Hej

Det är så att vi är intresserade av ett hus som ligger nära en kraftledning, eller rättare sagt två kraftledningar. Den ena har tre linor och den andra mindre har också tre. Avståndet till tomtgränsen är ca 30m och till huset ca 60m. Jag har läst en del om magnetiska fält och kopplingen till leukemi vid långvarig exponering när magnetiska fältet är på 0,4 µT eller mer. Det behövs mer forskning i ämnet men vill ändå göra min egen research så gott jag kan då det finns barn i familjen.

Då till min fråga:

Finns det något sätt man kan se på ledningen vilken strömstyrka som passerar eller ringer man kommunen och frågar? Tänkte att det borde ju gå att se på nåt sätt utifrån vad det är för stolpe och hur många linor det är..

Redigerat:
Tvålins ledningen är antingen en HVDC förbindelse eller något för järnvägen.
HVDC kan ha 500 000 V likström. Järnvägen kan ha 15 000 V eller 132 000 V 16, 7 Hz

Med hjälp av ett foto går det att någolunda träffsäkert "artbestämma" ledningarna - man ser det framförallt på avstånd mellan ledare och längden/höjden på isolatorerna.

ggfdgfdhgdfh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde bilden på hur ledningarna ser ut....

Okej så gissningsvis är dessa ledningar på 20kV?

Edit: Såg visst att båda ledningarna hade 3st linor.

O
Som sagt var.... oroa dig mer för hårtorken eller tv´n eller alla transformatorer du har hemma... Dessa är i så fall mycket "farligare"

Fick svar från Eon:

Ledningen närmast huset ligger på 130kV och den andra på 40kV

Det är väl inte jättesnyggt med ledningarna vid huset kan jag tycka, men jag hade nog oroat mig mer för mobilstrålning om du nu tänker i de banorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.