Köpt en takfläkt (utan belysning) som jag skall koppla in i uttaget i taket. När jag skruvat loss locket så finns där en massa kablar. Nu är blå och gul! inkopplat i lamputtaget. Vad kan den gula vara, skall den vara "L"? Vanligvis brukar brun eller svart vara "L" och det är ju draget svarta (och blå) som inte är inkopplat. Vågar man använda gul som "L"? Finns ingen jord i taket så den får vi skippa.
(Kablarna är inte vita utan det är målarfärg)
ImageUploadedByByggahus.se1375204264.400740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mät mellan blå och gul, jag skulle aldrig bara koppla in, du behöver veta om det är spänning där, "kan" vara en tändtråd, mät och sen slå om lysknappen och sen mät igen.

Gul på L på fläkten
Blå på N på fläkten
Du har ingen jord i takdosan så den plinten i fläkten får vara oinkopplad.

Som Pierre skriver.

Anledningen till att det är en gul, och inte svart eller brun som är kopplad till lampan, är att det är en tändtråd. Fasledare är mycket riktigt ofta bruna, eller i lite äldre installationer svarta. Men tråden som ledrer ström till din lampa kan förhoppningsvis brytas med en brytare på väggen?

Dvs man drar fas (brun eller svart) till brytaren, från brytaren till lampan går det en s.k tändtråd, dvs bruten fas. Tändtrådar kan ha lite olika färger, kravet är bara att tändtråden skall ha en färg som inte förväxlas med fas eller nollla, eller skyddsjord.

Just gul färg är numera förbjuden, eller anses iallafall så olämplig att jag inte tror den tillverkas längre. Det är för att den alltför lätt förväxlas med gulgrön som är reserverad för skyddsjord, och aldrig får användas till något annat.

Tack för svar allihop. Jag har en brytare på väggen, så gul måste vara tändtråd. Bor i ett hus som är byggt på tidigt 80-tal, därav färgerna på "trådarna" förmodligen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.