En kronomkopplare har en ingång och två utgångar som styrs individuellt med två vippor. Bilden hos Kjell visar en dubbel trapp som har 2 x (1 ingång och 2 utgångar som en vippa växlar mellan). Se kopplingsschemat. För att använda denna som kron måste de två ingångarna byglas som på bilden.

Då är jag med. Så eftersom jag har (och skall ersätta) med en kronomkopplare så behöver jag inte bygla.

Jag ska vara mer rak än Bo. Du har köpt fel brytare (väldigt vanligt bland hempulare pga. kron och dubbeltrapp ser likadana ut, bortsett från insatsen). Dock, så genom att bygla fasen så kan du få samma funktion med en dubbeltrapp som en kronbrytare och därmed slipper åka och byta. :)

//Patrik

Jag tolkar det som att TS inte har köpt sin brytare ännu. Ska man ha en brytare liggande "i reserv" är det bättre med en dubbeltrapp, för den har fler möjligheter. Om man ska åka och köpa en brytare som ska användas som kronbrytare kan det vara smartare att köpa exakt en sådan, för den är mycket billigare och man slipper en bygel.

Patrik_Hed skrev:
Jag ska vara mer rak än Bo. Du har köpt fel brytare
Jag vill ha en strömbrytare som styr två lampor med två olika vippor och har köpt en kronomkopplare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.