4 178 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Norsk kuloinstallation
Hej.
I samband med byte av köksinredning i en Norsk lägenhet så byts även spisen ut mot en separat häll och ugn. Att få till elen för detta är ett klassiskt dilemma även i Norge fast värre än i Sverige. I Norge används ett speciellt spisuttag med märkström 20A - och det kan man fortsätta att använda till hällen. Med ungnen är det värre eftersom den får avsäkras med max 16A. Att grena skulle innebära att säkra ned hela klabbet på 16A och det är de flesta överens om ingen bra ide (notera 127/230V i Norge). Enda vettiga lösning är att dra en ny kabel från central till ugnen och säkra med 16A. Nu till mitt egentliga problem där jag hoppas någon kan de norska bestämmelserna.
Jag vill dra den nya kabeln utanpåliggande bakom skåpen sockelhöjd så att man kan spara ut för kabeln i skåpsgavlarna. Till detta hade jag helt enkelt tänkt mig att klamma ett VP-rör hela vägen och sedan dra in EKK3G2.5. När jag surfar in på Norska CO så upptäcker jag att EKK inte finns i sortimentet utan endast den typiska Norska tillplattade kulon (kallad PF). Så nu är jag lite ställd hur jag ska göra.
Om jag tillämpar Svenska bestämmelser på kulo såsom jag minns dem (är lite rostig) så får den inte dras i VP rör annat är 25cm t.ex. för genomgång i vägg och den ska dessutom dras skönjbart. Med dessa två regler kan jag alltså inte dra den i VP rör och jag kan inte heller klamma den direkt mot vägg då den inte blir skönjbar bakom skåpen. Så är det någon som vet vad som gäller i Norge? Mer specifikt:
1. Är EKK (i VP rör) tillåten i Norge (får isåfall ta med mig härifrån Sverige)?
2. Får man lägga PF i rör längre sträckor (det är en lång raksträcka - inga krökar)?
3. Får man klamma PF bakom fasta skåp (förutom att jag tycker det är dumt)?
Om nej på alla - hur i hela friden gör man då en ROT installation på rimligt sätt?
PS: Några bekanta i Norge tog kort på hur deras elektriker hade gjort. Han hade helt frankt satt upp ett 16 A uttag bredvid 20 A uttaget och dragit FK mellan dem en kort bit utan yttre hölje samt behållt 20 A säkringen. Tja, så tänker jag i varje fall INTE göra.
I samband med byte av köksinredning i en Norsk lägenhet så byts även spisen ut mot en separat häll och ugn. Att få till elen för detta är ett klassiskt dilemma även i Norge fast värre än i Sverige. I Norge används ett speciellt spisuttag med märkström 20A - och det kan man fortsätta att använda till hällen. Med ungnen är det värre eftersom den får avsäkras med max 16A. Att grena skulle innebära att säkra ned hela klabbet på 16A och det är de flesta överens om ingen bra ide (notera 127/230V i Norge). Enda vettiga lösning är att dra en ny kabel från central till ugnen och säkra med 16A. Nu till mitt egentliga problem där jag hoppas någon kan de norska bestämmelserna.
Jag vill dra den nya kabeln utanpåliggande bakom skåpen sockelhöjd så att man kan spara ut för kabeln i skåpsgavlarna. Till detta hade jag helt enkelt tänkt mig att klamma ett VP-rör hela vägen och sedan dra in EKK3G2.5. När jag surfar in på Norska CO så upptäcker jag att EKK inte finns i sortimentet utan endast den typiska Norska tillplattade kulon (kallad PF). Så nu är jag lite ställd hur jag ska göra.
Om jag tillämpar Svenska bestämmelser på kulo såsom jag minns dem (är lite rostig) så får den inte dras i VP rör annat är 25cm t.ex. för genomgång i vägg och den ska dessutom dras skönjbart. Med dessa två regler kan jag alltså inte dra den i VP rör och jag kan inte heller klamma den direkt mot vägg då den inte blir skönjbar bakom skåpen. Så är det någon som vet vad som gäller i Norge? Mer specifikt:
1. Är EKK (i VP rör) tillåten i Norge (får isåfall ta med mig härifrån Sverige)?
2. Får man lägga PF i rör längre sträckor (det är en lång raksträcka - inga krökar)?
3. Får man klamma PF bakom fasta skåp (förutom att jag tycker det är dumt)?
Om nej på alla - hur i hela friden gör man då en ROT installation på rimligt sätt?
PS: Några bekanta i Norge tog kort på hur deras elektriker hade gjort. Han hade helt frankt satt upp ett 16 A uttag bredvid 20 A uttaget och dragit FK mellan dem en kort bit utan yttre hölje samt behållt 20 A säkringen. Tja, så tänker jag i varje fall INTE göra.
Du kan dra PR2x2,5/2,5 kabeln i rør i väggen , men då kan du inte säkra den med 16A, högst 15A, kanske bara 13A, beroende på omständigheterna med kortslutningsströmmar.
Dra rör och använd FK2,5 eller klammra PR2x2,5/2,5 hela vägen och säkra 16A.
Du kan klammra kabeln under skåpen, bara det är åtkommligt,synligt.
Dra rör och använd FK2,5 eller klammra PR2x2,5/2,5 hela vägen och säkra 16A.
Du kan klammra kabeln under skåpen, bara det är åtkommligt,synligt.
Tack för svaret.
Angående dimensionering: Var kan jag finna tabeller för PR-kabeln?
