Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Detta är en ESAB-svets av äldre modell, motor och likströmsgenerator.
Ägaren hävdar att den endast går att köra på två faser, och så fick jag också se den in action (fungerar utmärkt med centimetertjocka svetspinnar eller vad det heter). Försöker han använda en fungerande skarvsladd med tre faser går den inte upp i varv (den har YD-start). Om han pluggar in svetsen direkt i ett uttag utan skarvsladd mellan brummar den bara. Han kan endast använda en trasig skarvsladd med en fas borta.
Har svårt att hitta en förklaring till detta, än mindre förstår jag märkskylten med alla olika spänningar. Går den att koppla om bakom panelen (som inte går att demontera enkelt)?
Har ännu inte lyckats sammanträffa detta med verktyg och instrument med mig, men det ska bli! Men om det är sant som han säger kommer jag ju bara att konstatera att den har två faser fram... Kan nollan i anslutningskabeln vara felkopplad tro?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ägaren hävdar att den endast går att köra på två faser, och så fick jag också se den in action (fungerar utmärkt med centimetertjocka svetspinnar eller vad det heter). Försöker han använda en fungerande skarvsladd med tre faser går den inte upp i varv (den har YD-start). Om han pluggar in svetsen direkt i ett uttag utan skarvsladd mellan brummar den bara. Han kan endast använda en trasig skarvsladd med en fas borta.
Har svårt att hitta en förklaring till detta, än mindre förstår jag märkskylten med alla olika spänningar. Går den att koppla om bakom panelen (som inte går att demontera enkelt)?
Har ännu inte lyckats sammanträffa detta med verktyg och instrument med mig, men det ska bli! Men om det är sant som han säger kommer jag ju bara att konstatera att den har två faser fram... Kan nollan i anslutningskabeln vara felkopplad tro?
7,5 kW stämmer bara vid 250 och 500V. Det verkar rimligt att vid D-koppling kan man ha 190 - 250V och vid Y-koppling 380 - 500V. Om den har YD-start är det knappast riktigt så enkelt. Finns det inte varianter med flera lindningar som kan kopplas på andra sätt än bara Y och D? Jag har hört talas om Z-koppling för generatorer för att kunna välja 230 eller 400V och ha nolla i båda fallen. Jag spekulerar mest, men tänker mig att en sådan koppling borde gå att använda även på en asynkronmotor för att möjliggöra olika spänningar och ändå YD-start. Vidare borde det vara möjligt att koppla fel så att lindningar drar motorn åt olika håll vilket skulle kunna förklara varför den går bättre på två faser än tre.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bara att börja mäta på lindningarna i motorn. innan man gör något.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Denna kanske kan ge dig lite stöd i arbetet:
http://manuals.esab.com/_private/Library/InstructionManuals/kb250.pdf?noCache=7055
/U
http://manuals.esab.com/_private/Library/InstructionManuals/kb250.pdf?noCache=7055
/U
Tror inte en gammal svetsomformare är så avancerad. Den ska ha trefas och klarar förmodligen att köras på olika huvudspänningar.
Något är skumt med sladden eller någon av lindningarna i motorn. Bäst är nog som du säger Bo att mäta på plats.
Något är skumt med sladden eller någon av lindningarna i motorn. Bäst är nog som du säger Bo att mäta på plats.
Inte illa att de hade nåt sånt inscannat och utlagt. Samtidigt befriande att se en kompakt, saklig på många sätt användbar manual utan en skog av varningstrianglar och mer än halva textmassan i stort ovidkommande som så ofta är fallet numera. Frågan värt om det inte är ett äkta fall av att allt inte alltid är bättre idag.ullberg skrev:
Har aldrig plockat sönder en sån men använt i många år har jag. Man fick vänta tills de varvat upp innan man slog över till driftläge. Minns jag rätt så är det lyftöglorna som håller locket sen bör man kunna se rätt mycket. Det är kanske Y-D vredet som är kass.
Synd vi slängde flera stycken när vi rensade en verkstad. Å andra sidan är de moderna små invertrarna både billiga och bra, inga problem köra 3,25 elektroder med 16A säkring och 240V, men behöver man förlängningssladd rekomenderas 2,5mm2 annars hackar den med 3,25 or. 1,6 o 2mm går bra med vanlig 1,5mm2 sladd. Nu vart jag inne på OT igen.
Synd vi slängde flera stycken när vi rensade en verkstad. Å andra sidan är de moderna små invertrarna både billiga och bra, inga problem köra 3,25 elektroder med 16A säkring och 240V, men behöver man förlängningssladd rekomenderas 2,5mm2 annars hackar den med 3,25 or. 1,6 o 2mm går bra med vanlig 1,5mm2 sladd. Nu vart jag inne på OT igen.
Ja där står ju allt i den, och kolen kommer jag ihåg fick bytas med jämna mellanrum.ullberg skrev:
Sällsynt med sådana manualer. Samma gäller instruktionsmanualer till bilar, jag har sparat de som var till bilar jag skrotat genom åren, en del är nästan kompletta monteringsanvisningar för bilen och dess ingående detaljer. Idag står det : tryck på knappen, fungerar det inte, ring märkesverkstaden.
Klicka här för att svara