1 440 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Elstöt från fontän
Har haft en liten fontän i trädgården i ett par år. Idag när jag kände på vattnet så fick jag en stöt.
Eftersom kontakten varit urdragen ett par dgr och jag precis satt tillbaka den så fick jag en ide att vända på kontakten. Då försvann spänningen i vattnet o allt var som vanligt. Är detta normalt eller är det farligt ? Fontänpumpen är ju avsedd att ligga i vattnet. Den sitter i jordat uttag och jag har jfb i hela huset.
Eftersom kontakten varit urdragen ett par dgr och jag precis satt tillbaka den så fick jag en ide att vända på kontakten. Då försvann spänningen i vattnet o allt var som vanligt. Är detta normalt eller är det farligt ? Fontänpumpen är ju avsedd att ligga i vattnet. Den sitter i jordat uttag och jag har jfb i hela huset.Låter också som att din JFB bör kollas upp eller så går inte uttaget via den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Beror också på hur kraftig stöt du fick. För att JFBn ska lösa ska det krampa i armen. Men gör inte om det...:eek:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ok, en kittling löser inga JFBer. Gränsen på 30 mA för vanliga JFBer är vald för att tillåta så många förbrukare som möjligt men samtidigt ge personskydd, om än lite smärtsamt
.
Du har ett isolationsfel som ligger nära den ena ledaren i kabeln. Det kan vara en skada på kabeln i sig eller ett fel i pumpen. Så beroende på hur stickproppen är vänd så är det antingen fas eller nolla i den ledaren.
Du har ett isolationsfel som ligger nära den ena ledaren i kabeln. Det kan vara en skada på kabeln i sig eller ett fel i pumpen. Så beroende på hur stickproppen är vänd så är det antingen fas eller nolla i den ledaren.
Klicka här för att svara