3 795 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Får jag tjyva enfasgrupp från Periliexen?
Sida 1 av 2
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Skall bygga om köket från 1974 och går från vanlig köksspis med ugn till häll med 3-fas (eller 2-fas om man vill) med utdragsskåp under och ett separat högskåp med ugn och mikro 1.5 m åt sidan. Sitter idag en 3x16A Perilex för spisen.
Jag behöver ändå flytta upp perilexen från golvnivå (sitter i dosa) till ca 70 cm över golv för att kabeln till hällen skall räcka. Får jag sätta en köksdosa där Perilexen sitter idag och dra till utanpåliggande Perilex för hällen samt tjyva en 1-fasgrupp 16A utanpåliggande till skåpet med ugn/mikro? Tänkte koppla hällen till L1-L2 och låna L3 till ugn/häll.
/Anders
Jag behöver ändå flytta upp perilexen från golvnivå (sitter i dosa) till ca 70 cm över golv för att kabeln till hällen skall räcka. Får jag sätta en köksdosa där Perilexen sitter idag och dra till utanpåliggande Perilex för hällen samt tjyva en 1-fasgrupp 16A utanpåliggande till skåpet med ugn/mikro? Tänkte koppla hällen till L1-L2 och låna L3 till ugn/häll.
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Jo jag vet, men innan jag pratar med elektriker vill jag veta vad som går så han inte drar en rövare om att man måste gjuta om bottenplattan eller byta central
. Bättre att förhandla med viss auktoritet.
/Anders
/Anders
En sak som skulle kunna ställa till det är att det ibland förekommer att spisar är anslutna utan neutralledare och att man då struntat i att dra någon sådan från centralen. I sådana fall kan det vara mer eller mindre besvärligt att få dit den beroende på hur det är draget idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 008 inlägg
Så dina 7978 inlägg har inte höjt kunskapsbasen nämnvärt, inte ens lagt en hygglig grund?
Det tycker jag de har gjort!
Det håller jag inte helt med om. Bl.a. du är ju här och tillför av din kunskap. Och den är ju inte ringa om man säger så.elmont skrev:
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Lugn! Vill bara ha lite förhandsinfo. Jag skall inte försöka imponera på någon, men enligt min erfarenhet minskar risken för att dom försöker blåsa en betydligt om man låter som att man åtminstone vet vad man vill göra.
Märker elektrikern att man svävar och inte kan uttrycka vad man vill ha blir det lätt att han drar en rövare. "-Tja, du vet, skall du modernisera såååååå mycket att du delar upp Perilexen så krävs det en modern elcentral med automatsäkringar, förstår du. Och JFB, och för säkerhets skull att du trådar om. Jag kan ju inte ta ansvar för att koppla in en ny 1-fasgrupp om jag inte vet fabrikatet på de gamla trådarna. Du förstår, 1974 körde man inte halogenfritt, så dina trådar är inte kompatibla med LED-belysning". Och så vidare.
Jag är jätteglad för att få svar så här snabbt eftersom det påverkar kökslayouten högst betydligt. Hade man inte fått tjyva hade jag fått sätta in en traditionell spis, för ugnen går på 1-fas och hällen på 2-3-fas. Elller dra en ny grupp men det är för mycket jobb. Det är ett VP20 (tror jag) från centralen i källaren. Tycker mig se att någon skrivit "spis" på VP-röret från centralen (halvinfälld installation med utanpåliggande diazedcentral och så gör VP-rören synligt en kort bit för att försvinna in i bjälklaget. Idag sitter det ett utanpåliggande Perilex som hålls fast med några spikar utanpå kopplingsdosan där trådarna kommer upp och med VP-rör och dosa skall det inte vara några problem att dra in en nolla om sådan skulle saknas. Fast det tror jag inte, resten av huset verkar rätt vettigt kopplat vad jag kunnat se i dosorna.
/Anders
Märker elektrikern att man svävar och inte kan uttrycka vad man vill ha blir det lätt att han drar en rövare. "-Tja, du vet, skall du modernisera såååååå mycket att du delar upp Perilexen så krävs det en modern elcentral med automatsäkringar, förstår du. Och JFB, och för säkerhets skull att du trådar om. Jag kan ju inte ta ansvar för att koppla in en ny 1-fasgrupp om jag inte vet fabrikatet på de gamla trådarna. Du förstår, 1974 körde man inte halogenfritt, så dina trådar är inte kompatibla med LED-belysning". Och så vidare.
