Hej! Idag hände något konstigt närjag åkte till två byggvaruhus och bad om hjälp.

Jag har idag en förlängningssladdhängande in genom öppningen på ett skåp. Detta är inte snyggt såjag bestämde mig för att borra ett hål i sidan på skåpet och drain sladden i hålet istället. Den stora klossen i änden påförlängningssladden går inte genom hålet.

Hur ska jag göra sen, möjligheternaär många. Ska jag skruva av klossen på förlängningssladden, skajag klippa av den och sätta ihop den på något sätt, ska jag byggaihop en ny sladd från delar. Jag beslutar mig för att fråga påett av de stora byggvaruhusen. Här händer något märkvärdigt:

Butikspersonal: Varför frågar du migdet (anklagande)? Du får väl fråga en elektriker.
Jag: Men en elektriker säljer välinte sladdar. Jag behöver alltså något för att få in sladden här(visar på en bild jag tagit med mobilen).
Butikspersonal: Ja där ser jag intealls hur det ser ut (spelar dum).

Ok, dålig service. Jag drar till nästastora byggvaruhus som ligger en liten bit bort.
Butikspersonal: (Tittar förnärmat påmig) Vi får inte ge råd om el.
Jag: Ok, har du sladd i lösvikt samt två ändar så jag kan skruva ihop en sladd.
Butikspersonal: Ja, det har vi.

Ok, så jag får alltså inte be om rådeller nämna vad jag ska ha den till. Varför finns detbutikspersonal öht då?

Jag förstår ju att de är rädda föratt jag ska råka bränna upp något eller så men hur svårt är detatt säga:

Du behöver bygga en sladd frångrunden. Vi har delarna, de står där borta. Om du gör fel ochråkar skada dig eller bränna upp något är du själv ansvarig.

Jag gissar på att någon som skadatsig stämt ett byggvaruhus och nu har personalen fått stränga orderatt inte nämna något som kan tolkas som ett råd men det här kännsju bara löjligt.

Någon som har lite insyn och vet vaddet är som pågår?

• Gilla
phl
  • Laddar…
Butikspersonal på byggvaruhus kan väl inget om el (?), då är det ju bra om dom inte ger några råd heller.
För övrigt din lösning på saken en väldigt dålig lösning som ej heller är godkänd. Grenuttag är temporära och skall ej sitta fast. Ett utanpåliggande vägguttag och installationskabel (ex. EXK eller EXLQ Xtra) skall användas vid fast installation. Dock är det material som är behörighetskrävande att använda.

//Patrik

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Inte ett svar på huvudfrågan, men kan du inte installera ett fast uttag i skåpet istället, så det blir riktigt? :-)

Om du behöver råd någon annan gång så är jag övertygad om att du får många gånger bättre svar här än på byggvaruhuset. Många av elektrikerna här brukar anse att om man ändå ska hempula så får det gärna bli rätt. :-)

Det låter nästan som att de har fått en skarp tillsägelse om att inte hjälpa till med el. Det kan ju även vara så enkelt att det är en lokal avvikelse på grund av inavel bland butikspersonalen på byggvaruhusen.

Jag jobbade tidigare på bensinmack med biluthyrning. Strax innan jag började hade personal på en norsk station hyrt ut en bil med bilbarnstol. Stolen hade monterats fel av stationspersonalen, familjen krockade och barnet dog.
De som ville ha hjälp med montering av bilbarnstol efter det kunde kanske få svar som liknade det du fick...

Trodde du verkligen du skulle få råd på byggvaruhuset? Idag kollar man upp allt på nätet, skriver ner artikelnummer och kör och handlar. Personalen är bara där för att kolla så du inte knycker något.

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Alla el frågor är väl tabu

O
KaptenDavidsson skrev:
Någon som har lite insyn och vet vaddet är som pågår?
Det handlar varken om tabu eller om ohjälpsam personal. Istället handlar det om lagstiftning. Det enda du får göra som privatperson är att 1) byta glödlampa, 2) byta propp, 3) byta ut ett befintligt eluttag mot likadant och 4) montera/byta stiftkontakt/hylskontakt på en skarvsladd. Allt annat kräver behörighet!

