4 154 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
6kA 10kA ...
Sida 1 av 2
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Ring till nätägaren och fråga vad du har för förimpedans + kortslutningsström vid anslutningspunkten. De är skyldiga att uppge detta. Räkna sedan på utlösningsvilkoret för serviskabeln så får du vilken kortslutningsström du har in i huset.
Så vet du snarare än att "det borde räcka"...
Så vet du snarare än att "det borde räcka"...
Tack för tipset.
Svaret blev Z-för 0.35 ohm och 3fas-kortslutningsström ca 1180A och fas0 = 640A.
Då verkar 6kA utrustning klara sig med god marginal.
Han förklarade också för mig att vi inte har nåt vidare starkt nät trots närheten till transformatorn med att det är lite svagt före transformatorn med...
Zför = 0,35 ohm, är det lågt, "normalt" eller högt ?
Svaret blev Z-för 0.35 ohm och 3fas-kortslutningsström ca 1180A och fas0 = 640A.
Han förklarade också för mig att vi inte har nåt vidare starkt nät trots närheten till transformatorn med att det är lite svagt före transformatorn med...
Allvetare
· Östergötland
· 4 375 inlägg
Har lite dålig koll vad det brukar vara till en normal villa. Jag räknar ofta på större objekt, kanske med egen transformator i huset. Där ligger man ofta kring 0.010 ohm...Mikael_L skrev:Tack för tipset.
6kA borde räcka med god marginal åt dig ja!
mycke_nu; Testa att köra ohms-lag med ditt impedansvärde så ser du ungefär var du hamnar i kortslutningsström
Redigerat:
Vet inte vad det brukar ligga på då jag bara pysslar med industri där det börjar på c:a 10mΩ och någon enstaka gång privatjobb, men hemma har jag mätt upp 230mΩ (mindre samhälle).Mikael_L skrev:Tack för tipset.
Servisledningens typ, längd och area gör att nog de flesta anslutningar av bostäder får ett
minsta värde på Z-för ca: 100 mOhm.De flesta mätningar jag sett i detta avseende ligger
mellan 200-1500 mOhm.
Har man inte bosatt sig på trafons anslutningsklämmor behöver man knappast oroa sig
för Ik > 2 kA.
minsta värde på Z-för ca: 100 mOhm.De flesta mätningar jag sett i detta avseende ligger
mellan 200-1500 mOhm.
Har man inte bosatt sig på trafons anslutningsklämmor behöver man knappast oroa sig
för Ik > 2 kA.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
En bra fråga som jag inte kan besvara, jag övervakade inte kabelnedläggningen i gatan och har inte lust (/tillstånd) att gräva upp den igen.
Men 100-150 meter är det till transformatorn den väg som en hund springer till matskålen, dvs rakt på ...
Så över 200 meter kabelvägen är det knappast ...
Men 100-150 meter är det till transformatorn den väg som en hund springer till matskålen, dvs rakt på ...
Så över 200 meter kabelvägen är det knappast ...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Mikael, frågan var till mycke_nu han har specat X
Protte
Protte