Jag är jätteglad för att få svar så här snabbt eftersom det påverkar kökslayouten högst betydligt. Hade man inte fått tjyva hade jag fått sätta in en traditionell spis, för ugnen går på 1-fas och hällen på 2-3-fas. Elller dra en ny grupp men det är för mycket jobb. Det är ett VP20 (tror jag) från centralen i källaren. Tycker mig se att någon skrivit "spis" på VP-röret från centralen (halvinfälld installation med utanpåliggande diazedcentral och så gör VP-rören synligt en kort bit för att försvinna in i bjälklaget. Idag sitter det ett utanpåliggande Perilex som hålls fast med några spikar utanpå kopplingsdosan där trådarna kommer upp och med VP-rör och dosa skall det inte vara några problem att dra in en nolla om sådan skulle saknas. Fast det tror jag inte, resten av huset verkar rätt vettigt kopplat vad jag kunnat se i dosorna.
/Anders
Man kan påstå att det är ett standardförfarande att bryta ur en av faserna från spisens trefasgrupp till ett uttag för ugnen och sen använda de två andra faserna till hällen.
Ja när det gäller att anpassa en befintlig spisinstallation till dagens delade häll + ugn.
Helt klart är det lite bättre att dra en separat enfasgrupp till ugnen, men inte så mycket bättre att det speciellt ofta motiverar en ombyggnad i en befintlig bostad.
Själv har vi spis nu i vårt nybyggda, men då passade jag på att förbereda för en enfasgrupp till ev framtida ugn om vi/någon annan i framtiden vill ha häll + ugn.
Så det finns rör med kabel i som inte är kopplat till någon säkring och i andra änden slutar i en tom apparatdosa.
Men i ditt fall är det säkert lämpligast att bryta ur en fas för ugnen. Antingen i en kopplingsdosa eller direkt från det befintliga perilex-uttaget. Att man måste kolla att det finns nolla är helt säkert. Men det bör verkligen en riktig elektriker ha koll på.
Ja när det gäller att anpassa en befintlig spisinstallation till dagens delade häll + ugn.
Helt klart är det lite bättre att dra en separat enfasgrupp till ugnen, men inte så mycket bättre att det speciellt ofta motiverar en ombyggnad i en befintlig bostad.
Själv har vi spis nu i vårt nybyggda, men då passade jag på att förbereda för en enfasgrupp till ev framtida ugn om vi/någon annan i framtiden vill ha häll + ugn.
Så det finns rör med kabel i som inte är kopplat till någon säkring och i andra änden slutar i en tom apparatdosa.
Men i ditt fall är det säkert lämpligast att bryta ur en fas för ugnen. Antingen i en kopplingsdosa eller direkt från det befintliga perilex-uttaget. Att man måste kolla att det finns nolla är helt säkert. Men det bör verkligen en riktig elektriker ha koll på.
Det är är som sagt normalt förfarande att dela upp så att hällen får två faser och ugnen en. Men det är stor risk att nollan saknas. Det brukar gå ganska enkelt att komplettera genom att använda en av faserna som dragtråd och dra en nolla plus en ny fas. Tillsätt bara massa dragfett.
Och ändå lättare brukar det gå om man knyter på en dragfjäder och drar ur alla ledarna , knyter på en ny (nolla) och drar in alla tillsammans. Då undviker man även risken att de man skaver av isoleringen när man drar in den/dom nya trådarna.
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Någon som vet vad jobbet borde kosta? Ett utanpåliggande Perilex 500kr, köksdosa 200 kr, utanpåliggande dubbelt Schuko 300kr, 1 meter EKK5x2.5 100 kr för den nya Perilexen, 4 meter EKK3g1.5 100 kr för uttaget till ugn, framkörning 1000 kr, 4 timmar à 500 kr rotat summa 3200 kr. Är jag något sånär rätt? Köksväggen kommer att vara rensad så det är full åtkomlighet. Har angett listpris x 2 på materielen, borde räcka. Och givetvis saknas nolla i dosan (hur f-----n kunde man snåla så även 1974
????) så det tillkommer 5 meter EK2.5 för 100 kr.
Någon som har tips på elektriker i GBG-området? Skulle behöva ha det gjort i början på veckan.
/Anders
Någon som har tips på elektriker i GBG-området? Skulle behöva ha det gjort i början på veckan.
/Anders