Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det var en något kort beskrivning som inte låter bra. Generatorns skyddsjord ska alltid finnas med på ett eller annat sätt. Till detta ska ju jordtaget anslutas! I storemanager's fall handlar det om att mata en TN-S-anläggning, varför det finns möjlighet att köra TN-S hela vägen från generatorn. Det krävs bara att reservkraftsomkopplaren är 4-polig och även bryter inkommande näts N.
75 svar · 23,3k läst
·
T
tpsoft: Tror inte att du hittar standarden på nätet utan oftast hänvisar tillverkarna bara till standarden som heter SS 430 01 10 utgåva 9 (utgåva 8 gäller någon månad till om jag inte minns fel). Vill du läsa i detalj får du nog köpa den.
12 svar · 3,2k läst
pelpet
pelpet: Jag har labbat lite och konstaterat att täckramarna iallafall är utbytbara mellan RS och Plus. Plus funkar i alla dosor, så då bör det ju funka i ramarna också. Den fjällvita färgen är också densamma. Tyvärr verkar det inte gå att köpa plus vippor i andra färger utan symboler, ifall jag någon gång skulle lessna på fjällvit.
3 svar · 4,2k läst
F
Fluxor: Härligt, stort tack!
19 svar · 5,9k läst
·
M
Micke64: Ja, ADAX-elementet är ett sådant ser jag nu när jag kom hem med det.
13 svar · 9,6k läst
R
roli: Nu kan jag inget om Pellx brännare så av mig får du inga tips. Men ställ din fråga på www.pellets.info under Pellx-fabrikat "mappen". Så kommer du i kontakt med andra Pellx ägare som kanske kan leda dig till vad det kan vara.
11 svar · 4,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du har en snutt FK 1.5 så ser du skillnaden ganska enkelt. Annars har 1.5 mm² diametern 1.4 mm och 2.5 mm² 1.8 mm. Även utan säkringar skulle fördelningslådan klassas som en kopplingsutrustning.
6 svar · 4,2k läst
C
clarkbones: Tack PNO och alla andra...
7 svar · 2,6k läst
·
F
-=fullmoon=-: Hade inte kört på de där iaf. Dock har jag sett en del installationer gjorda med de och annat kopplingsmaterial man fräst åt. Jag vet bara med mig om att det varit problem med snabbplintarna när de kom. Rutab? fick förövrigt försäljningsförbud på sin U-båt då skruven var för liten. Ska dock vara åtgärdat nu säger de.
26 svar · 31,6k läst
·
X
Xombie: Tack för svaret! Ska pröva den. :)
2 svar · 1,6k läst
·
F
-=fullmoon=-: Har du lite Pianotråd eller styvare najtråd/ståltråd går det göra en fuling.. Annars bara köpa någon billig lampa och ta låsringen där ifrån. Kostar inte många kronor på lågprisvaruhusen.
3 svar · 3,1k läst
E
elmont: Lägg pengarna på nått annat, ska du ha en som är lite säkrare (inte helt säker) kostar dom rätt rejält. Om jag som proffs inte har behov av en så tror jag inte att någon amatör har det.
16 svar · 5,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tja. t.ex Eltako har ett relä för dosmontering. Men det behöver en styrspänning, 8-230 V, dvs antingen batteri/drivdon av ngt slag, eller 230 V. Då strömbrytaren inte får ha två olika faser på sina terminaler måste du använda inne-belysningsfasen. Då får du läsa Eltakos specar ifall de tillåter styrspänning och arbetsström från olika faser. Det är normalt inga problem för lite
5 svar · 4,3k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Dolt fel finns det inget som heter när det gäller bostadsrätt. Att bråka med säljaren över ett uttag som kostar 100 kr känns onödigt. Byt uttaget bara
29 svar · 8,2k läst
C
callegur81: Tack för alla svar. Mötte en granne som är elektriker, han kom ner på två röda och kopplade in ett dubbeluttag till att börja med. Får se vilka behov vi har och ev bygga på/ bygga om efter hand. det finns ju tåtar att använda vid behov. Tack igen Calle
10 svar · 9,3k läst
·
M
Mikael.S: Sorry, kanske missuppfattade ditt inlägg. För mig lät det det som "gör ingenting du inte kan, anlita ett proffs" vilket inte riktigt synkar med detta forum. Min ursprungliga fråga var att jag köpt ett elverk som var "fulkopplat" med en cee 3-fashandske men som efter att elektrikern mätte upp till 3x220 volt istället för 3x400 volt (som handsken "lovade"), jag undrade om det fanns något
94 svar · 37,7k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Låter lite som att han gör "en höna av en fjäder". //Patrik
9 svar · 5,3k läst
B
Bråkis: Uppfattat, tack för snabba svar!
7 svar · 4,3k läst
E
elmont: Anslut vagnen fast så är det inga problem, för då finns det ingen stickpropp att vända "fel".
15 svar · 16,5k läst
G
Gabbe1: Normalt sitter det en huvudbrytare i skåpet, kopplad efter mätaren.
16 svar · 5,0k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Antalet VP-starter. Hmm, undrar om HF-avledaren var kass, det var istid på Gotland, eller om min VP var felinställd. :rolleyes: [bild] OBS! Detta inlägg är ironiskt. Med statistik kan man "bevisa" vad som helst.
173 svar · 21,8k läst
·
H
hempularen: Det var ett rätt anmärkningsvärt fel. Den som gjort det har lyckats missa en hel del. För OK att råka skada en ledare kan nog vem som helst råka göra någon gång. Men att inte kontrollera inkopplingen i dosan, typ rycka lite i trådarna är oförlåtligt. OCH montören har uppenbarligen inte kontollerat uttaget före driftsättning. Så här är minst 3 fel på en och samma koppling. Det
25 svar · 23,2k läst
pelpet
pelpet: Finns det inte ramar med en bottenplatta som du kan limma fast?
8 svar · 2,4k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Det är nog ganska enkelt eftersom TM anslutning var 3 fas i äldre hus, så är det bara att flytta en tråd.
18 svar · 6,4k läst
·
P
-PC-: Kablarna blir ca 5-10 m. Beroende på var uttagen hamnar. Klarar utlösningsvillkoret med råge, enligt eldim. Jo, precis. Det blir ju bara en fas i varje uttag, delningen blir ju i dosa.
14 svar · 3,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Njae, det räcker nog inte på långa vägar...
28 svar · 19,3k läst
K
Kalmarkille: I mitt 60-talshus finns ingen källare : )
28 svar · 3,2k läst
·
E
elmont: Om du vill skydda kabeln mot gnagare kan du lägga kabeln på undersidan av en "regel" och så att gnagaren inte kan stå under och gnaga, det är ett effektivt sätt att slippa gnagarattacker på kabel
17 svar · 7,8k läst
pelpet
pelpet: Om ni är och bygger och river kring elcentralen så kan ni ju iallafall förbereda med kanalisation till fasaden så att det blir lätt att byta mätare och kabel senare.
13 svar · 4,8k läst
·
F
-=fullmoon=-: En bra ide med Led på lyktstolpar mm är att ibland sitter det även en lite solcell på ovansidan. Kanske inte något direkt för oss i Sverige. Men de Led belysningar jag sett som energiverket har satt upp har varit väldigt bra tryck i. Vi ska även tänka oss att de kan få ner antalet Watt i systemet rätt bra. så en avbetalning tror jag kan löna sig på ett par år plus att de slipper
19 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.