nets skrev:
... i värsta fall får man lura den genom att byta ut temp sensor mot simulerad sensor, och hur den hanterar oväntat varmt returvatten återstår att se.
Det som antagligen kommer att ske då är att den drar ner framledningstempen.

En Abb i Odin serien skulle räcka bra...då får du även pulsutgång (S0) på köpet...+ en ethernetmodul...

Tex
E-0980965 3-fas
E-0981087 1-fas
E-0980996 Elmätare Ethernet interface CEM 05100

Tack!

Det här ser ut som ett rimligt alternativ, 3-fasmätaren verkar kosta ~ SEK 1600 (spindel.nu som jag aldrig sett tidigare), hittar dock inte pris på interfacet. Det kan jag köpa till när jag behöver det. Hoppas den inte är för dyr ;-)

Jag monterar alltid in elmätare med m-bus kommunikation för framtida mätning och styrning.

Skall man styra värme och energiapplikationer framöver skulle jag välja ett styrsystem som är friprogrammerat som t.ex bastec som ligger på en hyfsad prisnivå samt kräver Inga licenser med inbyggd webserver.
vill man senare använda KNX I andra delar så finns det Modbus gatway för detta.

Men som allt annat kostar det en liten slant att installera.
Kan troligen bränna allt för många kWh innan det lönar sig på en normal villa.

En frågeställning som dök upp i diskussionen ovan var min vilja att temporärt stänga av värmepumpen baserat på el-förbrukning för andra ändamål. Det visar sig att min Thermia Diplomat G3 ger två möjligeter direkt "ur paketet",

(1) Kortsluta två punkter på en plint förhindrar hela värmepumpens funktion, inklusive cirkulationspump

(2) Koppla motstånd på 10kohm mellan ovan punkter på plinten ger en ställbart börvärdessänkning för rumstemperatur

I #2 kan varmvatten genereras, vilket inte är möjligt med #1.

Ni kanske har koll sen innan. Men ivts nya bergvärmepump har nåt dom kallar smartgrid som anpassar pumpen efter Aktuellt eltimpris. Vet inte hur dom löst det?

Visste inte, får kolla upp det. Jag vill göra samma sak, men inte bara med värmepumpen utan hela systemet.
Tack!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.