7 515 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
16A-huvudsäkring?
Hej,
Jag bygger nytt hus och under byggtiden sitter där nu en 25A huvudsäkring. När jag sedan går över till permanent koppling funderar jag på att "nedgradera" den till 16A för att minska den fasta kostnaden lite.
Jag ringde vattenfall och sa att min uppskattade förbrukning bör hamna kring 12000kW/år. (byggår 2013, välisolerat 1-plans med Nibe 750 frånluftsvärmepump)
På vattenfall rekommenderade man mig att köra på 16A men kommer det räcka? Det är väl ungefär max 11000W samtidigt på 3 faser? Jag vill ju inte gärna hamna i ett läge där jag alltid får strömavbrott om jag drar igång ugn och mikro och en kokplatta samtidigt... :/
Vol
Jag bygger nytt hus och under byggtiden sitter där nu en 25A huvudsäkring. När jag sedan går över till permanent koppling funderar jag på att "nedgradera" den till 16A för att minska den fasta kostnaden lite.
Jag ringde vattenfall och sa att min uppskattade förbrukning bör hamna kring 12000kW/år. (byggår 2013, välisolerat 1-plans med Nibe 750 frånluftsvärmepump)
På vattenfall rekommenderade man mig att köra på 16A men kommer det räcka? Det är väl ungefär max 11000W samtidigt på 3 faser? Jag vill ju inte gärna hamna i ett läge där jag alltid får strömavbrott om jag drar igång ugn och mikro och en kokplatta samtidigt... :/
Vol
Jag antar att VP är smart så att den går ner på reducerad effekt om du förbrukar mycket ström i huset.
Annars är det ju alltid gott med lite extra hästkrafter under huven, även om man bara använder dom sporadiskt.
Annars är det ju alltid gott med lite extra hästkrafter under huven, även om man bara använder dom sporadiskt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du kan räkna med korta marginella överbelastningar, ung den tid det tar att koka upp en kastrull med vatten. Så i praktiken räcker 16 A långt med de normala förbrukare du har. Men om du misstänker att du kommer att ligga över gränsen lite mer kontinuerligt så kanske du behöver gå upp ett snäpp. Det behövs normalt endast om du har en elpatron av något slag som bidrar med stödvärme för huset, vilket även kan lösas mha en effektvakt som benjamin försöker förklara. Har du sådana fall kan du känna på säkringarna - de får bli varma men inte bli brännheta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har ett hus från 2010 med 16A huvudsäkringar (årsförbrukning ca 6.000 kWh).
Har hittills inte märkt några problem.
Nu har jag inte en energislukande FLVP utan bara en liten LLVP.
(Borde inte värmepumpen kunna tränas att anpassa sin verksamhet lite efter vad som finns tillgängligt av effekt?)
Skillnaden i pris mellan 20A och 16A tariff är ca 2.000 kr/år här.
Det finns alltså rätt mycket pengar att tjäna på lägre säkringar.
Har hittills inte märkt några problem.
Nu har jag inte en energislukande FLVP utan bara en liten LLVP.
(Borde inte värmepumpen kunna tränas att anpassa sin verksamhet lite efter vad som finns tillgängligt av effekt?)
Skillnaden i pris mellan 20A och 16A tariff är ca 2.000 kr/år här.
Det finns alltså rätt mycket pengar att tjäna på lägre säkringar.
Så - om jag tolkar er rätt kan jag alltså överskrida 11000W under korta perioder?
Jag trodde att 16A innebar att säkringen "går" om man överskrider den totala effekten på 3 faser vid något tillfälle?
Jag trodde att 16A innebar att säkringen "går" om man överskrider den totala effekten på 3 faser vid något tillfälle?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
vi byggde nytt för 2 år sedan, och har 16A, vår effekt ligger sällan över 5-6kw, årsförbrukning med NIBE 750 och pellets kamin 4500kwh totalt köpt energi, samt ca 40st 16kg säckar pellets/år, kaminen utkastad nu, trött på köpa/bära/sota denna ko, samt popcornsljudet..så det ska bli kul att se denna vinter utan pellets var förbrukningen kommer att hamna..
vi byggde nytt för 2 år sedan, och har 16A, vår effekt ligger sällan över 5-6kw, årsförbrukning med NIBE 750 och pellets kamin 4500kwh totalt köpt energi, samt ca 40st 16kg säckar pellets/år, kaminen utkastad nu, trött på köpa/bära/sota denna ko, samt popcornsljudet..så det ska bli kul att se denna vinter utan pellets var förbrukningen kommer att hamna..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Nej så snabbt går det inte. Du kan ta ut drygt 20 A kontinuerligt, och dubbla strömmen i några minuter. Det är också lite av faran - man kan överbelasta dem långvarigt som i det långa loppet kan ge problem med varmgång.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns det möjlighet att ha Effektvakt på Nibe 750 frånluftsvärmepump så be att få det installerat. Annars kan du vara lugn.
