att jag inte är ensam om detta.
Denna "någon" är i själva verket schneider-electric. :P

Som någon slags hämd så slog ELJO domaren till i helgen när jag satte på "knoppen" på en av de nya ELJO renova dimrarna, med ett snäpp gick två av plastflärparna som ska hålla fast knoppen av och nu får vi dimra med "pinnen".
Är det bara att köpa en ny dimmer á ett antal hundra eller går det att få tag på reservdelar?

/T

Jag har ju mycket svårt att tänka mig att stora Schneider Electrics som producerar produkter under bl.a. märket Eljo skulle göra en kopia av sina egna produkter med sämre kvalitet för ex. Clas Ohlson. Så stora volymer säljer inte Clas Ohlson.

Jag tror istället att det är så att även Schneider Electrics, som så många andra, försöker att på alla möjliga sätt pressa produktionskostnaderna. Kanske har man tagit en ny underleverantör till hjälp. Och sedan visar det sig efter en tid att produkterna inte riktigt håller måttet.

Men det gäller ju då troligen alla likadana Eljoprodukter, oavsett inköpsställe.

Men som alltid gäller ju, fungerar inte produkten tillfredsställande - Reklamera den!

Om du vänder dig till en elaffär med service kan de skaffa dimmerratten till dig Mr_T.Eller ring till Sneider-Electric direkt (0155-265400)så skickar de säkert en ny ratt till dig.

C
Schneider-Electric har ett forum på sin hemsida och det finns (eller iaf fanns) en tråd om just kvalitetsproblem på Renova där. Dock vill jag minnas att inga snaskiga detaljer om hur det ligger till avslöjades utan de som har problem har uppmanats att ringa till Schneider för att reda ut dem.

Renova från Classe är förpackad på ett helt annat sätt än de som man köper från grossist - det skulle inte förvåna mig om det är en annan fabrik/kvalitet. Har några av varje liggande så jag skall ta och titta om jag ser några skillnader...

/C

Och jag som alltid litat blint på att ELJOs produkter är av högsta kvalitet.. Vad skall man välja nu då? :'(

Låter väldigt konstigt att schneider-electric skull producera en särkild serie skitprodukter enbart för classe med flera.

Att Leica säljer sitt varumärke till Panasonic för att Panasonics kameror skall sälja bra kan jag förstå, men elmateriell?! :-?

C
Japp, nog är det skillnad alltid!
Classe till vänster, grossist till höger:
pict0029.jpg
pict0031.jpg
Döm själva...

/C

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.