Byggahus.se

Skarv utomhus och jordfelsbrytare

1. T
    Medlem · Stockholm · 14 inlägg

TeknikStefan

Medlem
    Hejsan!

Jag skall dra ut ström till ett motorvärmaruttag där jag behöver ca 35m kablage.
    Biltema har EKLK (som jag förstår är anpassad för installation utomhus) och där tänkte jag kombinera en 10m med en 25m.
    Skarven tänkte jag lägga i en IP66 låda som kommer få stå pall för lite regn.
    Frågan är nu om det finns någon risk att det blir en så pass hög luftfuktigthet i IP66-lådan (om jag har den utomhus) av kondens/etc. så jordfelsbrytaren löser ut?

Undrar även hur ni gör, ni som har jfb kopplade till era elektriska motorvärmare, om ni låter värmarekabeln (den ni kopplar in i fronten/baken på bilen) hänga kvar ute (under någon form av tak förstås)? Tänkte även där på ev. fukt och jfb-frånkoppling.

Tack på förhand!

Mvh,
    Stefan

2. E
    Medlem · jämtland · 19 659 inlägg

elmont

Medlem
    Föreligger det risk för kondens i apparater/dosor ute ska man ta ta upp kondensavrinningshålet som finns på dom flesta "apparater" som håller IP44 och högre. Jag har haft min sladd hängande på väggen i "alla tider" och jFB har aldrig löst ut för det.

3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 287 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Det mest uppenbara rådet här är väl att köpa så lång kabel du behöver så att du inte behöver skarva!
    Må hända finns det inte på biltema men det finns flera välsorterade renodlade elbutiker på internet där du kan handla precis så många meter du behöver!

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 182 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du får anpassad längd på N1XV på elbutik.se för samma pengar och slipper skarvboxen.

Jag hänger upp motorvärmarkabeln på stolpen och hade inga problem med JFB under förra vintern (Första med JFB :))

5. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    När längden går upp till 35m plus ev gruppledning i huset kan det bli aktuellt att fundera på utlösningsvillkor och spänningsfall. särskilt om matande nät är klent med hög förimpedans. Är det automatsäkringar så kan finnas behov av att byta ifrån C 10 till B 10 alternativt gå upp i kabeldimension från 1,5 mm2 till 2.5 mm2. B 10 fungerar utmärkt ihop med resistiva linjära laster som värmeapparater är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.