Alla stora byggvaruhus vet mycket väl att 99% av allt material de säljer inte får monteras av deras kunder. 1% av kunderna vet att de inte får. Elsäkerhetsverket är väl medveten om alltihop! Ingen bryr sig. Men för att ha ryggen fri, och för att butikspersonalen saknar relevant kunskap för kunna ge riktiga råd, så har butikerna valt att totalvägra alla former av rådgivning.

Jämför man med andra typer av hantverksområden där lagstiftningen inte är ett hinder så har de flesta stora byggvaruhus ofta kvalificerade hantverkare anställda som kan ge bra rådgivning. Men som sagt var; För el finns det inte eftersom lagen ändå inte tillåter att du utför något arbete själv!

Brukar stå en skylt att personalen inte svarar på elfrågor. Därför är det inte underligt att du inte får några råd eller tips av dem, oavsett om det är lagligt att koppla förlägningssladdar.

Steamboy skrev:
Jämför man med andra typer av hantverksområden där lagstiftningen inte är ett hinder så har de flesta stora byggvaruhus ofta kvalificerade hantverkare anställda som kan ge bra rådgivning. Men som sagt var; För el finns det inte eftersom lagen ändå inte tillåter att du utför något arbete själv!
Du tror att det är före detta hantverkare som jobbar som säljare i byggbutikerna? Har stött på detta någon enstaka gång, nån gammal målare som tröttnat på att glo i tak hela dagarna.

Okunskapen gäller inte bara byggvaruhus, det har ingen som helst betydelse om man trampar in på Solar, Ahlsell, Eleskroskandia eller Selga heller för den delen, dessa människor har inte kunskapen om materialet de säljer och inget behov eller intresse av att lära sig heller. Kunskapen ska finnas hos den som handlar.

• Gilla
Locke
  • Laddar…
O
Slugge skrev:
Du tror att det är före detta hantverkare som jobbar som säljare i byggbutikerna?
Nej. Jag TROR INTE att det är föredetta hantvekare som jobbar som _SÄLJARE_.
Jag VET DÄREMOT att två av de fem bygghandlarna i staden har särskild personal anställd som _ENBART_ sysslar med rådgivning. Förutom att hjälpa vanligt folk så hjälper de även traktens lokala hantverkare vid behov. De har dessutom betalt fortbildning och utbildas kontinuerligt av butikens leverantörer. En av dessa eminenta herrar är dessutom bekant med familjen och bytte till den karriären efter att ha blivit sjukpensionerad på grund av utsliten nacke. Så nej jag "tror" inte en massa utan jag vet bara vad vet för att så är det här.

Steamboy skrev:
Det handlar varken om tabu eller om ohjälpsam personal. Istället handlar det om lagstiftning. Det enda du får göra som privatperson är att 1) byta glödlampa, 2) byta propp, 3) byta ut ett befintligt eluttag mot likadant och 4) montera/byta stiftkontakt/hylskontakt på en skarvsladd. Allt annat kräver behörighet!
Men det var ju det han skulle göra? (Om än med en tokig förläggning.)

Läste Streambotys inlägg lite för hastigt ser jag nu, tyckte det stod att byggvaruhusen var fulla med före detta elektriker som numera sålde men vad det stod vad att det fanns andra hantverkare men inte just elektriker. Kan hålla med om detta till viss del med tillägget att VVS-are är också svåra att finna.

Slugge skrev:
Okunskapen gäller inte bara byggvaruhus, det har ingen som helst betydelse om man trampar in på Solar, Ahlsell, Eleskroskandia eller Selga heller för den delen, dessa människor har inte kunskapen om materialet de säljer och inget behov eller intresse av att lära sig heller. Kunskapen ska finnas hos den som handlar.
Både ja och nej, det finns både gamla elektriker och andra ej elutbildade på grossister så jag tycker inte att du ska dra alla över en kam. Samtliga grossister i Gävle har i alla fall minst en fd. elektriker anställd som säljare.
På Solar finns det dessutom en som inte är elektriker, men som ändå har stenkoll! Brukar använda som rådgivare ibland.

//Patrik

Så klart finns det duktiga och kunniga säljare också men går man in i en butik där man inte känner personalen är chansen liten att man kommer få någon kunnig inom just det område man undrar. Handlar man regelbundet vet man vilka som kan vad och kan på så sätt få hjälp men det verkar inte finnas något krav på att säljarna ska ha någon kunskap om det de säljer utan det är mest egenintresse i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.