Hej,

Efter att diskmaskinen var färdig så var det ett par burkar som hade vänt sig och var fyllda med diskvatten. Jag hällde ut vattnet i diskmaskinen (någon liter..). Då löste jordfelsbrytaren ut och hela lägenheten blev svart!

Det gick inte att slå på brytaren igen utan jag var tvungen att dra ur kontakten (som för övrig sitter ganska lång ifrån diskmaskinen). Efter någon minut så stoppade jag i sladden igen och då var det inga problem längre.

Elinstallationen är ett par år gammal och det har aldrig varit problem innan. Diskmaskinen har en egen säkring och delas inte med någon annan.

Någon som kan förstå varför det blev såhär?

Mvh
/Anders

• Gilla
Klargplutte
  • Laddar…
Det låter som att du har ett fel på diskmaskinen.

Hällde du ut vattnet på luckan eller inne i maskinen?
Är det en golv- eller bänkdiskmaskin?
Tillverkare/modell?

Det där att felet försvann när du satte i kontakten igen, det är inte möjligen så att du kan ha vänt kontakten i uttaget? Dvs. vad händer om du nu vänder kontakten?

Felet låter väldigt märkligt, om jordfelsbrytaren hade löst ut under drift så hade det varit ett vanligt fel. som iofs. kan vara svårt att lokalisera, men detta låter skumt.

Jag hälde bara ut det.. vet inte om det kom på luckan, jag tänkte inte på det..

Det är en golvdiskmaskin av märket Siemens, ca 7 år gammal. Den har täckskiva på luckan. Det kan ju vara så att det kommit skvätt innanför luckan, alltså utanför där det borde komma vatten i vanliga fall..

Jag var mer rädd för att uttaget eller något annat är felkopplat?

Mvh
/Anders

@hempularen: Jag är tämligen säker på att jag satte in kontakten på samma sätt som innan då kontakten är vinklad på ett sådant sätt att det är lite svårt att sätta in den "upp-och-ner". Vänder jag på den nu händer inget konstigt..

C
Varför skulle det spela någon roll åt vilket håll kontakten sitter?

cpalm skrev:
Varför skulle det spela någon roll åt vilket håll kontakten sitter?
Det kan ha en avgörande betydelse, Om felet består av ett överslag eller en krypström i något bränt isolermaterial. I ena kontaktläget kan det vara 230 V vid felstället mellan fas och skyddsjord (maskinhöljet)och det kan gå en betydande felström via skyddsledaren. I det andra kontaktläget är det nära 0 V vid felstället mellan nollan och skyddsjorden och överslaget uteblir alternativt krypströmmen blir obetydlig.

Redigerat:
C
Tobbe_3 skrev:
I det andra kontaktläget är det nära 0 V vid felstället mellan nollan och skyddsjorden och överslaget uteblir alternativt krypströmmen blir obetydlig.
Aha, givetvis! Låter som ett väldigt dåligt sätt att "fixa" felet på dock...

Jag har också en ca 7 år gammal Siemens S9N51S. Har ofta hällt ut lite vatten på samma sätt, men kanske inte en liter. Frågan är vart det tar vägen i din DM. Kan inte se någon naturlig förklaring i min. Det ska möjligen vara att det letar sig ned till bottenplåten, men då tror jag avloppspumpen ska starta automatiskt (vilket kanske löste JFBn). Fungerar DM efter detta?

Ja, det är det som är så lurigt... Allt funkar som det brukar nu, det var bara ett tillfälligt problem under några minuter..

cpalm skrev:
Aha, givetvis! Låter som ett väldigt dåligt sätt att "fixa" felet på dock...
Det var ju inte tänkt som ett sätt att fixa felet, utan som felsökning. Kan man komma på en logisk förklaring till ett mystiskt felsymptom, så är man nära lösningen.

• Gilla
VikHe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.