El
FRS05: Nu har jag installerat allt och det fungerar utmärkt. Förutom något litet problem med utebelysningen och en app som inte fungerade riktigt så tuggar det nu på bra. Proove fjärrströmbrytarna fungerade inte heller att ansluta riktigt utan jag fick använda "anslutas" brytare i menyn istället. Nu ska jag bara se till att köpa lite mer utanpåliggande fjärrströmbrytare och några inbyggda
hempularen: Jag har raderat en tråd om smart elsystem. Tråden verkar ha startats av någon med anknytning till firman.
el_richard: Spishällar brukar vara på 2-faser. Ibland...
nimhed: Men det ser ju ut som att det är tre spännen som smäcker och att man bara kommer åt det i mitten med mejseln, eller missuppfattar jag?
elmont: Andra krav på el om garaget är brandklassat?? det enda kravet är väl tätningen av genomgångarna mellan brandceller. Och är det ett vanligt garage där man någon enstaka gång använder en högtryckstvätt duger IP 44 gott. Och är man inte tänkt att "sulla" med vatten i garaget räcker det med samma IP klass som man har i bostäder.
Snailman: ok, tack! lägger några extra 20mm tomrör mellan fasadskåp och central
Akahigi: [citat] Byggmax element verkar vara gjorda av Villum, med elektroniska termostater. Tror Gnosjö på Jula är 1100 medan byggmax tar 640 för samma watt.
-=fullmoon=-: Bara att ta testknappen på JFB och sedan gå över och se om något funkar.
Katoklok: På Ebay finns det tvåstegs frekvensomriktare som gör 3x400V från enfas 230V från en firma som heter Direct Drives i england. Länk: http://stores.ebay.co.uk/Drives-Direct-Inverters-LTD?_trksid=p2047675.l2563 Här är en länk till en modell på 1 hk http://www.ebay.co.uk/itm/150847496168?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 Jag har varit sugen på att beställa en men har inte
JF.: Så ser de ut fast de är ingen box för wcfixturen, den sitter i väggen bakom.
EyEr0n: Är det synligt? Om inte så är det annars bara att röjja på med vulk och eltejp. :) Funkar bra om man ser till att inte få allt för konstiga kanter eller böjjar.
Gruvberget: Glömde också fråga: det sitter nödstopp på maskinen idag och broms på motorn. Men det borde väl fungera som vanligt oavsett mjukstart eller ej?
Gabbe1: Köp PM-flex easy flow så blir problemet med långa dragningar mindre, sen jag testade den slangen (efter tips här av Patrik_Hed) så har jag inte använt något annat. Tex kan jag nämna att jag utan dragtråd lyckades trycka 5x6mm2 RK genom en 16m lång 25mm slang (den låg iof helt rak på plant underlag) Jag kan lova att det är näst intill omöjligt med en vanlig slang och utan glidmedel.
mr.Ola: Eller att nån högspänningsskarv blivit fel, brott på kabelsko i anslutning hsp-ledning etc.. 2 fas på hsp-sidan kan ställa till det rejält, förskjuten nollpunkt, överslag å andra tråkigheter! (har testat för länge sen)
nisse123: hur har det gått har den behöriga elinstallatören kopplat om kablarna till JFB?
Odjuret: Det är så pass kort sträcka så det borde kunna fungera som anslutning. Tänk på att koppa rätt i spisen! Du verkar ha enfas. Men så kan jag ha fel... men 3G 4mm2 på en 20A känns som enfas. För jag antar att du inte skall dra din gummikabel nån längre sträcka max nån meter. Så rent sponant känns det okej. Men det kommer nån som säkert kan rätta mig om jag har fel!
Odjuret: tja... jag är också sån där bakåtsträvande teknikhatare :D som vägrar ha mobiltelefon som enda telefon. Jag vill ha fast telefon. Så jag tycker att det är dumt att ta bort all teleledning i en lgh. Den dagen man flyttar så kanske det kommer nån ny bakåtsträvande teknikhatare:D Som vill ha fast telefon.Jag tycker att man kan spara första jacket. Så hemska är inte teleledningarna.
mape17: Bra bilder som visar hur man ska tänka/räkna.
UwillSteam: [citat] Tack så mycket snaggletooth. Nu behöver jag inte känna mig så dum när en kompis (elektriker) kommer över och installerar dimmern :) [citat]
berne88: [citat] Det är en sänk. Djupet är 400mm på skåpen och det är fulludrags lådor
Atom: Dessa trådar fortsätter till uttagen i sovrummet. Men det hela fixades idag. Två skarvar och lite slang samt FK.
Dodger: [citat] Det står ju ingenstans vilken typ av spottar det är frågan om så det kan ju lika gärna vara LED- som halogenspottar. Om en LED-spot går sönder så är det ju stor möjlighet att alla spottar slocknar. Hur vet kunden då vilken spot som är trasig eller om det kanske är drivdonet som gått sönder?
Bo.Siltberg: Elinstallationsreglerna kan du inte vara utan - given huvudkudde. Elbasen tillför inte mycket - det är en sammanfattning i fickformat, men den är ju nästan gratis i detta paket.
Vindictive: Det är ju just det som är så störande, att allt verkar normalt och så är det ändå nåt som är fel. Strömbrytaren är av exakt samma modell som innan så där har jag inte kopplat fel. Problemet fanns dessutom innan jag ens rörde strömbrytaren, mitt syfte var att byta lampan. Har bokat tid med en elektriker eftersom jag inte vill rota djupare i elen då jag inte är behörig.
hempularen: Men som Bo påpekar, du kan inte ha din andra lampa inkopplad på brytaren.
torbeno: Dessa fanns tidigare på biltema (i svart utförande) men har utgått och den verkar som om andra har slutat med den också. Elfa har också slutat och från elnu.se får jag inget svar ... Det är alltså en beröringsfri spänningssökare, lyser och ger ljud ifrån sig. Jag föredrar denna framför phasen-pennan. denna har bättre räckvid och inte bara av/på-läge utan låter mer ju närmre
mycke_nu: [citat] Man ska nog även påpeka att 10A vid 12V innebär 120 W belysning medan 10A vid 230V ger 2300 W. Spänningsfallet vid samma belastning (120 W) blir alltså i exemplet ovan 40% vid 12V, och ca 0.1% vid 230V (0,5A). Rent effekt- och energimässigt beror förlusterna på strömmen i kvadrat vilket betyder att förlusten vid 10A är 400 gånger högre än vid 0,5A. Förlusterna i
Atom: Jag ska stoppa i 6 X50W i en "tunnel" på 90 cm X 50 cm X 3 m och borrar lite hål just för ventilation. En mindre kanal kommer att bli riktigt varm. Ett par 10 mm hål uppe i långsidorna skulle påtvinga luftcirkulation då de flesta spottar, har en liten springa mellan lampan (eller inre kroppen) och yttre kroppen.