J
Hej. Dags att dra ny kabel i mark från elstolpe till ny central inomhus och jag undrar då vad skillnaden är mellan rekommenderad kabel FKKJ (4x6/6) och ev.alternativ i form av N1XV? Undrar även var i norra Stockholms-området det finns butik med bra priser på FKKJ/N1XV samt normcentral 3x18?
Tack för hjälpen. Mvh Jocke

Redigerat:
  • Gilla
thommym
  • Laddar…
Med FKKJ 4x6+6 får man ingen penledare utan separat nolla och jord så då behöver man inte 10mm2 det är bara om man har FKKJ 3xxxx som pen finns med i bilden.

Det jag menade var att till TNC-system FKKJ
TNS-system N1XV.

Du kan givetvis ha båda kabeltyperna till både TNC och TNC-S samt TNS. Rätt använda och skyddade är det ingen skillnad i praktiken men en EKKJ eller FKKJ är genom sin konstruktion lite säkrare och tåligare många gånger. Men i ett fall som TS är det inget att tänka på, då är N1XV billigare och kanske därför bättre. :-)

TNC System med Fkkj 4x6/6 går bra. Inte så svår att jobba med.

Mikael_L
Jag själv skulle nog välja N1XV.
Men egentligen är det lite hugget som stucket.
EKKJ/FKKJ ger lite bättre skydd ifall någon skulle vara på den med spaden vid grävjobb, men är däremot lite krångligare och svårare att ansluta. Lättare att misslyckas med att ansluta den jordade manteln bra.

J
Hej. Tack för svar och intressant med lite mer info, lutar nog åt FKKJ 4x6/6 trots allt. Någon som har tips på
butik i Stockholm där man kan hitta FKKJ, EKKJ samt Hager-centraler med tillbehör till bra pris? Mvh Jocke

Fkkj finn inte i 6mm
EKKJ 4*6+6 kostar ca 55-60 kr/m
PEX 5G6 Kostar ca 45 kr/m
Hager 4*18 kostar ca 1000 kr

Ink.moms

Fkkj 4*6/6 finns. Köpte precis 46 meter.

E-nummer på den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.