7 171 läst · 11 svar
7k läst
11 svar
Jordfelsbrytare, separera nollskena och jordskena
Ska låta installera jordfelsbrytare och har kollat hur det ser ut i min central (från slutet av 60-talet). Jordskenan sitter ovanför nollskenan på två metallbleck varav det ena ger kontakt mellan skenorna, och fungerar samtidigt som upphängning för jordskenan.
Min fråga är hur man separerar skenorna utan att jordskenan sedan hänger löst i ena änden? Jag vill minnas att jag har sett modernare diazedcentraler där skenorna hänger ihop med isolerande plastbitar. Går det att eftermontera sådana eller gör man på något annat sätt? Jag vill helst inte behöva byta hela centralen, den fungerar bra i övrigt.
Min fråga är hur man separerar skenorna utan att jordskenan sedan hänger löst i ena änden? Jag vill minnas att jag har sett modernare diazedcentraler där skenorna hänger ihop med isolerande plastbitar. Går det att eftermontera sådana eller gör man på något annat sätt? Jag vill helst inte behöva byta hela centralen, den fungerar bra i övrigt.
Det där känner jag igen, tror jag lät det sitta i ena änden bara. Det värsta som kan hända är att JFB:n löser ut. Hoppas jag.f91jsw skrev:
Hittar du någto bra sätt att lösa problemet på, är jag idel öra.
Det är inte en "gaffel". Det sitter en "nollskruv" men jag ser inte riktigt hur man separerar med den. Om man lossar den blir det väl fortfarande så att jordskenan hänger löst?Rrrrr skrev:
Jag satte fast 2st nya skenor, en för jord och en för nolla direkt i betongväggen (inuti centralen) snabbt och lätt.
Kostar runt 100 lappen för 2st på elbutik.se
Viktigt att kolla så att rätt kablar är anslutna till rätt bleck från början, så var inte fallet i mitt 60-tals hus.
Lycka till
Kostar runt 100 lappen för 2st på elbutik.se
Viktigt att kolla så att rätt kablar är anslutna till rätt bleck från början, så var inte fallet i mitt 60-tals hus.
Lycka till
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Man får under inga som helst omständigheter ha Skyddsjord, Nolla eller Fas i separata kapslingar. Dessa ska huseras i en och samma kapsling!elmont skrev:
Förövrigt så är det inte så lätt i alla äldre centraler att göra ett sådant här ingrepp. Dock bör det gå att slakta delar från en "nyare" central och bygga om så att skenorna sitter på ett bra sätt.
Jag fick byta hela centralen, det var inte praktiskt möjligt att dela nolla och jord, dessutom var det osäkert vad som var vad bland nollor och jordar. Hade i princip bara röda och blåa kablar i hela huset, varpå många ställen var det 2 röda som tittade ut vid uttagen.. 
I många fall sitter det en nollskruv som man ska lossa för att separera jord/nolla.
Jag har för mig att skuven ska sitta kvar, men inte vara skruvad hela vägen om man ska separera fas/nolla. Tidigare ägaren till vårt hus hade nog monterat jordfelsrytaren själv och tagit bort skruven helt, med följd att ena skenan hängde och slängde. Som tur var satt en central för elvärmee som skulle plockas bort, så elektrikern hämtade den saknade biten därifrån. Jag tror det var skruven som behövdes för att få mekanisk stabilitet, även när den inte var dragen i botten för att ge elektrisk kontakt.
Jag har för mig att skuven ska sitta kvar, men inte vara skruvad hela vägen om man ska separera fas/nolla. Tidigare ägaren till vårt hus hade nog monterat jordfelsrytaren själv och tagit bort skruven helt, med följd att ena skenan hängde och slängde. Som tur var satt en central för elvärmee som skulle plockas bort, så elektrikern hämtade den saknade biten därifrån. Jag tror det var skruven som behövdes för att få mekanisk stabilitet, även när den inte var dragen i botten för att ge elektrisk kontakt.