Hej!

Jag skulle riva bort en kabel för lite måleriarbete, och behövde då koppla ur den från en kopplingsdosa modell äldre. Från centralen kommer 3 faser och en jord. Jord och nolla delas i centralen. (Och i ett vanligt vägguttag som är påskarvat från en nyare kopplingsdosa som är förlängd från den äldre. Kabeln mellan dem är den jag ska ta bort)

Bredvid sitter en gammal handske, så jag tänkte att jag kollar så det inte är någon ström på där heller. Jag skruvar ur och i säkringarna för att testa mitt instrument lite, och då får jag se det här:

Kopplingsdosa: Alla faser urkopplade (Säkringar borttagna). Visar ingen spänning alls.
Handske: En fas aktiv, två urkopplade.

Mellan aktiv vas och båda de andra i handsken visar instrumentet 24V. (mellan aktiv fas och jord förstås 240V)
Mellan aktiv fas i handske och inaktiv fas i kopplingsdosan visar det 50V

Hur kommer detta sig?

Givetvis ska dessa bytas till nya, 5 nya ledare ska dras till centralen som också ska bytas. Men inte idag! :-)

IMG_3423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Victor

Eftersom de andra ledarna blir flytande när du kopplar bort dem så kommer du få just detta "fenomen" du har upptäckt.

EDIT: Fyller på lite till.
Eftersom ledaren inte är kopplad någonstans så har den ingen fast potential, och det du mäter kan vara lite kapacitiv/induktiv kopplad spänning, inget farligt och "försvinner" när de kopplas in igen.

Redigerat:
Jaha, intressant! Det har jag aldrig hört talas om.

Då ska det ju iallafall vara säkert att arbeta med dem om jag plockar ur alla 6 säkringar. Då visar det ju dessutom ingen spänning någonstans.

Tack!

Eller vänta lite, jag blev osäker på dina formuleringar, du mäter ingen spänning i kopplingsdosa OCH handske om du drar ur säkringarna? Ditt scenario är om du har en fas fortfarande igång?

Precis så ja! Dessutom ligger både handske och dosa i en skrothink nu och jag har fortfarande hjärtat i behåll :-)

Det är lite märkligt då du mäter med en riktig spänningsprovare. Kanske är det så att du måste trycka på en knapp på duspol'en för att den ska mäta med lite belastning?

Inte så klurigt, du måste ju trycka in knapparna då du mäter..

Det har ni rätt i! När man trycker in dem, är det ju en motor som går. Skulle då den uppmätta strömmen vara så svag, så att motorn inte gick igång?

Mikael_L
Victormedc skrev:
Precis så ja! Dessutom ligger både handske och dosa i en skrothink nu
Och du, låt aldrig den där handsken lämna skrothinken.
De där gamla Semko-handskarna har alldeles för många liv på sitt samvete redan som det är. :mad:

Vad är det som är så farligt med dem?

Metallhöljet, det har hänt fler än en gång att det har blivit strömförande, samt den rätt osäkra "jordkontaktfunktionen" vilken har bidragit till olyckor när man använt skarvsladdar.

"Uttaget" är ju inte farligt utan det är systemet med "plåthandskar" som var problemet, när skarvkablar används och det rycks och slits i kabeln så hände det att ledare lossnade i handsken och om inte skyddsledaren var tillräckligt lång så kunde det hända att det var just den ledaren som först lossnade från sin koppl.punkt. sen så lossnade en fasledare från sin koppl.punkt och kunde då komma åt "plåthandsken" på insidan och då blev det felsökning.
Det var då när handskarna skulle dras isär som "människan" blev strömförande vid olyckliga förhållanden ex. våta betonggolv/bygghissar etc.
På min korta tid i byggsvängen dog 2st unga pappor (Hötorget och Värtavägen)

Edit: postades lite sent :o

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vad är det som är så farligt med dem?
En rad saker, faktiskt.
Handsken är i metall och ej dubbelisolerad, bara det är ju självklart olyckligt när det gäller elgrejer.
Ofta drogs skyddsjord och nolla i samma ledare, PEN ökar risken markant att något glapp eller fel orsakar spänning på handskens hölje eller höljet på en ansluten apparat.
Ofta kopplades nolla och/eller skyddsjord genom själva handskens hölje, en i dagens ögon sett helt idiotisk idé.
Handsken är av lättmetall, anslutningen av denna skyddsjorden blev då ett offer för galvanisk korrosion, vilket ledde till alla ovan nämnda problem och faror.

Ja den handsken var så knäppt uttänkt att man verkligen undrar om konstruktörerna gick på LSD. :eek:

edit: postades i tid för att se de föregående, men jag ville ändå instämma i klagokören samt fylla på med lite mer. ;)

Redigerat:
LGG-01 skrev:
"Uttaget" är ju inte farligt utan det är systemet med "plåthandskar" som var problemet, när skarvkablar används och det rycks och slits i kabeln så hände det att ledare lossnade i handsken och om inte skyddsledaren var tillräckligt lång så kunde det hända att det var just den ledaren som först lossnade från sin koppl.punkt. sen så lossnade en fasledare från sin koppl.punkt och kunde då komma åt "plåthandsken" på insidan och då blev det felsökning.
Det var då när handskarna skulle dras isär som "människan" blev strömförande vid olyckliga förhållanden ex. våta betonggolv/bygghissar etc.
På min korta tid i byggsvängen dog 2st unga pappor (Hötorget och Värtavägen)

Edit: postades lite sent :o
Tack för förklaringen HUR dom blev farliga! :) En fundering bara, det dök ju upp trefashandskar i plast, blev kombinationen ofarlig då? Men eftersom att det fortfarande gick att använda metallhandskar så var det kanske därför man valde att ändå förbjuda dom helt?

//Ung elektriker troligtvis född efter att förbudet mot Semko-donen trädde i kraft. :D

Redigerat:
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Tack för förklaringen HUR dom blev farliga! :) En fundering bara, det dök ju upp trefashandskar i plast, blev kombinationen ofarlig då? Men eftersom att det fortfarande gick att använda metallhandskar så var det kanske därför man valde att ändå förbjuda dom helt?

//Ung elektriker troligtvis född efter att förbudet mot Semko-donen trädde i kraft. :D
Problemet med plasthandsen, Det var bara ett litet metallbleck för skyddsjorden som lätt kunde skadas eller smutsas ner med t.ex betong eller färg.
Efter den skadan kan handsken "fungera" felfritt i många år dock utan att skyddsjorda den anslutna maskinen

I det moderna donet kopplar in /släpper stiften i rätt ordning d.v.s. faserna släpper först för att åtföljas av nollan och sist släpper det kraftiga skyddsjordsstiftet och tvärtom vid i hopkoppling..

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.