7 504 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Energimätare med inbyggd ethernet
Sida 1 av 2
Är det någon som har hittat lämpliga energimätare för montering i normcentral, som har ethernet interface? Här är en jag hittat men har ingen erfernhet:
http://www.sma.de/en/products/monitoring-systems/sma-energy-meter.html
Kan köpas exvis på ebay:
http://www.ebay.de/itm/SMA-Energy-Meter-EMETER-10-/121144147864?pt=Solaranlagen&hash=item1c34c0ff98
Har ett webgränssnitt som åtminstonde jag enkelt borde kunna automatiskt hämta data med genom lite programmering.
Finns det någon som erfarenhet?
-nets
http://www.sma.de/en/products/monitoring-systems/sma-energy-meter.html
Kan köpas exvis på ebay:
http://www.ebay.de/itm/SMA-Energy-Meter-EMETER-10-/121144147864?pt=Solaranlagen&hash=item1c34c0ff98
Har ett webgränssnitt som åtminstonde jag enkelt borde kunna automatiskt hämta data med genom lite programmering.
Finns det någon som erfarenhet?
-nets
Har du någon uppfattning hur mycket du vill lägga i pengar på detta?
Samt, har du funderat på om det skall vara flera mätare, man kan ju tänka sig att mäta värmebehovet med
en mätare och en för köket kanske.
Själv så använder jag min el-leverantör för dagsförbrukningen sedan har jag en mätare för värmebehovet, och en för solelen som tillverkas.
Samt, har du funderat på om det skall vara flera mätare, man kan ju tänka sig att mäta värmebehovet med
en mätare och en för köket kanske.
Själv så använder jag min el-leverantör för dagsförbrukningen sedan har jag en mätare för värmebehovet, och en för solelen som tillverkas.
Varför veta i realtid?
Ska du spara den informationen på något sett?
Ska du spara den informationen på något sett?
>> Har du någon uppfattning hur mycket du vill lägga i pengar på detta?
Inte än, undersöker just nu. Den länkade kostade väl sådär 350 Euro vilket är ok, men dyrare än vad jag hoppas på. En billig energimätare kostar väl sådär SEK 1000 (elnu.se)? Jag kommer i en större tillbyggnation ha flera centraler och tänker en mätare i varje.
>> Varför veta i realtid?
För att styra förbrukning i syfte att minska toppförbrukning. I någon mening är et nog också ett teknikintresse och möjlighet till produktutveckling. Men, eftersom jag nyinstallerar el nu ser jag det som en "förstudie". Jag har hört att elpriset i framtiden inte bara beror av hucudsäkringens storlek, utan också av hur mycket man faktiskt toppar förbrukningen. Målet är ett "smart hus", som inte bara minimerar förbrukning utan också har koll på när det är ok att förbruka el.
Sedan kanske jag också väljer att presentera historik, men det är inte något som styr just nu.
Inte än, undersöker just nu. Den länkade kostade väl sådär 350 Euro vilket är ok, men dyrare än vad jag hoppas på. En billig energimätare kostar väl sådär SEK 1000 (elnu.se)? Jag kommer i en större tillbyggnation ha flera centraler och tänker en mätare i varje.
>> Varför veta i realtid?
För att styra förbrukning i syfte att minska toppförbrukning. I någon mening är et nog också ett teknikintresse och möjlighet till produktutveckling. Men, eftersom jag nyinstallerar el nu ser jag det som en "förstudie". Jag har hört att elpriset i framtiden inte bara beror av hucudsäkringens storlek, utan också av hur mycket man faktiskt toppar förbrukningen. Målet är ett "smart hus", som inte bara minimerar förbrukning utan också har koll på när det är ok att förbruka el.
Sedan kanske jag också väljer att presentera historik, men det är inte något som styr just nu.
För att kunna påverka sin elförbrukning så måste man mäta alla stora förbrukare individuellt och logga resultatet så att man kan agera efter det....att mäta i realtid för att sänka elförbrukningen tror jag är svårt....
Håller med, att mäta OCH I MITT FALL, styra. Kanske inte så lätt, men det är planen. Vi får se hur lättstyrd min Thermia med IP är att styra... i värsta fall får man lura den genom att byta ut temp sensor mot simulerad sensor, och hur den hanterar oväntat varmt returvatten återstår att se.
Hindrar mig dock inte att vilja stoppa in elmätare som går att läsa av automatiserat, som sagt just nu som "studie". Alternativet är ju att inte mäta eller mäta med manuell avläsning. (Det borde inte vara ett dugg komplicerat att erbjuda ip access till en energimätare, så det borde finnas.)