Då ska jag inte snacka om en verkstad jag var i för många år sedan. När de drog igång en press där så slocknade allting och maskinerna tystnade. Efter en stund stegade både maskiner och lampor upp i effekt Tror det tog ca 6-7minuter innan det lyste som det skulle igen. Detta var kraftigt överbelastat men säkringen höll. Tror det satt 25 eller rent av 35A där.
Whoooch det tystnade innan man hörde hur övriga maskiner sakta började stega upp i fart igen. Bara en mindre upplevelse att se ljuset ändra sig.
Då ska jag inte snacka om en verkstad jag var i för många år sedan. När de drog igång en press där så slocknade allting och maskinerna tystnade. Efter en stund stegade både maskiner och lampor upp i effekt Tror det tog ca 6-7minuter innan det lyste som det skulle igen. Detta var kraftigt överbelastat men säkringen höll. Tror det satt 25 eller rent av 35A där.
Whoooch det tystnade innan man hörde hur övriga maskiner sakta började stega upp i fart igen. Bara en mindre upplevelse att se ljuset ändra sig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej, det glömde jag, ja det finns effektvakt i NIBE 750, man ställer in i Värmepumpen vilken huvudsäkring man har, och i centralen så så finns strömmtänger som mäter, så säkrar man ner så får man ändra i menyn..
Det finns ju mängder av villor med direktverkande el som förbrukar 25 000 - 30 000 kWh per år och klarar sig på 20A så nog tusan ska 16A gott och väl räcka till 12 000 kWh om förbrukningen är någotsånär balanserad. Men självklart får man tänka till ibland på vintern, bastu, tvättmaskin, torktumlare, spis och motor/kupevärmare samtidigt som elpatronerna kickar in nog blir det höga strömmar.
Vi provade att skruva in 16 proppar i 20 bottnarna.
Det var inte värmepumpen som knäkte dem det var Tvättmaskin, Torkskåp, torktumlare och diskmaskin på samma fas.
Spisen går så lite att det spalar ingen roll
Det är viktigt att systemet är balanserat att grejer ni använder ofta går på olika faser. Det vore inte dumt att ha två uttag till svättmaskin och torktumlare så man kan flytta dem mellan faserna.
Det var inte värmepumpen som knäkte dem det var Tvättmaskin, Torkskåp, torktumlare och diskmaskin på samma fas.
Spisen går så lite att det spalar ingen roll
Det är viktigt att systemet är balanserat att grejer ni använder ofta går på olika faser. Det vore inte dumt att ha två uttag till svättmaskin och torktumlare så man kan flytta dem mellan faserna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, som Erik är inne på om man vill testa säkra ner till 16 A, men då får en huvudsäkring att lösa så kan man kolla över om man kan fördela om lasterna lite i centralen/centralerna och på så sätt klara sig på lägre huvudsäkring.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Kanske lite dumt kopplat, och lägga alla stora enfas förbrukare på samma fas, kan plocka ut 3700w ca på en fas/nolla, men diskmaskin/tvättmaskin förbrukar endast mycket vid vissa perioder, när den värmer.
Vi hade 16A i vårt gamla direkt el hus, då gick luftvärmepump 2300w samt vattenkokare och Motorvärmare på samma fas, men var tight när det var kallt ute och när ugnen gick, men huvudsäkringarna sitter utomhus, och en diazed som är -30gr tål betydligt mer än 16A, en bra bit över 20A..
Vi hade 16A i vårt gamla direkt el hus, då gick luftvärmepump 2300w samt vattenkokare och Motorvärmare på samma fas, men var tight när det var kallt ute och när ugnen gick, men huvudsäkringarna sitter utomhus, och en diazed som är -30gr tål betydligt mer än 16A, en bra bit över 20A..
Klicka här för att svara