TobiasGren skrev:
Tack för svaren... Jag tillverkade ett nytt hål med hjälp av 16 mm borr, VP- rör och lite superlim :)
Är det verkligen VP-rör du använder?
Om det är flexslang, prova en 14 mm borr först så kanske du inte behöver limmet.
Och i vilket fall finns lösa muffar med kontramutter om det underlättar, även om de anses vara lite bräckliga?
113201-1.jpg

• Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
Mellantråd, precis... Fackspråket får jag lära mig allt eftersom 😀

Elektrikern har nu varit här och var mycket nöjd med mitt arbete 😀

Fick dock bakläxa på en grej nämligen den att jag dragit en enfas 2,5 till tvättmaskin och torktumlaren. Han menar på att en 16A säkring lätt kan brinna om båda maskinerna går samtidigt 😁

Men, men då var det bara att dra ut 25 meter (*3) 2,5 kabel och trycka i 2 fas 1,5

Vad tror ni kan jag lämnar nolla och jord som 2,5 och endast byta ut den svarta till två 1,5?

Bo.Siltberg skrev:
Är det verkligen VP-rör du använder?
Om det är flexslang, prova en 14 mm borr först så kanske du inte behöver limmet.
Och i vilket fall finns lösa muffar med kontramutter om det underlättar, även om de anses vara lite bräckliga?
[bild]
14 mm och flexslang var ett kanon tipps! Tack!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det ingen som vet?

Får jag ha nolla och jord 2,5 för att sedan ersätta min 2,5 fas till två 1,5 fas?

Ja, det är inte förbjudet.

Hur som... jag beslutade mig för att byta samtliga trådar, ett jävla jobb med många svordomar men nu är det klart :-)

Gick det inte att dra in en tråd 1,5 till i samma rör? Istället för att dra ut alla gammla.

Claesk skrev:
Gick det inte att dra in en tråd 1,5 till i samma rör? Istället för att dra ut alla gammla.
Både ja och nej... Det hade nog fungerat men jag är nörd och kände att lika ska vara lika. Hade känts halvgjort annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.