Hindrar mig dock inte att vilja stoppa in elmätare som går att läsa av automatiserat, som sagt just nu som "studie". Alternativet är ju att inte mäta eller mäta med manuell avläsning. (Det borde inte vara ett dugg komplicerat att erbjuda ip access till en energimätare, så det borde finnas.)
Jag tycker att det ska vara värmebehovet som ska styra värmeproduktionen och inte en ev lägre eltaxa. Det är ju inte så troligt att det sammanfaller, och att producera värme och lagra för senare behov blir knappast lönsamt pga lagringsförluster och att VP måste jobba med mindre ekonomiska (högre) temperaturer.
Du har troligen helt rätt, men jag söker ändå energimätare med ethernet access
Det andra är också en intressant diskussion, men just nu vill jag skapa förutsättningar för att prova lite. Jag vill *dessutom* se hur mycket energi jag använder till utomhusbelysning och bilvärme.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Jag tror det kan vara värt att tänka igenom användningsfallet lite mer innan investering. Hur har du tänkt använda informationen? Vad är din informationskoncentrator i det mest sannolika scenariot? etc. etc.
Att den har Ethernetinterface känns i grunden som en ganska oviktig information, det är ju bara den fysiska accessen. Vad kan mätaren göra med detta interface? bara bli pollad? (och sker pollning på ett vettigt / öppet format eller något super-proprietärt?) publicera information? (och i så fall hur mycket kan man styra detta?).
Det låter som att du på sikt har tänkt göra undermätning på ett antal olika laster. I så fall tror jag personligen att jag skulle gå på enklast möjliga mätare som är tillräckligt noggrann och som har S0-utgång. Sen skulle jag sätta en koncentrator / centralenhet som gör omvandlingen till det format du finner lämpligt (och publicerar det på lämpligt sätt över ethernet om det nu är det viktiga). Valet av centralenhet blir då det viktiga och återigen kraftigt beroende på dina behov.
En möjlig, men säkert inte den enda, kandidat kan vara netiom xAP (om de fortfarande tillverkas, var många år sedan jag var i kontakt med dessa), för en relativt billig penning får du då en enhet med ett antal DI som den kan publicera på sin ethernetport i form av xAP-meddelanden (en öppen standard för hemautomation, stödjs väl av exv. housebot som jag tänker mig kan vara av intresse för loggningen).
Jag hoppas att du gör slag i saken, det är kul att mäta, även om jag personligen är tveksam till att man kan få tillbaka sin investering innan våra energipriser dubblats ett par gånger om, men att bara köpa en mätare för att den har ethernet känns inte som en optimal beslutsstrategi.
/U
Att den har Ethernetinterface känns i grunden som en ganska oviktig information, det är ju bara den fysiska accessen. Vad kan mätaren göra med detta interface? bara bli pollad? (och sker pollning på ett vettigt / öppet format eller något super-proprietärt?) publicera information? (och i så fall hur mycket kan man styra detta?).
Det låter som att du på sikt har tänkt göra undermätning på ett antal olika laster. I så fall tror jag personligen att jag skulle gå på enklast möjliga mätare som är tillräckligt noggrann och som har S0-utgång. Sen skulle jag sätta en koncentrator / centralenhet som gör omvandlingen till det format du finner lämpligt (och publicerar det på lämpligt sätt över ethernet om det nu är det viktiga). Valet av centralenhet blir då det viktiga och återigen kraftigt beroende på dina behov.
En möjlig, men säkert inte den enda, kandidat kan vara netiom xAP (om de fortfarande tillverkas, var många år sedan jag var i kontakt med dessa), för en relativt billig penning får du då en enhet med ett antal DI som den kan publicera på sin ethernetport i form av xAP-meddelanden (en öppen standard för hemautomation, stödjs väl av exv. housebot som jag tänker mig kan vara av intresse för loggningen).
Jag hoppas att du gör slag i saken, det är kul att mäta, även om jag personligen är tveksam till att man kan få tillbaka sin investering innan våra energipriser dubblats ett par gånger om, men att bara köpa en mätare för att den har ethernet känns inte som en optimal beslutsstrategi.
