8 105 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Skapa dagsljus i mörkt rum
Sida 1 av 2
Hej.
Hoppas att någon har lite kunskap om hur jag ska kunna lösa detta.
jag har byggt en hög altan och därmed har 2st fönster blivit mörka i källaren.
det jag vill är att genom en fototransistor eller fotodiod kunna styra lämplig belysning och göra så den lyser olika starkt beroende hur mycket solen skiner.
Vad tror ni? Är det möjligt?
Hoppas att någon har lite kunskap om hur jag ska kunna lösa detta.
jag har byggt en hög altan och därmed har 2st fönster blivit mörka i källaren.
det jag vill är att genom en fototransistor eller fotodiod kunna styra lämplig belysning och göra så den lyser olika starkt beroende hur mycket solen skiner.
Vad tror ni? Är det möjligt?
Det finns ju "ljusledare" som tar hand om naturligt dagsljus och distribuerar det till ett rum där det distribueras ut genom en "armatur". Då får du naturligt dagsljus som inte drar någon energi. Inte jättebilligt dock, skulle jag tro..
http://www.solatube.se/husagare/
Din idé att använda en fototransistor och styra elbelysning med tror jag inte så mycket på för att återställa dagljuskänsan i rummet.
http://www.solatube.se/husagare/
Din idé att använda en fototransistor och styra elbelysning med tror jag inte så mycket på för att återställa dagljuskänsan i rummet.
Redigerat av moderator:
Du menar som en brasTV ungefär? Man skulle ju kunna ha en DVD där man har filmat ett fönster med valbar utsikt inifrån (man skulle t.ex. kunna välja mellan havsutsikt/lantmiljö med kossor/skog osv). Tror jag skall ta patent på idén...Lostmoose skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 649 inlägg
Speglar?
Det finns armaturer som kan styras av en ljussensor, sensorn "ser" hur ljust det är och sedan ökar/minskar den armaturens "ljusstyrka". Jag förutsätter att du med "dagsljus" menar ljusnivån och inte ljusets sammansättning.
Mja... Grillar man utanför blir det ju brastv liveDIY_freak skrev:
Fast för regniga dagar kanske man skulle spela in annat.
En kompis som bosatt sig i källaren kläckte idén omedvetet när han ville ha koll på sin infart, jag tror inte att han sökt patent ännu
Det borde fungera att ta en vanlig dimmer och använda den? Ersätt potentiometern i dimmern
med ett fotomotstånd av samma värde som potentiometern och placerat utomhus. Då borde
ljuset följa ljusstyrkan utomhus.
Sen kan man alltid välja en ljuskälla så att man får ett något så när dagsljuslikt ljus också.
med ett fotomotstånd av samma värde som potentiometern och placerat utomhus. Då borde
ljuset följa ljusstyrkan utomhus.
Sen kan man alltid välja en ljuskälla så att man får ett något så när dagsljuslikt ljus också.
Utomhus är ljusstyrka normalt minst 20 000 lux men inomhus är en belysningsstyrka på 900 lux mycket ljust så man kan inte direkt jämföra belysningsstyrkan ute och inne. Ögat har en fantastisk förmåga att ställa in sig efter det ljus som råder. I normala bostadsrum har man sällan en ljusstyrka på över 150 lux.
Det finns som jag tidigare nämnde både styrsystem och speciella armaturer som steglöst kan reglera ljusnivån efter rummets behov av tillskott, beroende på hur mycket ljus som kommer in "utifrån". Men det kostar en slant. Enklast är väl att ha några vanliga ljusrelän ställda på olika nivåer som tänder och släcker ljuskällor. Det finns även i tex KNX-system ljuskännare som kan tända olika lampor vid olika ljusnivåer. Det finns även kopplingsur som tänder och släcker objekt vid olika nivåer, Ett som sitter på nästan alla Statoil mackar heter Orion det har minst 10 olika utgångar som man kan "tända" vid olika ljusnivåer ( olika skyltar/ytterbelysning tänds vid olika ljusnivåer). Ljussensorn sitter i alla dom här exemplen skiljt från reglerenheten och ansluten med en "kabel". Men som nämdes tidigare det kostar en slant.
Det finns som jag tidigare nämnde både styrsystem och speciella armaturer som steglöst kan reglera ljusnivån efter rummets behov av tillskott, beroende på hur mycket ljus som kommer in "utifrån". Men det kostar en slant. Enklast är väl att ha några vanliga ljusrelän ställda på olika nivåer som tänder och släcker ljuskällor. Det finns även i tex KNX-system ljuskännare som kan tända olika lampor vid olika ljusnivåer. Det finns även kopplingsur som tänder och släcker objekt vid olika nivåer, Ett som sitter på nästan alla Statoil mackar heter Orion det har minst 10 olika utgångar som man kan "tända" vid olika ljusnivåer ( olika skyltar/ytterbelysning tänds vid olika ljusnivåer). Ljussensorn sitter i alla dom här exemplen skiljt från reglerenheten och ansluten med en "kabel". Men som nämdes tidigare det kostar en slant.
Det låter klokt, då har man ju alla komponenter klara för att hantera strömmen.
Jag är dock ingen stekare vad det gäller elektronik. Jag löder gärna i saker men har dålig kunskap om komponenter.
Någon som vet om det finns fotodioder/fototransistorer som kan ersätta en potentiometer och som har ett hyfsat "långt spann"
Jag är dock ingen stekare vad det gäller elektronik. Jag löder gärna i saker men har dålig kunskap om komponenter.
Någon som vet om det finns fotodioder/fototransistorer som kan ersätta en potentiometer och som har ett hyfsat "långt spann"
Det jag är ute efter är ju bara att bli av med bunkerkänslan. Din idé med flera reläer som tänder fler är färre lampor känns ju som billigaste lösningen.elmont skrev:Utomhus är ljusstyrka normalt minst 20 000 lux men inomhus är en belysningsstyrka på 900 lux mycket ljust så man kan inte direkt jämföra belysningsstyrkan ute och inne. Ögat har en fantastisk förmåga att ställa in sig efter det ljus som råder. I normala bostadsrum har man sällan en ljusstyrka på över 150 lux.
Detta är ju så klart man vill lägga större summor på.
Vet du vart man kan få tag på ett sånt "Statoilkopplingsur" och vad det kan tänkas kosta.
Är inte de sådana att dom vill tända när det blir mörkt?
Redigerat: