mycke_nu skrev:
Inte helt sällan med separat tändning av den ena brunnen via en väggströmbrytare dessutom. Smidigt sätt att tända lampor.
Njae säger jag på det. När man flyttar in i en ny lägenhet kan det vara nog så störande innan man lärt sig vilka brytare som går till vilka uttag!

mycke_nu skrev:
Inte helt sällan med separat tändning av den ena brunnen via en väggströmbrytare dessutom. Smidigt sätt att tända lampor.
Och inte helt sällan (speciellt i kök) med två grupper dragna, dvs en säkring per brunn. Vilket kan leda till kul effekter när man ansluter ett grenuttag med dubbla stickproppar (Ja sådana finns och säljs!) och elektrikern inte har lagt fas och nolla konsekvent till vänster/höger... Det skall vara standardiserat, men, men...

lars_stefan_axelsson skrev:
Och inte helt sällan (speciellt i kök) med två grupper dragna, dvs en säkring per brunn. Vilket kan leda till kul effekter när man ansluter ett grenuttag med dubbla stickproppar (Ja sådana finns och säljs!) och elektrikern inte har lagt fas och nolla konsekvent till vänster/höger... Det skall vara standardiserat, men, men...
Skojar du!!! Då måste väl hela ström distrubitionen vara delad i grenuttaget annars kan den icke anslutna stickproppen bli bakmatad

mycke_nu skrev:
Det var ju just schnyggt att de skulle vara ännu smartare i USA.

grenuttag med dubbla stickproppar (Ja sådana finns och säljs!)
Nu har jag missat ngt..... Vad är det för ngn konstig tingest?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Skojar du!!! Då måste väl hela ström distrubitionen vara delad i grenuttaget annars kan den icke anslutna stickproppen bli bakmatad
Och det är ju inte värre än en sådan här: http://www.amazon.com/Dual-Male-12-Gauge-Connection-Extension/dp/B0035Z13FI/ref=pd_sxp_f_r

Notera att det dåliga omdömet beror på att den är kopplad fel. Dvs att fas är kopplad till nolla i andra änden och tvärtom. Inte att det är två hanar(!).

Jag vet att jag har googlat fram det jag egentligen talar om, men nu misslyckas jag. Jag skall göra ett försök senare idag, så "watch this space".

Hmm.. Det är ju omöjligt i USA som har polariserade uttag.

mycke_nu skrev:
Hmm.. Det är ju omöjligt i USA som har polariserade uttag.
Öh, nej. Tvärtom, det är polariserade uttag som gör det möjligt. Du kan då få mer ström med två hanar i två uttag, parallellt. Men om elektrikern kopplat fel... (Jmf, klagomålet på hane-hane kabeln ovan. Köparen klagar på att den inte respekterar polariseringen). Här med opolariserade uttag så skulle det ju smälla varannan gång i genomsnitt.

Vad är standard här i Sverige på fas/nolla i uttag? Fas på vänster och nolla höger som det skrevs ovan, eller var det bara ett exempel?

Det finns ingen standard. Det vore helt meningslöst eftersom det går att vända stickproppen.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.