Är nedanstående en tillåten koppling? Väggströmbrytaren är en kronbrytare där ena knappen är återfjädrande. Samma fas kommer in i dosan två ggr men det borde väl vara ok?
Edit. Ser att jag missade inkommande fas (L1) i astrouret. Ska självklart finnas med!
Edit. Ser att jag missade inkommande fas (L1) i astrouret. Ska självklart finnas med!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Jag tror den är ok, om jag fattar funktionen rätt.
Du har alltså en (1) styrd utgång från astrouret som matar drivdon och strömbrytare?
Jag skulle vilja flytta den fasta fas som matar tryckknappen till samma styrda utgång från astrouret.
Sedan behöver du ett drivdon som kommer ihåg dimringsnivån när den blir spänningssatt från astrouret. Vi hade i en annan tråd kommit fram till att en XeroLight(?) fixade detta.
Skulle rekommendera att du renritar schemat till en trädstruktur med kopplingsdosor där alla ledningar följs åt så blir det lättare att följa och koppla in så som det fysiskt kommer att installeras hos dig. För du bör rent fysiskt undvika slingor och loopar med tändtrådar kors o tvärs i rummet.
Du har alltså en (1) styrd utgång från astrouret som matar drivdon och strömbrytare?
Jag skulle vilja flytta den fasta fas som matar tryckknappen till samma styrda utgång från astrouret.
Sedan behöver du ett drivdon som kommer ihåg dimringsnivån när den blir spänningssatt från astrouret. Vi hade i en annan tråd kommit fram till att en XeroLight(?) fixade detta.
Skulle rekommendera att du renritar schemat till en trädstruktur med kopplingsdosor där alla ledningar följs åt så blir det lättare att följa och koppla in så som det fysiskt kommer att installeras hos dig. För du bör rent fysiskt undvika slingor och loopar med tändtrådar kors o tvärs i rummet.
Har en liknande koppling hos farsan i garaget. Där styrs ytterbel. av ett relä i centralen parallelt med strömbrytarna vid dörrarna. Så ifrån centralen kmr fas nolla jord samt tändtråd på några grupper. Sen går den obruten till strömbrytarn där den ligger kopplad på utgången på brytarn ihop med kabeln från armaturen. Så din koppling är okej så länge allt ligger på samma säkring, även driftströmmen t uret. Och det bara blir en nolla o jord ut från centralen på resp. grupp.
Är lite osäker om jag förstår hur du menar men kan i alla fall förklara hur jag tänkt. Tänkte köra utomhusbelysningen via ett astrour enligt tidigare tråd. Kom på att jag lika gärna kan använda samma astrour dock med en extra utgång till diverse innerbelysning. Kommer i de flesta rummen ha ett smyguttag och ett uttag ovan fönstren (odimmat) kopplat till väggströmbrytare. Kommer även ha ledots (dimmade) i de flesta fönster som också är kopplat till väggströmbrytare. Det är här jag kom på att jag drar allt detta via astrouret så att jag slipper tända och släcka denna belysning manuellt.Bo.Siltberg skrev:Jag tror den är ok, om jag fattar funktionen rätt.
Ja bra poäng att flytta den ena fasen. Har ju ingen funktion att ligga direkt från centralen på tryckknappen!
Japp var ju någon som bekräftade att just den dimmern fungerade med återfjädrande tryckknapp och styrning från astrour så jag satsar på den!
Jo förhoppningsvis blir dragningen mer strukturerad än mitt ritade kopplingsschema. Ska rita upp det bättre när det är slutgiltigt bestämt! Tack för tipset!
Japp allt ska ligga på samma säkring. Tur att led drar lite! Blir tyvärr ett antal extra meter slang som går åt men det är det ju värt i slutändan tycker åtminstone jag!DjAlbert skrev:Har en liknande koppling hos farsan i garaget. Där styrs ytterbel. av ett relä i centralen parallelt med strömbrytarna vid dörrarna. Så ifrån centralen kmr fas nolla jord samt tändtråd på några grupper. Sen går den obruten till strömbrytarn där den ligger kopplad på utgången på brytarn ihop med kabeln från armaturen. Så din koppling är okej så länge allt ligger på samma säkring, även driftströmmen t uret. Och det bara blir en nolla o jord ut från centralen på resp. grupp.
Klicka här för att svara