El
frav: Hej! Har för många år sedan monterat 150w 8st halogenbyggstrålkastare med IR/skymningsrelä-sensor runt huset under takfoten. Suveränt bra att ha när det är mörkt. Men dessa håller tyvärr oftast bara en handfull år, sedan får man byta ut dem, då elektroniken ger upp. Oftast kondensatorerna som sväller vilket gör att de står & blinkar, lyser hela tiden eller inte fungerar alls.
-=fullmoon=-: [bild] [bild] Så ser den ut. Den vaksamme ser att någon har varit framme och gnuggat bort lite så att den kontakten går in i ett jordat uttag. (obs bilden kommer från nätet.)
Tobbe_3: Eftersom det är en ny installation. Då skall den förses med jordfelbrytare om det inte redan finns i matande central
magda136: [citat] Tack, en sån kopplingsplint har jag letat efter. Jag vet tillräckligt mycket om el för att göra det här jobbet. Och jag vet tillräckligt mycket om hur lite jag vet om el för att ringa en elektriker för nästan allt annat :)
-=fullmoon=-: Jag antar att du ska ha en som du sätter direkt i ett uttag och inte i en elcentral? förövrigt funkar det mesta av den flyttbara sorten skit utomhus.
Chaly: JFB:n ser ut att vara matad uppifrån. Intressant. Kanske borde felsöka min anläggning lite mer... men testknappen fungerar fint nu iallafall. [bild]
Tobbe_3: [citat] Den femte kabeln avslutas med en ""ubåt" kopplingsklämma
Pizzakillen: Tack för all hjälp! Spisen funkar perfekt nu! (jag kopplade om sladdarna bakom dörren, efter att jag kollat med multimeter)
hyweu: Låter som en bra ide, jag får återkomma med vad vi kom fram till när jag haft "byggmöte" med han nu den 3/12 på plats :)
mycke_nu: Kabeln ligger redan i marken, så TS får leva med den. Tobbe har rätt i att utlösningsvillkoret behöver beräknas, eventuellt går det inte att säkra högre än 10 A.
Göran.W: intelligent jo jag tacka. Känns väl mer som någon tänkt för länge iom man inte kan köra slut batteriet om man vill det.
elmont: Det blir knappast fler som startar elfirmor, om man startar en elfirma hänger knappast direkt samman med möjligheten att få behörighet (vilket jag inte tror blir så mycket lättare) och det är inte speciellt svårt i dag att få behörighet. Och att en som är "duglig" kan jobba med flera under sig är ingen nyhet, i dag har man på större "byggen" en eller flera ledande montörer (vanliga
Real7: Jag tänkte likadant , blev snål och köpte uttag och strömställare på Malmbergs senast. Det gör jag inte om! Men det blev nästan gratis.. och dåligt.
stoffe88: Det var det jag misstänkte, tack då är det bekräftat :)
Robert Carlson: Tack så mycket för alla svar.. Jag ringer elektrikern imorgon förmiddag tror jag =)
Bo.Siltberg: Det var en något kort beskrivning som inte låter bra. Generatorns skyddsjord ska alltid finnas med på ett eller annat sätt. Till detta ska ju jordtaget anslutas! I storemanager's fall handlar det om att mata en TN-S-anläggning, varför det finns möjlighet att köra TN-S hela vägen från generatorn. Det krävs bara att reservkraftsomkopplaren är 4-polig och även bryter inkommande näts N.
pelpet: Jag har labbat lite och konstaterat att täckramarna iallafall är utbytbara mellan RS och Plus. Plus funkar i alla dosor, så då bör det ju funka i ramarna också. Den fjällvita färgen är också densamma. Tyvärr verkar det inte gå att köpa plus vippor i andra färger utan symboler, ifall jag någon gång skulle lessna på fjällvit.
Micke64: Ja, ADAX-elementet är ett sådant ser jag nu när jag kom hem med det.
roli: Nu kan jag inget om Pellx brännare så av mig får du inga tips. Men ställ din fråga på www.pellets.info under Pellx-fabrikat "mappen". Så kommer du i kontakt med andra Pellx ägare som kanske kan leda dig till vad det kan vara.
Bo.Siltberg: Om du har en snutt FK 1.5 så ser du skillnaden ganska enkelt. Annars har 1.5 mm² diametern 1.4 mm och 2.5 mm² 1.8 mm. Även utan säkringar skulle fördelningslådan klassas som en kopplingsutrustning.
-=fullmoon=-: Hade inte kört på de där iaf. Dock har jag sett en del installationer gjorda med de och annat kopplingsmaterial man fräst åt. Jag vet bara med mig om att det varit problem med snabbplintarna när de kom. Rutab? fick förövrigt försäljningsförbud på sin U-båt då skruven var för liten. Ska dock vara åtgärdat nu säger de.