20 350 läst ·
24 svar
20k läst
24 svar
El-skena från IKEA -fungerar det för mitt behov?
Sida 1 av 2
Var på IKEA igår och hittade en ny produkt, IKEA 365+ SÄNDA, som består av ett skensystem för takmontage. Man skruvar upp skenor i tak som är skarvbara och som i sin tur kopplas in till takuttag (eller väggutag om så önskas). I dessa klickar man i en nätadapter var man ansluter sin lampa (som jag har förstått det).
Mina frågor är: Går det att ansluta denna skena till ett dimmerstyrt takuttag? Och går det att ansluta vilken "normal" taklampa som helst? Vi hade tänkt att hänga upp 2 st lampor över ett matbord och att koppla dessa via ett och samma uttag i taket och styra dem med samma dimmer vore helt optimalt.
Informationen på IKEAs hemsida är som vanligt bristfällig och ingen har hittils kunnat svara på mina frågor i kundtjänst utan hänvisar till en elektriker.... Möjligt att de får mer kött på benen inom kort.
Den informationen som jag kan utläsa är maximal belastning är 2200 W och inte mkt mer... Men i mina ögon det känns som att det bara är en förlängning av eluttaget och visst kan kan koppla två lamor till samma uttag och styra med en dimmer, eller?
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=365++sända&category=all&filter=
Mina elkunskaper är usla så om någon har en vettig ide om detta så tas svar tacksamt emot.
Mina frågor är: Går det att ansluta denna skena till ett dimmerstyrt takuttag? Och går det att ansluta vilken "normal" taklampa som helst? Vi hade tänkt att hänga upp 2 st lampor över ett matbord och att koppla dessa via ett och samma uttag i taket och styra dem med samma dimmer vore helt optimalt.
Informationen på IKEAs hemsida är som vanligt bristfällig och ingen har hittils kunnat svara på mina frågor i kundtjänst utan hänvisar till en elektriker.... Möjligt att de får mer kött på benen inom kort.
Den informationen som jag kan utläsa är maximal belastning är 2200 W och inte mkt mer... Men i mina ögon det känns som att det bara är en förlängning av eluttaget och visst kan kan koppla två lamor till samma uttag och styra med en dimmer, eller?
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=365++sända&category=all&filter=
Mina elkunskaper är usla så om någon har en vettig ide om detta så tas svar tacksamt emot.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
I princip stämmer nog det du skriver.
MEN såvitt jag kan se så går det bara att ansluta de 2 olika spottar som är avsedda för systemet. Dessa spottar har tydligen inbyggd transformator, de är alltså 12V spottar. Det i sin tur innebär att du måste välja rätt typ av dimmer. Troligen är det en s.k elektronisk transformator, vilket i så fall kräver en dimmer för elektronisk transformator.
MEN såvitt jag kan se så går det bara att ansluta de 2 olika spottar som är avsedda för systemet. Dessa spottar har tydligen inbyggd transformator, de är alltså 12V spottar. Det i sin tur innebär att du måste välja rätt typ av dimmer. Troligen är det en s.k elektronisk transformator, vilket i så fall kräver en dimmer för elektronisk transformator.
Näe, du skall kunna installera andra typer av lampor (alla de som kommer upp i länken är "kompatibla" enligt IKEA). Vi är inte intresserade av spottarna utan att ansluta ett par vanliga tygskärmslampor (Belid) köpta i en vanlig lampaffär.
Jag förstår att man inte kan blanda spottar och vanliga lampor om man nu skulle ha dimmer, men att det skulle fungera med ett icke dimrat uttag.
Frågan kvarstår således om man skulle kunna använda sig av dessa skenor, styrda av dimmer, med vanliga lampor (skiter i spottarna).
Jag förstår att man inte kan blanda spottar och vanliga lampor om man nu skulle ha dimmer, men att det skulle fungera med ett icke dimrat uttag.
Frågan kvarstår således om man skulle kunna använda sig av dessa skenor, styrda av dimmer, med vanliga lampor (skiter i spottarna).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 067 inlägg
Skensystemet är inte beroende av dimmer eller inte, det är i princip en skarvsladd med möjlighet till uttag varsomhelst. Finns det "uttag" (skena till kabel) kan du ansluta vadsomhelst.
Dimmer och last måste vara gjorda för varandra, är det glödljus så passar vilken dimmer som helst.
Protte
Dimmer och last måste vara gjorda för varandra, är det glödljus så passar vilken dimmer som helst.
Protte
Precis som jag antog då att det är i princip en förlängning av uttaget. Och att koppla två lampor till samma dimmerstyrda uttag är således också ok? Jag kan inte tänka mig att lasten lär bli mer än 2x100 W (och nu tror jag att jag tar i).
Vill minnas att jag läste i någon lapp som fanns på IKEA att man inte kunde/fick ansluta lampor med inbyggd dimmer, någon som kan förklara varför det skulle kunna vara så?
Annars verkar det som sagt vara en riktigt smidig (och snygg) lösning, max vikt per lampa var 5 kg. Vet dock inte hur mkt man fick hänga på varje skena. Dock lär våra lampor inte väga mer än något kilo per st.
Nästa problem blir att installera en dimmer.... Men det låter jag någon annan (farsan...) ta hand om.
