Henrik T skrev:
Hej!

Har också kikat på SÄNDA och funderar på en sådan lösning till vårat kommande kök.
Dock vill vi ha både vanliga takpendlar och spottar i samma skena. Det finns två olika spottar till dessa skenor som är på 12 v, alltså har dom inyggda trafon. Så långt inga problem. Men vi vill även kunna dimmra hela skenan, går det eller blir det knas när man blandar olika laster?

Tack på förhand!

/Henrik
Hej igen!

Kanske uttryckte mig konstigt.
Jag undrar helt enkelt om man kan använda en dimmer till att reglera både 12v spottar och vanliga glödlampor samtidigt?

/Henrik

Ja, dimmer och trafo måste dock gilla varandra att dessutom lägga på lite 230 glödljus gör ingen skada (snarare förbättrar läget för dimmern).

Men räkna ihop effekten så att dimmern inte blir överbelastad.

Protte

prototypen skrev:
Ja, dimmer och trafo måste dock gilla varandra att dessutom lägga på lite 230 glödljus gör ingen skada (snarare förbättrar läget för dimmern).

Men räkna ihop effekten så att dimmern inte blir överbelastad.

Protte
Kanon!

Tack för svaret!

/Henrik

Stort tack för svar! Ser bra ut! Fungerar alla lampor som är 5,3GU med andra ord? Om jag fattat det rätt så ligger dessa på 12V vilket gör att man kan koppla flera till samma dimmer?

Lamphuset innehåller en transformator till 12 V, och det framgår av Ikeas hemsida att den även klarar halogenlampor. Så valet av lampa är fritt.

Det där med dimmer framgår dock inte, dvs om dessa lamparmaturer är dimbara. Det blir en chansning. Med tanke på att listen i sig är dimensionerad för 2.2 kW enligt bruxet så har dom nog inte tänkt på dimring.

Ok tack! Jag förstår men verkar ju som att tidigare inlägg i tråden visar att den går att koppla till dimmer?

Jag har bara läst det som hastigast, men om du tänker på #10-#11 så antyds där att han använder 230 V glödlampor. I ditt fall finns en transformator inblandad på vägen. De flesta är dimbara med en elektronisk dimmer, men det är en chansning. Du får prova.

Sedan kanske du sätter andra typer av lampor på samma skena med en annan transformator. Då kanske det slutar fungera...

Men som sagt det går inte att säga i förväg utan du får prova, eller gå till en butik som säljer hela paketet med lampor och dimmer, dvs låta dem plocka fram en kombination som fungerar.

Okej jag förstår! Jag kommer nog testa och se om det funkar då!

IKEA är såpass mycket billigare än alternativen så får hoppas att det funkar. I annat fall får jag väl köra på glödlampor (230 V) som uppenbart verkar fungera...

Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.