3 358 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
El-uttag i tvättstuga
I vår tvättstuga satt tidigare ett trefasuttag, då vi tidigare hade en tvättmaskin, som krävde trefas. Före uttaget satt/sitter en strömbrytare, som bryter samtliga faser.
En behörig montör, numera avflyttad från orten, tog bort trefasuttaget eller "handsken" och kopplade en kort ledning från strömbrytaren till ett jordat enfasuttag. Någon jordfelsbrytare kopplades aldrig in. Krävdes nog inte på den tiden.
För säkerhets skull använder jag alltid en lös jordfelsbrytare i enfasuttaget, som vår nuvarande enfastvättmaskinen får sin ström ifrån.
Är en sådan koppling, där man tar ut enfas från en befintlig trefasledning, laglig nuförtiden?
En behörig montör, numera avflyttad från orten, tog bort trefasuttaget eller "handsken" och kopplade en kort ledning från strömbrytaren till ett jordat enfasuttag. Någon jordfelsbrytare kopplades aldrig in. Krävdes nog inte på den tiden.
För säkerhets skull använder jag alltid en lös jordfelsbrytare i enfasuttaget, som vår nuvarande enfastvättmaskinen får sin ström ifrån.
Är en sådan koppling, där man tar ut enfas från en befintlig trefasledning, laglig nuförtiden?
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ja, kopplingen är laglig i sig.
Dock bör man låta en behörig installatör via en Elfirma låta sig montera en JFB över hela elcentralen.
Dock bör man låta en behörig installatör via en Elfirma låta sig montera en JFB över hela elcentralen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, som sagt, det är inget att oroa sig över.
//Patrik
//Patrik
Går det överhuvudtaget att klämma in en modern jordfelsbrytare i en gruppcentral från 50-talet? Att installera en helt ny gruppcentral syns mig i kostsammaste laget.
Problemet är att det kan kräva lite meck.hans lindquist skrev:
I gamla centraler finns det ofta bara en PEN ledarskena där både nollor och skyddsjordar är anslutna. Centralen kan även mata vidare till undercentraler med 4 ledar anslutning TN-C i t.ex. garage, uthus. det kan även finnas utrustning som inte bör gå på samma jfb som resten av huset t.ex uppvärming
Allt detta går att lösa.
Om du bara vill skydda TM anslutning, då monterar en 2 eller 4 pol jfb vid TM uttaget och behöver inte ändra någonting i centralen.
Men JFB blir ett krav så fort du vill montera ett 230 V uttag i badrummet eller lägga in golvärme. Även utomhus uttagen är viktiga skydda speciellt om använder motorvärmare.( med tanke på län)
Tack för instruktiva svar! Men godkänns inte en separat JFB i utomhusuttaget eller växthusuttaget?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Den fyller sitt syfte, det är det viktigaste.
Formellt ska det fast installerade uttaget vara skyddat av en JFB. Men lika formellt ser jag svårigheter att någon skulle kunna klandra detta då man med olika argument kan hävda undantagsregler för just denna ändring. Det är ju fortfarande en tvättstuga, där man bara ändrat anslutningen av TM.
Men som sagt, JFBn gör sitt jobb oberoende av om den sitter i centralen eller i uttaget. Du behöver bara se till att den sitter där, och helst även likadana i andra uttag på utsatta ställen.
Formellt ska det fast installerade uttaget vara skyddat av en JFB. Men lika formellt ser jag svårigheter att någon skulle kunna klandra detta då man med olika argument kan hävda undantagsregler för just denna ändring. Det är ju fortfarande en tvättstuga, där man bara ändrat anslutningen av TM.
Men som sagt, JFBn gör sitt jobb oberoende av om den sitter i centralen eller i uttaget. Du behöver bara se till att den sitter där, och helst även likadana i andra uttag på utsatta ställen.
Klicka här för att svara