Med SEK Handbok 421 kan jag dimensionera för EKK och EKKJ och då går det med stor marginal att köra 16A C även med 0,7 ohms förimpedans (högsta värde i tabellen) och med förläggning i rör i regelverk. Belastningsmässigt till och med 20A vilket dock är utan marginal och inte heller rekommenderas. Så jag är lite förvånad att PR skulle ha så mycket sämre egenskaper..
Angående dimensionering: Var kan jag finna tabeller för PR-kabeln?
Med SEK Handbok 421 kan jag dimensionera för EKK och EKKJ och då går det med stor marginal att köra 16A C även med 0,7 ohms förimpedans (högsta värde i tabellen) och med förläggning i rör i regelverk. Belastningsmässigt till och med 20A vilket dock är utan marginal och inte heller rekommenderas. Så jag är lite förvånad att PR skulle ha så mycket sämre egenskaper..
Jag är inte hemma på norska regler, men för mig låter det rimligt att kablarna måste vara grövre för att uppfylla utlösningsvillkoret. Med 42% lägre spänning blir det också 42% lägre kortslutningsström.
De norska föreskrifterna hittar du i NEK400, nu är det två år sen jag slutade som elektriker men innan dess kom det nya regler att 2,5 mm2 inte skulle säkras mer än 15A.
Orsaken kommer jag inte ihåg, men hade o göra men kortslutningsströmmar och varmgång i kablar.
EKK heter PFXP i Norge, EKLK motsvarar PR, ungefär...
Skriv en fråga på. Byggebolig.no ett norskt forum..
Orsaken kommer jag inte ihåg, men hade o göra men kortslutningsströmmar och varmgång i kablar.
EKK heter PFXP i Norge, EKLK motsvarar PR, ungefär...
Skriv en fråga på. Byggebolig.no ett norskt forum..
Min första tanke var att det hade med spänningen att göra, men jag undrar om det är så enkelt. Olika jordningssystem är inte mitt främsta ämne, men har de inte en del IT-system i Norge och eget lokalt jordtag. I så fall blir kortslutningsströmmen mot jord mycket lägre om det alls uppstår någon. Om kortslutning mot jord helt saknar förmåga att lösa säkringen kvarstår kortslutning mellan faser vilket får samma förutsättningar som kortslutning mellan fas och nolla här. Jag tar nog tillbaka min spekulation.
Hittade detta i ändringsinfromation i NEK400:sven s skrev:De norska föreskrifterna hittar du i NEK400, nu är det två år sen jag slutade som elektriker men innan dess kom det nya regler att 2,5 mm2 inte skulle säkras mer än 15A.
Orsaken kommer jag inte ihåg, men hade o göra men kortslutningsströmmar och varmgång i kablar.
EKK heter PFXP i Norge, EKLK motsvarar PR, ungefär...
Skriv en fråga på. Byggebolig.no ett norskt forum..
Endringer i NEK 400, 2010 Nye krav til boliginstallasjon, Kap. 8, 823
Betingelser som må oppfylles: Ib ≤ In
Nytt krav : I2 ≤Iz tom. 4 mm2
(Krav for andre installasjoner: I2 ≤ 1,45 x Iz)
Eftersom dvärgbrytare bryter säkert vid just 1.45*märkström så betyder det att man måste reducera belastbarheten med 1.45. Det skulle alltså reducera från teoretiska 20A till 13.7A för 2.5 kvadrat med förläggning i vägg (gamla A förläggningen) och från 24A till 16.6 med förläggning utanpå vägg (men inte på grund av reglerna för kortslutningsskydd utan på grund av reglerna för överlastskydd).
Edit: Hittade även denna sammanfattningstabell för 2.5 kvadrat som tar hänsyn till det nya villkoret för belastning
Förläggning B/C/D-kar ABB-kar
Kabel i rör i vägg 13 16
Kabel utanpå vägg 16 20
Visste inte att det fanns ABB-karaktäristik men tydligen rekommenderas det i Norge från 2010. Tyvärr fanns inte fallet kabel i rör utanpå vägg med i tabellen, men enligt svensk standard jämställs det med öppen förläggning (gamla B förläggning) och då synes det mig som om man faktiskt skulle kunna köra 16A trots allt.
Någon som vet om motsvarande ändring skett i Sverige? Min utgåva av SS4364000 är från 2009.
Ska kolla på byggebolig.no
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej, något sådant har jag inte hört talas om. Den frågan borde nog ställas på www.fluxio.se där det finns folk som borde veta.
Det skulle kosta en hel del... Antingen att gå ned ett litet snäpp i standardvärdena på överströmsskydd, eller kablar med lite större area än dagens standardvärden. Och vad mycket frågor det skulle generera, om undantag etc..
Men i sak har Norrmännen rätt. Dagens regler tillåter medvetet överbelastning av kablarna! Samtidigt har dagens regler "rätt" i det att vi nästan aldrig sett exempel på överbelastade kablar. Normalt är det väldigt svårt att lyckas med det i en bostad med dagens dimensioneringsregler.
Det skulle kosta en hel del... Antingen att gå ned ett litet snäpp i standardvärdena på överströmsskydd, eller kablar med lite större area än dagens standardvärden. Och vad mycket frågor det skulle generera, om undantag etc..
Men i sak har Norrmännen rätt. Dagens regler tillåter medvetet överbelastning av kablarna! Samtidigt har dagens regler "rätt" i det att vi nästan aldrig sett exempel på överbelastade kablar. Normalt är det väldigt svårt att lyckas med det i en bostad med dagens dimensioneringsregler.
Klicka här för att svara
