ImageUploadedByByggahus.se1375031000.487632.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1375031019.899728.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375031032.912039.jpg
Skapa konto

Hörde ett kraftigt POFF. Trodde någon av katterna hade hittat på hyss, men såg inget, gick ner till källaren och kände "brandlukt". Inne i garaget var det mörkt, men tvättstugan funkade fortfarande. Testade tända/släcka garaget, inget händer. Kollar närmare på lysröret och ser inget konstigt förutom kraftig lukt. Kollar proppskåpet, och säkringen utlöst. Kollar även om det finns ev spänning på lysröret. (ska ju inte finnas när säkringen gått, men men).Tar bort lysrör, såg fräscha ut, kollar glimtändarna, också fräscha. Skruvar loss kåpan och ner faller något "lock". Skruvar loss elkabeln och sätter på ubåtar. Slår på säkringen men inget händer, inser att även JFB löst ut. Slår på och huset lever upp igen..

Nu är man tacksam att man renoverat all el och fått JFB.
Har givetvis ingen aning vad som hänt om inte säkring och JFB löst.. Vill inte tänka på det heller..

Har skruvat ner den och den är väldigt varm. Har stänkt "grunka" lång bit bort.

ImageUploadedByByggahus.se1375032447.614352.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375032482.124368.jpg
Skapa konto

Är ett rätt gammalt lysrör, troligen (60) 70-talet.. Men det funkade med nya lysrör och tändare.. Nåja, bara att köpa ett nytt..

Sådana där armaturer borde väl ha blivit utbytta för länge sedan? Kanske inte lätt att kontrollera i en privatbostad. Vet minst två företag och en privatbostad som brunnit ner till grunden p.g.a. dessa kondensatorer. Hände i mitten av 80-talet.

Det sägs att man ska byta dessa kondingar ung vart 10:e år...

Bo.Siltberg skrev:
Det sägs att man ska byta dessa kondingar ung vart 10:e år...
Oj. Ok. Kan inte tänka mig att denna är bytt.. Och hur många hemmaanvändare gör det?

ImageUploadedByByggahus.se1375035375.818692.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375035406.834236.jpg
Skapa konto

Jag tror inte att någon byter kondensator i en lysrörsarmatur, dom allra flesta tar bara bort trådarna och fortsätter att använda armaturen. Kondensatorn behövs ju inte för att armaturen ska fungera och ge ljus.

Man kan ta bort kondensatorn på en "enstaka" amatur i hemmiljö. Lysröret fungerar utan denna.
Kondensatorn uppgift är att höja effektfaktorn till nära 1 för att minska den reaktiva effekten.
Om däremot el reparatörerna på Volvo hade gjort så på alla amaturer, då hade elanläggning behövt dimensioneras om p.g.a. ökande ström i ledningarna av en massa reaktiv effekt.

Jag tror även att Volvo inte har 50 år g:a armaturer i sina lokaler.;)

Om inte jag tolkar det fel så är kondensatorn tillverkad vecka 07 år 1961.
Siffrorna 07.61 längst ner till höger. Alltså 52 år gammal.

Är detta något som finns även i moderna lysrörsarmaturer med elektronisk "ballast"?
Vill helst kunna gå och lägga mig och sova och inte sitta brandvakt i natt...

Nej, dessa har ingen drossel som behöver kompenseras.

Med tanke på antalet gamla konventionella lysrörsarmaturer som går i Sverige så tror jag risken är försvinnande liten. Men visst hör man ibland talas om bränder som orsakats av lysrör, och då även av överhettad drossel pga slitna rör.

ullberg
Pucco skrev:
Om inte jag tolkar det fel så är kondensatorn tillverkad vecka 07 år 1961.
Siffrorna 07.61 längst ner till höger. Alltså 52 år gammal.
Låter inte otroligt att det är rätt tolkning, den är i alla fall senast från 1973, då slutade man med den där loggan, så minst 40 år (och troligen just 52)

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.