/U
@ullberg
>> Ethernetinterface ... oviktig
Viktigt för mig eftersom jag vet hur man hanterar det, och drar ethernet-sladd överallt
>> Vad kan mätaren göra med detta interface
Hyfsat enkelt att hämta data från websidor med http/html (web scraping)
>> S0-utgång
Kände jag inte till, men har jag inte sett energimätare med heller... Verkar av google som att det är en seriell utgång från huvudmätaren? Har du någon mätare att rekommendera som stödjer S0, eller gäller det bara huvudmätare
>> netiom xAP
Jag är inte så intresserad av lösningen som att lösa problemet PÅ RÄTT SÄTT. Gammal teknik och/eller fixlösningar lockar inte. Jag har tittat på KNX som ett alternativ, då kunde Hager TE360 vara lämplig. Men min Thermia talar inte KNX, dessutom verkar *KOMPLEX* och *CENTRAL* styrning verkar inte gå ihop med KNX, men jag är inte expert.
>> Ethernetinterface ... oviktig
Viktigt för mig eftersom jag vet hur man hanterar det, och drar ethernet-sladd överallt
>> Vad kan mätaren göra med detta interface
Hyfsat enkelt att hämta data från websidor med http/html (web scraping)
>> S0-utgång
Kände jag inte till, men har jag inte sett energimätare med heller... Verkar av google som att det är en seriell utgång från huvudmätaren? Har du någon mätare att rekommendera som stödjer S0, eller gäller det bara huvudmätare
>> netiom xAP
Jag är inte så intresserad av lösningen som att lösa problemet PÅ RÄTT SÄTT. Gammal teknik och/eller fixlösningar lockar inte. Jag har tittat på KNX som ett alternativ, då kunde Hager TE360 vara lämplig. Men min Thermia talar inte KNX, dessutom verkar *KOMPLEX* och *CENTRAL* styrning verkar inte gå ihop med KNX, men jag är inte expert.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Absolut, men då är du inte ute efter en energimätare med ethernetinterface, utan en med ethernetinterface _och_ inbyggd webserver. I denna bransch ska man absolut inte föutsätta att det finns en webserver, ethernetinterfacet kunde lika gärna användas till att enbart skicka en oriktad UDP-ström, med proprietära protokoll som bara passar med någon centralenhet från samma tillverkare. Det var min poäng (samt att det kanske blir lite dyrt att "betala fler gånger" för TCP/IP-stacken, det är lustigt hur mycket många tillverkare i denna bransch verkar vilja, och kunna, ta betalt för något så trivialt)nets skrev:
S0 är inget annat än en potentialfri slutning med en frekvens som beror av förbrukningen (typiskt är upplösningen ett antal 1000 pulser per kWh. Du kan alltså bara räkna ut medeleffekt mellan två pulser, men de kommer ganska frekvent, och sannolikt ger detta dig minst lika bra upplösning som frekvensen på din pollning av webservernnets skrev:
Jag skulle gissa att alla mätare du hittar har S0-utgång (din anläggningsmätare har det också, men man får sällan tillåtelse från nätägaren att koppla in sig på den)
Här fattar jag inte vad du är ute efter. Nej, Netiom är inte purfärskt men samtidigt en produkt (finns många andra, rasperry pi som svartöra nämner är väl dagens Netiom, om än _något_ mer välkändnets skrev:>> netiom xAP
Du säger nej till fixlösningar och pratar samtidigt om web scraping, det om något säger fixlösning för mig (som i hemmafixad lösning när man inte får bättre access till data). Därmed inte sagt att det skulle vara dåligt, för mig är det viktiga att det funkar och är stabilt...
Jag kör själv KNX och håller med om att det är irriterande att så få vitvaror och andra saker i hemmet har KNX-interface. (min KNX/IP-router är f.ö. ett utmärkt exempel på en pryl i denna bransch som har ethernetport men inte tillstymmelse till webserver, på LAN-sidan gör den bara massor av multicasts och lyssnar på anrop)
Nej, KNX är i grunden inte byggt för centralstyrning, det är ett distribuerat system, men många hanterar det som ett centralt system, speciellt de som sätter in en visulaisering (typ central server), som många gör. Jag kan vidare inte tänka mig vilka styrningar som du kan vilja göra som skulle vara för komplexa för exv. mitt KNX-system (inkl. den centrala servern som förenklar en hel del av logikbygget).
Men innan du gör en stor investering i KNX (de brukar tyvärr bli ganska stora) tycker jag återigen att du ska tänka igenom hur du vill göra, vill du gå mot det trygga (ja, jag vet att jag är partisk), men lite dyra KNX, mot något av de leverantörsbundna, eller mot någon av de andra mer öppna hemautomationssystemen, ja, eller bygga ditt eget då förstås. - och det var denna tanke jag ville initiera hos dig redan på energimätarnivå.
/U
Redigerat: