7 372 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Identifiera dvärgbrytare
Försöker lära mig lite mer om (eller kanske mer bekräfta vad jag tror mig veta) dvärgbrytarna i elcentralen här hemma.
Idag sitter det gamla Merlin Gerin (numera Schneider) Multi9.
De flesta är märkta som följer:
C32a
Nr 15-L
10/220/380VAC
Som jag förstått det betyder L:et att de motsvarar en "snabb" med märkningen B som används idag? Kan man läsa ur något ur märket C32a? Antar det är ett modellnummer. "Nr 15" betyder det något? Antar att detta är 10A-brytare utifrån "10/220/380VAC"-märkningen?
En annan tre-fas-brytare är märkt som följer:
C32N (stort N istället för litet a alltså)
15A (lämnar ju ingen tvekan)
Type D 40graderC (alltså en riktigt "långsam" typ jämfört med B- och C-typ?)
Så vad är skillnaden på en C32N och C32a?
Är det alltid en fördel att köra säkringar av B-typ istället för C och D om man bortser från att det kanske inte funkar så bra rent praktiskt till alla produkter? Rent säkerhetsmässigt alltså.
Stilla min nyfikenhet tack!
Idag sitter det gamla Merlin Gerin (numera Schneider) Multi9.
De flesta är märkta som följer:
C32a
Nr 15-L
10/220/380VAC
Som jag förstått det betyder L:et att de motsvarar en "snabb" med märkningen B som används idag? Kan man läsa ur något ur märket C32a? Antar det är ett modellnummer. "Nr 15" betyder det något? Antar att detta är 10A-brytare utifrån "10/220/380VAC"-märkningen?
En annan tre-fas-brytare är märkt som följer:
C32N (stort N istället för litet a alltså)
15A (lämnar ju ingen tvekan)
Type D 40graderC (alltså en riktigt "långsam" typ jämfört med B- och C-typ?)
Så vad är skillnaden på en C32N och C32a?
Är det alltid en fördel att köra säkringar av B-typ istället för C och D om man bortser från att det kanske inte funkar så bra rent praktiskt till alla produkter? Rent säkerhetsmässigt alltså.
Stilla min nyfikenhet tack!
C32a - 4,5kA. Högsta kortslutningsström dvärgbrytaren tål.
C32N - 6kA
6kA får väl räknas som standard i bostäder. 10kA förkommer även och 4,5kA var vanligare tidigare.
http://www.cyberallgroup.com/pdf/Merlin_Gerin/Merlin-Gerin_Circuit-Breakers_Multi9-System.pdf
Finns mycket skrivet om karakteristik på dvärgbrytare på forumet.
C32N - 6kA
6kA får väl räknas som standard i bostäder. 10kA förkommer även och 4,5kA var vanligare tidigare.
http://www.cyberallgroup.com/pdf/Merlin_Gerin/Merlin-Gerin_Circuit-Breakers_Multi9-System.pdf
Finns mycket skrivet om karakteristik på dvärgbrytare på forumet.
Redigerat:
Att säga att C-karaktiristik är bra alla lägen är kanske att ta i. Normalt sett funkar C säkringar utmärkt.Müssli skrev:
Men vid höga förimpedanser hos matande nät samt långa och tunna ledningar till t.ex. utomhusbelysningar och friggebodar kan det KRÄVAS :B karaktiristik för att klara utlösningsvillkoret.
Mortirolo:
Angående korslutningsström, Hager kallar det brytförmåga och jag antar att detta är samma. Kan man tolka det som bättre/säkrare att ha ett högre värde här, eller tänker jag fel?
Och är det som sagt bättre säkerhetsmässigt att köra på B-brytare (snabba) om det visar sig att det fungerar utan problem i praktiken (inga onödiga brytningar alltså)?
Tack för alla svar, man lär sig
Angående korslutningsström, Hager kallar det brytförmåga och jag antar att detta är samma. Kan man tolka det som bättre/säkrare att ha ett högre värde här, eller tänker jag fel?
Och är det som sagt bättre säkerhetsmässigt att köra på B-brytare (snabba) om det visar sig att det fungerar utan problem i praktiken (inga onödiga brytningar alltså)?
Tack för alla svar, man lär sig
Det är bättre med högre värde.
Ang. B eller C så skrev jag otydligt, jag menar att om man har grupper med både belysning och vägguttag så rekommenderas C.
Självklart finns det undantag, jag pratar om de allra flesta fall. 😊
Ang. B eller C så skrev jag otydligt, jag menar att om man har grupper med både belysning och vägguttag så rekommenderas C.
Självklart finns det undantag, jag pratar om de allra flesta fall. 😊
Det normala är C säkringar eftersom den passar bättre när man startar olika motorer t..ex en kraftig dammsugare, tryckluftkompressor. Men det är alltid säkerheten i form av utlösningsvillkoret som styr valet.Much Too Young skrev:
För resistiva linjära laster, där funkar B säkringar utmärkt t.ex VV-beredare, elelement.
B säkringen behöver 3 - 5 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. B10 kräver 30 - 50 A
C säkringen behöver 5 - 10 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. C10 kräver 50 - 100 A
D säkringen behöver 10 - 20 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. D10 kräver 100 - 200 A. Denna säkring återfinns oftast i industrimilö ihop med tung motordrift samt kraftiga nät med låga förimpedanser.
Klicka här för att svara