Hej.

Är det tillåtet att gå med tre faser+nolla+jord till en kopplingsdosa där två av faserna oskarvat går in i ett annat VP-rör och vidare till en 400V-ansluten VV-beredare och den tredje fasen matar uttag+lampa?

Skyddsjorden är gemensam till uttagen och VV-beredaren. Allt är 1,5mm2 och avsäkrat med tre 10A-dvärgar.

Jag tycker det är märkligt att gå med vit ledare ner till uttaget och till brytaren .Brukar ju vara tändtråd. Skulle man istället använt svart+vit till VV och brun till uttagen eller kanske dra två bruna fasledare där den ena går med den svarta fasen till VV-beredaren och den andra bruna till uttaget?

Kanske till och med är så att man istället skulle dragit eklk till VV och bara haft en fas i kopplingsdosan?

Vad säger reglerna om detta?

/Chrille

Det är tillåtet att dra max 1 grupp(kan även vara 3 fasgrupp) i ett o samma vp-rör, men kanske inte brukligt att dela 2 fas vvb med 1 fas belysning, dock så måste detta förfarande märkas upp väldigt noga att det rör sig om just en 3 fasgrupp både i kopplingsdosa o elcentral.
Har du ett alternativ till detta, ex att dra kabel till vvb så tycker jag det låter bättre, mera överskådligt!

Under förutsättning att det faktiskt är en trefas-grupp, dvs. att de tre faserna kommer från resp ingående faser till centralen så är det OK att göra så.

Under förutsättning att det är 3 OLIKA faser, inte bara 3 säkringar från samma matande fas, så kommer fasförskjutningen mellan faserna att ordna så att strömmen i nollan eller skyddsjord aldrig blir mer än 10A.

Den vita ledaren ska nog ses som grå. Vad har de andra två fasledarna för färg? Idag används ju brun, svart, grå för L1, L2 resp L3. Så det är troligen inget konstigt med en vit/grå fasledare till uttaget.

Hej och tack för alla svar.

Det är alltså helt Ok att göra så. Är det noga med märkning även fast två av faserna bara är in och vänder i dosan? Jag har läst en del om trefasgrupper men då handlar det mer om att koppla bakom uttag och då är det ju självklart mer kritiskt hur man märker och gör iom att en lekman får byta uttag och då kan råka bryta bort nollan som går vidare och det är ju väldigt obra om man inte har ordnat med trefasig brytning av dvärgarna etc.

I mitt fall finns det ju egentligen ingen som helst risk att en lekman gör något dumt iom att de två faserna till VVB inte är skarvade och bara är synliga ungefär 3 cm i kopplingsdosan.

Hur ska märkningen se ut i detta fall?

/Chrille

Exakt hur man skall utföra märkningen vet jag inte.

Det handlar inte bara om risken att ngn bryter nollan genom dosan, utan att någon överhuvudtaget ger sig in och kanske klipper av ledare i dosan, i tron att allt är spänningslöst, när man bara brutit en säkring.

Tja, tidigare i forumet så har vi väl rekommenderat "trefasgrupp med fler och enfasigt anslutna förbrukare" eller dylikt. Sedan vill jag minnas att det väl måste (?) var en riktig trefasdvärg, alltså inte tre enskilda enfasdvärgar så att man inte kan riskera att bara slå av en av de i gruppen ingående faserna. Alla måste manövreras samtidigt. ELLER om man som jag är diazedkramare måste ha JFB samt märkning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.