Vill minnas att jag läste i någon lapp som fanns på IKEA att man inte kunde/fick ansluta lampor med inbyggd dimmer, någon som kan förklara varför det skulle kunna vara så?
Annars verkar det som sagt vara en riktigt smidig (och snygg) lösning, max vikt per lampa var 5 kg. Vet dock inte hur mkt man fick hänga på varje skena. Dock lär våra lampor inte väga mer än något kilo per st.
Nästa problem blir att installera en dimmer.... Men det låter jag någon annan (farsan...) ta hand om.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 067 inlägg
Det KAN vara så att vissa delar av deras lampsortiment (lågvolt) inte fungerar med dimmer och då blir ALLT stoppat (för Svensson kan inte skilja på dimbar och icke dimbar trafo) (jodå jag har bytt en icke dimbar trafo till en som går). För IKEA är det enklare att säga NEJ.
Protte
Protte
Tänk bara på att kolla hur mycket effekt du kan plocka ur dimmern, 200W är troligtvis inga problem om det inte är någon lågpris variant.
Har dimmer max 200W och du tänder upp lampor totalt 250W så bränner dimmern sönder, eller säkringen i den går ifall det finns.
Har dimmer max 200W och du tänder upp lampor totalt 250W så bränner dimmern sönder, eller säkringen i den går ifall det finns.
Var uppmärksam på att det inte är helt sant att alla lampor i sökningen du länkade till inte fungerar med skenan. Det står explicit i vissa av dem "Går inte att koppla till skensystemet IKEA 365+ SÄNDA". Det gör åtminstone mig lite tveksam till att det går att använda godtycklig lampa från en annan tillverkare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 370 inlägg
Elbutik har en mängd olika skenor. Kanske passar någon av dessa dig bättre?
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1038&search_page=
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1038&search_page=
Efter mkt fårgande fram och tillbaks så har ag kommit fram till att denna skena kan ses som en skarvsladd. Skenan är införskaffad och frågan nu är vilken dimmer skall man köpa? De som är tänkt att koppla in till skenan är 2 st lampor på vardera 60 W (kanske kan en tredje komma på tal...), så det är ingen större last.
Det blir till at svänga förbi K-rauta, där de säljer Jo-el dimmrar, men vilken skall man välja? Det finns från 159:- och uppåt, är det åt helsike att välja den billigaste och får man något extra om man går upp i pris? Är det någon mening att förbereda för något i framtiden (genom att installera en dimmer som klarar trafo)
Har kikat på följande:
http://joel.des.dk/katalog/index.asp?language=sv
Art.nr 829583 (159 kr)
Art.nr 733176 (295 kr)
Art.nr 733177 (479 kr)
Såg även att det fanns ett gäng på Jula från ELJO (samma som JOEL!?).
Det blir till at svänga förbi K-rauta, där de säljer Jo-el dimmrar, men vilken skall man välja? Det finns från 159:- och uppåt, är det åt helsike att välja den billigaste och får man något extra om man går upp i pris? Är det någon mening att förbereda för något i framtiden (genom att installera en dimmer som klarar trafo)
Har kikat på följande:
http://joel.des.dk/katalog/index.asp?language=sv
Art.nr 829583 (159 kr)
Art.nr 733176 (295 kr)
Art.nr 733177 (479 kr)
Såg även att det fanns ett gäng på Jula från ELJO (samma som JOEL!?).
Skenan och dimmern är på plats och allt fungerar som dom det var tänkt. Två lampor styrs numera av 1 st dimmer (479:- varianten ovan, och Jo-el visade sig vara ELJO hos K-Rauta...).
Det enda skumma var vid installation av dimmern hittades en blå tåt som var kladdad på med svart spritpenna (känns inte helt ok), men det löste sig nog....
Tackar för input och moralisk support.
Det enda skumma var vid installation av dimmern hittades en blå tåt som var kladdad på med svart spritpenna (känns inte helt ok), men det löste sig nog....
Tackar för input och moralisk support.
Jag har ingen aning vad som är lagligt eller ej, men för mig som inte alls är insatt i el så känns det som att man inte bör dra en blå fas och kladda på svart på den.
Kul att veta vad som är absolut no no, kan tänka mig att kladda brunt på en gröngul och dra den som fas kanske inte är helt ok...
Kul att veta vad som är absolut no no, kan tänka mig att kladda brunt på en gröngul och dra den som fas kanske inte är helt ok...
Ja vad som däremot är absolut nackskott på är att kladda på just gröngul och använda den till annat än skyddsjordning. Så nu vet du detNuno skrev:
Hej!
Har också kikat på SÄNDA och funderar på en sådan lösning till vårat kommande kök.
Dock vill vi ha både vanliga takpendlar och spottar i samma skena. Det finns två olika spottar till dessa skenor som är på 12 v, alltså har dom inyggda trafon. Så långt inga problem. Men vi vill även kunna dimmra hela skenan, går det eller blir det knas när man blandar olika laster?
Tack på förhand!
/Henrik
Har också kikat på SÄNDA och funderar på en sådan lösning till vårat kommande kök.
Dock vill vi ha både vanliga takpendlar och spottar i samma skena. Det finns två olika spottar till dessa skenor som är på 12 v, alltså har dom inyggda trafon. Så långt inga problem. Men vi vill även kunna dimmra hela skenan, går det eller blir det knas när man blandar olika laster?
Tack på förhand!
/Henrik