R
Har en blå och brun kabel från taket som ska kopplas in i en lampa som har kablar som är svart och vit. Vilken ska kopplas ihop med vilken.

mvh

• Gilla
areschoug och 1 till
  • Laddar…
Du har växelström och det spelar därför ingen roll. Mest rätt är dock: Blått kopplas med vitt. Brun med svart.

De gamla färgerna för nolla (blå) och fas (brun) var vit resp svart.

• Gilla
Herr Klocka och 2 till
  • Laddar…
Är det en lampa med endast två trådar är det strunt samma. Är det fler än två måste man ta reda på vad som är vad.
(Modern standard är brun fas och blå nolla, äldre installationer och apparater med svart och vit kan vara vilket som.)

Och de gamla elektrikerna va inte så nog med färger så man kan ALDRIG vara säker på de färgerna utan MÄT är rätt sak att göra. I detta fall spelar det ju ingen roll då det är en lampa och har tändtråd och nolla.

///SSSEEEEENNNN ;);)

Vilken färg som var nolla resp. fas varierade från ort till ort och mellan olika företag på samma ort. Så i g:a "hus" har man ingen aning om vilken färg nollan eller fasen har innan man öppnar centralen och tittar.

R
Jag har letat fram nollan och fas tidigare genom att mäta via jordkabeln men i detta fall har jag ju bara en blå och brun kabel som sticker ut så hur letar jag fram nollan och fas då med min multimeter?

Du har inget jordat uttag i närheten och kan låna jord där. Nu kanske jag säger för mycket men lika väl som att mäta mot jord borde man väl kunna mäta mot vilken jordning som helst, har du inget vattenrör eller element i närheten? Men som sagt med 2-ledare spelar det ju ingen roll.

Håll den ena mätproben i handen och mät med den andra på de två ledarna (en i taget!). Den som visar klart högst växelspänning är fasen. OBS! Se till att mätsladdarna sitter i spänningsuttagen på multimetern och att den står på växelspänning. Är det något fel på multimetern eller om man gör något fel kan man få en stöt.

• Gilla
MerAvAllt
  • Laddar…
R
hmm ja men då kopplar jag bara in dem på lite random om de inte spelar nån roll med färgerna.

Är det en lampa med skruvsockel bör du lägga nollan på gängan för att minimera risken för att få en stöt vid lampbyte.

• Gilla
-=fullmoon=-
  • Laddar…
R
kopplade in på random och det funkade fint. tack

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.