Vår tvättmaskin gick sönder nyligen. Den sitter i källaren inkopplad i en kopplingsdosa. När jag skruvar bort locket så sitter det 3 sladdar inkopplade från maskinen. Det är väl +,- och jord?
Vilka är respektive färgs betydelse?
Jag är inte speciellt rädd för att koppla själv men vill bara få höra lite så jag inte sabbar den nya maskinen det första jag gör.

Det är nog inte maskinen som du ska vara rädd om utan dom som kommer att använda den.
Tror du att det är + och - som ska kopplas in så har du knappast den kunskap som erfordras och borde kanske vara lite rädd för att koppla själv. Dessutom kan man inte säga vilken "funktion" trådarna har pga deras färger.

elmont skrev:
Det är nog inte maskinen som du ska vara rädd om utan dom som kommer att använda den.
Tror du att det är + och - som ska kopplas in så har du knappast den kunskap som erfordras och borde kanske vara lite rädd för att koppla själv. Dessutom kan man inte säga vilken "funktion" trådarna har pga deras färger.
Ok fel av mig. Hade fått för mig att det fanns en standard inom elen angående färger på sladdar.

Kan man mäta fram vilka som är vilka?

Är en av färgerna gul/grön så är den förmodligen jord men kopplar du in din nya maskin likadant som den gamla bör det fungera. Men som sagt är du det minsta osäker så bör du anlita någon fackkunnig. För det är inte bara trådarna som ska hamna på rätt ställe, utan de skall även kontakteras på rätt sätt. Om man slarvar med detta kan det bli varmgång med brand som följd eftersom en tvättmaskin drar en ansenlig mängd ström, stundtals uppemot 10A.

Det går att mäta fram ja, men ta ett kort så kanske vi kan förklara. Det finns en standard färg på kablarna men det kan man aldrig lita på tyvärr. Sen bör du motera ett utag då den nya tvättmaskinen säkert har stickpropp.
Det borde ju finnas en arbetsbrytare med om den gamla maskinen var fast moterad med

warwick skrev:
Sen bör du motera ett utag då den nya tvättmaskinen säkert har stickpropp.
Då måste man förvissa sig om att det finns en JFB som skyddar matningen till uttaget.

Det med jfb visste jag om och det finns så därför kör jag med dosan. Jag får ta en bild sen. Är på Ikea nu. Så jag fixar det i eftermiddag.
Tack så länge :)

Jfb finns inte" ska det stå.

Om du nu beslutar dig för att koppla in den själv så föreslår jag att du använder Wago 222, för den är svår att misslyckas med.

WAGO-222-412.JPG

Finns även som 3 och 5-vägs om du skulle behöva stoppa i biledare också.

Be då elektrikern när han kommer för att montera en JFB att samtidigt sätta dit ett vägguttag vid tvättmaskinen.

• Gilla
warwick
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Be då elektrikern när han kommer för att montera en JFB att samtidigt sätta dit ett vägguttag vid tvättmaskinen.
Ja jag borde göra det. Blir mkt smidigare då.

ImageUploadedByByggahus.se1374415168.814418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuvarande maskinsladd kommer underifrån och där är en gul/grön, en blå och en brun.

Av bilden att dömma ser det ut att vara en 3fas grupp i dosan.

Din nya tvättmaskin har högst troligt samma färger i anslutningskabeln, så du kopplar bara in den likadant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.