Hej jag ska byta all el i mitt gamla hus.

Jag fick rekommendationen av min elektriker att själv dra VP-rör för att på så sätt hålla priset nere. Han ville inte att jag skulle dra kabel själv men tyckte att det var okej om jag valde att lägga fördragen flexslang.

Elektrikern menade på att jag skulle dra med fem trådars rör och att man därefter drog ur de trådar som inte behövdes.

I mina öron låter det dyrt. Jag har därför kollat upp följande:

3G1,5 (alla 10A slingor)
5G1,5 (Alla 16 A slingor)
5G2,5 (alla trefas kopplingar)

Eller hur ska jag tänka?

Har ni klickat på mina länkar? vad tycker ni om priserna, är dom godtagbara?

Vänligen
Tobias

Länken i mitten borde vara 3G2,5
Annars verkar ju priserna vara ok
Jämför med icke fördraget.
VP-rör 3 kr/m
Fk 1,5 2 kr/m

Det ger ju ett pris på 3 + 3x2 = 9 kr/m

Ditt pris på fördraget var ca 12-13 kr/m

Redigerat:
Till belysningsstyrningen behöver du annat då färgerna inte stämmer men annars ser du hur det varit draget innan.. Är väggarna öppna är det ingen större fara.

Tycker du att jag ska köra med 5G1,5 överallt utom där det krävs trefas? Det vill säga att jag köper hem 200 meter 5G1,5 och 100 meter 5G2,5!?

Jag tycker att du ska planera detta tillsammans med elektrikern lite mer detaljerat så att ni båda i slutändan blir nöjda.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Du kan kanske uppskatta hur mycket åtgången kommer bli.. Kan du t.ex. köpa 100 m av var sort kostar det 700 kr mindre i ditt exempel.

Du kan inte köra 16A med 1,5

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Att använda EK (enkel kardelig)är ingen höjdare, det blir lätt lite bökigt när man kopplar. Köp i stället slang med FK (fåtrådig 7 kardelig) i det är betydligt trevligare att hålla på med. Personligen vägrar jag att befatta mig med EK i slang.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tycker att du ska planera detta tillsammans med elektrikern lite mer detaljerat så att ni båda i slutändan blir nöjda.
Jag ska se om jag kan köpa hem materialet genom elektrikerns firma.

nimhed skrev:
Du kan inte köra 16A med 1,5
Ska kanske hålla mig till följande:

5G1,5 ( 10 och16 A slingor)
5G2,5 (trefas kopplingar)

TobiasGren skrev:
Ska kanske hålla mig till följande:

5G1,5 ( 10 och16 A slingor)
5G2,5 (trefas kopplingar)
Nej, du kan inte köra 16A med 1,5 :)

5G1,5 ska du säkra 10 A och inget annat. Ta ett "snack" med din elektriker innan du springer iväg och köper en massa prylar. Jag tror inte att du har riktigt koll på hur det ska vara. Trefas kopplingar kan du ha med 1,5 mm2 lika väl som med 2,5 mm2, 1,5 mm2 ska säkras med 10 A 2,5 mm2 ska (normalt) säkras med 16 A.
Eftersom du inte ens har koll på det mest elementära så tror jag att du tjänar in någon timmes prat med elektrikern rätt fort.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
5G1,5 ska du säkra 10 A och inget annat. Ta ett "snack" med din elektriker innan du springer iväg och köper en massa prylar. Jag tror inte att du har riktigt koll på hur det ska vara. Trefas kopplingar kan du ha med 1,5 mm2 lika väl som med 2,5 mm2, 1,5 mm2 ska säkras med 10 A 2,5 mm2 ska (normalt) säkras med 16 A.
Eftersom du inte ens har koll på det mest elementära så tror jag att du tjänar in någon timmes prat med elektrikern rätt fort.
Det är absolut som du säger elmont och ett möte är inbokat nästkommande måndag. Men fram till dess, finns det någon matnyttig hemsida där man tar upp det mest elementära? Jag gillar inte att känna mig okunnig 😐

Priserna var väl inte så bra heller, om man jämför med andra nätbutiker.

TobiasGren skrev:
Det är absolut som du säger elmont och ett möte är inbokat nästkommande måndag. Men fram till dess, finns det någon matnyttig hemsida där man tar upp det mest elementära? Jag gillar inte att känna mig okunnig 😐
Kjell. Co har en bra intro till elen i hemmet under sina faktasidor. Får inte tag på länken via phonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.