Försöker lära mig lite mer om (eller kanske mer bekräfta vad jag tror mig veta) dvärgbrytarna i elcentralen här hemma.

Idag sitter det gamla Merlin Gerin (numera Schneider) Multi9.

De flesta är märkta som följer:

C32a
Nr 15-L
10/220/380VAC

Som jag förstått det betyder L:et att de motsvarar en "snabb" med märkningen B som används idag? Kan man läsa ur något ur märket C32a? Antar det är ett modellnummer. "Nr 15" betyder det något? Antar att detta är 10A-brytare utifrån "10/220/380VAC"-märkningen?

En annan tre-fas-brytare är märkt som följer:

C32N (stort N istället för litet a alltså)
15A (lämnar ju ingen tvekan)
Type D 40graderC (alltså en riktigt "långsam" typ jämfört med B- och C-typ?)

Så vad är skillnaden på en C32N och C32a?

Är det alltid en fördel att köra säkringar av B-typ istället för C och D om man bortser från att det kanske inte funkar så bra rent praktiskt till alla produkter? Rent säkerhetsmässigt alltså.

Stilla min nyfikenhet tack!

Redigerat:
Det rekommenderas att använda B för belysning och C för uttagsgrupper i villor/lägenheter. I de flesta fall är det ju blandade grupper så då passar C på alla bra.

Müssli skrev:
Det rekommenderas att använda B för belysning och C för uttagsgrupper i villor/lägenheter. I de flesta fall är det ju blandade grupper så då passar C på alla bra.
Att säga att C-karaktiristik är bra alla lägen är kanske att ta i. Normalt sett funkar C säkringar utmärkt.
Men vid höga förimpedanser hos matande nät samt långa och tunna ledningar till t.ex. utomhusbelysningar och friggebodar kan det KRÄVAS :B karaktiristik för att klara utlösningsvillkoret.

Mortirolo:

Angående korslutningsström, Hager kallar det brytförmåga och jag antar att detta är samma. Kan man tolka det som bättre/säkrare att ha ett högre värde här, eller tänker jag fel?

Och är det som sagt bättre säkerhetsmässigt att köra på B-brytare (snabba) om det visar sig att det fungerar utan problem i praktiken (inga onödiga brytningar alltså)?

Tack för alla svar, man lär sig :)

Det är bättre med högre värde.
Ang. B eller C så skrev jag otydligt, jag menar att om man har grupper med både belysning och vägguttag så rekommenderas C.
Självklart finns det undantag, jag pratar om de allra flesta fall. 😊

Much Too Young skrev:
Mortirolo:

Och är det som sagt bättre säkerhetsmässigt att köra på B-brytare (snabba) om det visar sig att det fungerar utan problem i praktiken (inga onödiga brytningar alltså)?

Tack för alla svar, man lär sig :)
Det normala är C säkringar eftersom den passar bättre när man startar olika motorer t..ex en kraftig dammsugare, tryckluftkompressor. Men det är alltid säkerheten i form av utlösningsvillkoret som styr valet.

För resistiva linjära laster, där funkar B säkringar utmärkt t.ex VV-beredare, elelement.

B säkringen behöver 3 - 5 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. B10 kräver 30 - 50 A

C säkringen behöver 5 - 10 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. C10 kräver 50 - 100 A

D säkringen behöver 10 - 20 ggr märkströmmen för att snabbutlösa t.ex. D10 kräver 100 - 200 A. Denna säkring återfinns oftast i industrimilö ihop med tung motordrift samt kraftiga nät med låga förimpedanser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.