Hej!
Trådrubriken kräver sin förklaring.
I ett gammalt badrum har man idag vid dörren två st brytare, som sitter ca 1 dm från varandra. Varför man inte gjorde detta som en tvåfacksram är det ingen som vet.
Nu är det så att man vill sätta in ytterligare brytare (trådlös), så min fråga är om man på något sätt kan avveckla dessa två gamla brytare och sätta en trefacksram med elektroniska brytare/dimmers som inte bygger något i ljup? Finns det sådana lösningar? Har sett på bl.a. arga snickaren när de slänger upp brytare lite här och var (dock inte i flerfacksramar). Vanliga brytare bygger en hel del på djupet, så det hade varit smäckt med någon elektronisk variant som inte bygger på djupet. Då kan man ju sätta en trefacksram över dessa två gamla apparatdosor, samt i en av dosorna lägga en sändarpuck för den tredje brytaren.
Är det ens möjligt? Gissar att det är ganska dyrt.
Vi hade gärna velat köra med exxakt-ramar.
/S
Trådrubriken kräver sin förklaring.
I ett gammalt badrum har man idag vid dörren två st brytare, som sitter ca 1 dm från varandra. Varför man inte gjorde detta som en tvåfacksram är det ingen som vet.
Nu är det så att man vill sätta in ytterligare brytare (trådlös), så min fråga är om man på något sätt kan avveckla dessa två gamla brytare och sätta en trefacksram med elektroniska brytare/dimmers som inte bygger något i ljup? Finns det sådana lösningar? Har sett på bl.a. arga snickaren när de slänger upp brytare lite här och var (dock inte i flerfacksramar). Vanliga brytare bygger en hel del på djupet, så det hade varit smäckt med någon elektronisk variant som inte bygger på djupet. Då kan man ju sätta en trefacksram över dessa två gamla apparatdosor, samt i en av dosorna lägga en sändarpuck för den tredje brytaren.
Är det ens möjligt? Gissar att det är ganska dyrt.
Vi hade gärna velat köra med exxakt-ramar.
/S
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Nexa passar i Eljo Trend ramar och kan monteras utanpåliggande. Jag har dock inte provat med Exxact.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag har mängder med förslag.
Lösning 1. Den lättaste och smidigaste lösningen är att köpa en 3 facks förhöjningsram på 18mm? och montera ovanför de bägge dosorna. och sen montera befintliga brytare i förhöjningsramen men en kombinationsram 3 fack. Evt kanske någon kabel behöver skarvas för att räcka.
Lösning 2. Beroende hur badrummet ser ut och vad det är för vägg så är man ett proffs så kanske man kan klara av att hacka sönder de två som sitter och sen fälla in 3 st rotdosorn jämte varandra för att få de infällda och slippa förhöjningsramen i lösning 1. Värt att tänka på att man måste skära bort "sidorna" på rotdosorna för dessa går inte montera 3 på rad då de hamnar för långt i mellan varandra annars. En sak man även få se över är reglar och hur befintliga hål är så att de går att täcka och att rotdosorna har något att fästas i. Spik på insidan av dosorna är strängt förbjudet!
Lösning 3 Variant av lösning 2. Detta beror även på hur badrummets vägg ser ut och väggen på andra sidan. Är det gips och en målad vägg så är det inga problem att välja denna lösning. Såga ut ett lagom stort hål på andra sidan väggen. Plocka bort nuvarande dosor eller sätt ihop alt byta ut mot 3 nya och fäst de i varandra så möjlighet för kombinationsram finns. skruva fast på en planka och skruva mellan två reglar. och montera dina nya brytare mm. Gipsskivan fäller man tillbaka och skruvar tillbaka där det finns möjlighet (vill man tar man upp hålet mellan två reglar CC) annars fäller man in ett par brädor och skruvar den i gipsen uppe och nere och sen skruvar dit gipsskivan på de nya "reglarna". Sen är det bara att spackla och måla.
lösning 4. Det kanske är smidigare att köpa sig en ny brytare och flytta över tändtråden i ena dosan till den andra och sätta sin kron brytare där och sen nyttja den andra till din Nexa?
Detta beror Givetvis var matningar kommer ifrån så man inte gör något dumt.
Lösning 1. Den lättaste och smidigaste lösningen är att köpa en 3 facks förhöjningsram på 18mm? och montera ovanför de bägge dosorna. och sen montera befintliga brytare i förhöjningsramen men en kombinationsram 3 fack. Evt kanske någon kabel behöver skarvas för att räcka.
