Finns det någon sådan dosa som har uttag för vp-slang i botten?
Behöver gå vidare från en sån dosa rakt igenom en mellanvägg.

Du kan göra ett "uttag" för vp-slang i alla dosor med lämplig borr.

Går det inte att fälla in en senildosa i mellanväggen? Annars Eljo IP65 dosa med stansade hål i botten att slå ut.

Går somsagt att gå rakt ut bakåt i alla dosor.. infällda eller utanpåliggande.. förutom då kanske dosor i metall, eller om de finns speciella krav på kapslingsklass.

Är det alltså OK att göra så? Att bara borra hål och sticka in en stump slang?

Se till att slangen/röret är fäst ordentligt/likvärdigt med en stos så ser jag inga problem med det. Har gjort så själv ett antal gånger.
Fäst slangen med TC-klammer 16-20 innan dosan och buntband/eltejp inne i dosan.
Eller ännu bättre.... Anslutningsmuff, 9:- på elbutik

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146021&search_page=

Normalt är det inte med i tilverkarens instruktioner för hur dosorna ska användas. Installatören tar på sig att tänka igenom (och dokumentera) så alla elsäkerheten fortfarande är tillräckligt god när materielen används utanför leverantörens instruktioner.

Det kan vara svårt att visa att man inte har påverkat t.ex. de brandtekniska egenskaperna med en sådan ändring.

Inte för att de flesta elektriker bryr sig så mycket.

Kopparkullen skrev:
Eller ännu bättre.... Anslutningsmuff, 9:- på elbutik

[länk]

Den muffen går bara av vid gängorna, 3 av 10 är trasiga för mig.

Protte

prototypen skrev:
Den muffen går bara av vid gängorna, 3 av 10 är trasiga för mig...
...så istället använder du?

Maxwells_Demon skrev:
...så istället använder du?
Ingenting? Borra med en 16s borr och använd 16slang så sitter den rätt bra ändå.

Borra 15 och skär slangen snett så går den i och låser i korrugeringarna. (snett för det är lättare att knö in den)

Protte

Slang som sticker in några "rillor" och lite smältlim inne i dosorna enkelt snabbt och bra.

Lånar denna tråd: Jag vill få ut fas, jord och nolla till min altan för eluttag. Jag har en kopplingsdosa på insidan, men problemet/problemen jag har är som följer: 1) Kopplingsdosan som sitter där är en apparatdosa (70 mm). 2) Stussarna är idag 3 uppåt och en nedåt, samtliga använda (strömbrytare samt belysning på altanen). Jag letar efter ersättningsdosa, men hittar ingen lämplig annat än 80mm kopplingsdosor (som det kanske borde varit där från början?). När jag nu läste att några pratar om 15mm borr och trycka in 16mm slang, så skulle det underlätta enormt. Är det OK att göra så? Eller har någon förslag på lämplig ersättningsdoa, 70mm med 5 stussar?
Edit: ska naturligtvis inte vara 60mm borr, utan 15...

Redigerat:
Tack för svar! Den dosan skulle säkert funka bra, men borren går snabbare!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.