3 795 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Får jag tjyva enfasgrupp från Periliexen?
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Ok, kollade inte men det är mycket EK i andra dosor och uttag. Jag menar EK var säkert 1 kr kilometern billigare 1974 så då drog man säkert det. Dessutom biter toppklämmorna lättare i EK. Fast jag tror mitt försök till kalkyl påverkas inte så mycket av en extra tråd EK eller FK
.
/Anders
/Anders
Tycker du borde kunna hålla din budget. Enda problemet kan vara om det skulle vara stopp i röret men du kan ju kolla om trådarna rör sig innan om du kommer åt. Att få dit en elektriker till måndag i semestertider kan däremot vara lite krångligare..
Jag har under alla mina år ALDRIG sett en elinstallation utförd med EK i Sverige. Den är mycket besvärligare att hantera. Jag däremot provat utomlands och kan säga att även om den är gratis tror jag att jag skulle vägra.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det finns färdigdragen slang med EK. Jag har flera kollegor som enbart gör nyinstallationer och föredrar slang med EK p.g.a. det är enklare att koppla dosor m.m. Jag personligen har prövat bägge varianter, men föredrar nog FK.elmont skrev:
Däremot om installationen är från 70-talet så är det väl kanske tveksamt om det är EK.
//Patrik
Och jag provade med fördragen EK på ett jobb men bytte till FK då det blev allt för knöligt i dom dosor där det var lite mer tråd. Men utomlands har jag använt EK på stora bobiner och dragit i rör där drog man 1mm2 till belysning och det fungerade skapligt men 1,5mm2 och 2,5 mm2 var knappast nått man längtade efter.
Kan det vara en uppskalad EKK?
Bilder är bra...
Bilder är bra...
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Nej jag har kollat närmare, det är FK lösa trådar fast alltså utan nolla. Elektrikern kommer i morgon bitti kl 7 så får vi se hur det går.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Bara ett litet påpekande från inlägg 14. Kabeln till ugnen bör vara 2,5 kvmm tråd. Uttaget är ju säkrat 16A.
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Nu har elektrikern varit här och bytt matningen. Visade sig att silikonspray är det man skall ha. Han använde en sån där spiraltvinnad färdig 5G2.5 matning. Skall bara bygga klart resten av golvet och underskåpen, han rekommenderade starkt att jag gör klart skåpen först i stället för att hålla på med provisoriska lösningar. Så, det fortsätter nästa vecka.
Medlem
· Halland
· 4 636 inlägg
Nej det är alltså original 3 fas spis utan nolla men det nya begagnade köket har 3 fas häll och separat 1 fas ugn så detta är anledningen till varför jag behöver nolla. I alla fall är allting OK nu, skall bara bygga klart köket så kommer elektrikern som gör klart matningen inne i skåpen.
Klicka här för att svara