Lösning 2. Beroende hur badrummet ser ut och vad det är för vägg så är man ett proffs så kanske man kan klara av att hacka sönder de två som sitter och sen fälla in 3 st rotdosorn jämte varandra för att få de infällda och slippa förhöjningsramen i lösning 1. Värt att tänka på att man måste skära bort "sidorna" på rotdosorna för dessa går inte montera 3 på rad då de hamnar för långt i mellan varandra annars. En sak man även få se över är reglar och hur befintliga hål är så att de går att täcka och att rotdosorna har något att fästas i. Spik på insidan av dosorna är strängt förbjudet!
Lösning 3 Variant av lösning 2. Detta beror även på hur badrummets vägg ser ut och väggen på andra sidan. Är det gips och en målad vägg så är det inga problem att välja denna lösning. Såga ut ett lagom stort hål på andra sidan väggen. Plocka bort nuvarande dosor eller sätt ihop alt byta ut mot 3 nya och fäst de i varandra så möjlighet för kombinationsram finns. skruva fast på en planka och skruva mellan två reglar. och montera dina nya brytare mm. Gipsskivan fäller man tillbaka och skruvar tillbaka där det finns möjlighet (vill man tar man upp hålet mellan två reglar CC) annars fäller man in ett par brädor och skruvar den i gipsen uppe och nere och sen skruvar dit gipsskivan på de nya "reglarna". Sen är det bara att spackla och måla.
lösning 4. Det kanske är smidigare att köpa sig en ny brytare och flytta över tändtråden i ena dosan till den andra och sätta sin kron brytare där och sen nyttja den andra till din Nexa?
Detta beror Givetvis var matningar kommer ifrån så man inte gör något dumt.
Redigerat:
Bra svar. Badrummet är kakel och jag vet inte hur enkelt det är att göra hål för rot-dosor, antar man måste använda speciella dosfräsar för att få till en fin fasning vid kanten så att dosans kanter kan fästa där, så inte dosan trillar in i hålet. Låter som en jobbig åtgärd.
Har varit inne på alternativet med förhöjnngsram, men de som äger badrummet tyckte det såg fult ut med en "limpa" som hängde på väggen i ett för övrigt väldigt exklusivt badrum. Jag kollade lite på trådlösa prylar och eljo har bara sina connect-tryckknappar som förvisso kan användas, men då får jag ha 3 st sändarpuckar.
Dessa sändare borde fungera bra: http://www.elot.se/product.html?product_id=16593
/S
Har varit inne på alternativet med förhöjnngsram, men de som äger badrummet tyckte det såg fult ut med en "limpa" som hängde på väggen i ett för övrigt väldigt exklusivt badrum. Jag kollade lite på trådlösa prylar och eljo har bara sina connect-tryckknappar som förvisso kan användas, men då får jag ha 3 st sändarpuckar.
Dessa sändare borde fungera bra: http://www.elot.se/product.html?product_id=16593
/S
Redigerat:
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Men om jag gissar rätt så vill du ha en ytterligare strömbrytare mellan de två befintliga. Det skall väl funka om ramen passar på de befintliga, då är det ju bara att köpa en Nexxa brytare och sätta den i det mittersta hålet i ramen, de ska ju passa till Exxact står det på Nexxas sida.
Frågorna kan väl sammanfattas till följande:
1) Finns det öht några brytare från schneider som kan monteras utan att behöva en dosa, alltså direkt på en vägg. Inte trådlösa brytare utan sådana där tråd är framdragen
2) Vill köra endast ned schneiders grejor för den nya trådlösa brytaren, har hittat en tryckknapp som borde fungera. Det som är synd är att alla trödlösa brytare inte är vippbrytare utan "tryckknappar" där man trycker på hela knappens yta.
/S
1) Finns det öht några brytare från schneider som kan monteras utan att behöva en dosa, alltså direkt på en vägg. Inte trådlösa brytare utan sådana där tråd är framdragen
2) Vill köra endast ned schneiders grejor för den nya trådlösa brytaren, har hittat en tryckknapp som borde fungera. Det som är synd är att alla trödlösa brytare inte är vippbrytare utan "tryckknappar" där man trycker på hela knappens yta.
/S
Klicka här för att svara

