Hej, har köpt ett bubbelbadkar som jag vill koppla in men vet inte vad som är rätt eller fel.

Jag kommer inte att göra det själv utan vill mest ha lite referenser på lösningar.

I samma veva har jag tänkt byta ut hela elcentralen i huset till en ny där det finns jordfelsbrytare m.m för att få allt enl paragraferna, eller så nära som möjligt iaf :)

Se bild nedan, har ett uttag rakt ovanför där jag hade en duschkabin inkopplad tidigare. Badkaret har enfas.
Hur gör man rent praktiskt med kabeln osv?
Tänker mig att jag inte vill klammra kabeln i hörnet eftersom det pajar tätskiktet. Hur "brukar man göra"?
Sätta IP64 dosa istället för uttag och limma kabelkanal i hörnet??
Tips och påpekande av ev felaktigheter kring detta efterfrågas.

/Daniel

20140106_193636.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken effekt kräver badet? Det är avgörande för om du kan använda befintlig kabel.

Det där uttaget, efter att duschkabinen tagits bort, ser ut att sitta lägre än 225 cm från golv? Då måst ede i så fall bort. Bubbelbad brukar man mata lågt med en dosa eller rörutlopp någonstans bakom badet. Finns sådana möjligheter? Annars blir det någon form av utanpåliggande kabel ned till karet, som troligen måste gå ned på framsidan och sedan in inunder badet.

Uttaget sitter olämpligt, ja. Kan du inte flytta kabeln eller dra en ny är då det bästa antagligen att byta uttaget mot en dosa. Troligen måste du byta kabel på badet också eftersom de inte brukar vara så långa.
Räcker 10A om det är det som är draget idag?
Bubbelbad brukar ligga på 16A...

Tack båda för svar. Att dra nytt vill jag helst slippa för det innebär att jag måste gå utifrån och riva hallväggen. Ska kolla vilken höjd det sitter på. Vilken del på uttaget mäter man upp till? Nedersta kant?
Om jag byter den till dosa är höjden ok?
Ska kolla om motor är märkt med amp.

Dra kabeln på andra sidan väggen om det går, dra in den i badrummet igen genom väggen bakom badkaret och täta ordentligt, sätt en tät dosa och anslut karet där.

Bubbelbadkar har ibland en inbyggd värmare för att vattnet inte ska kallna under långa bad. Det är den värmaren som drar stora strömmar och kräver 16 A säkring med 2,5 mm tjocka kablar från elcentralen. De flesta badkar har dock ingen värmepatron och då räcker 10 A gott och väl.

Tack för tipset!
Detta kar har ingen värmare.

Det där uttaget sitter klart olämpligt, även om det inte är formellt helt fel, under förutsättning att höjden är OK.

MEN det låter som du inte har jordfelsbrytare? I så fall är uttaget jättefel. Uttag i badrum måste skyddas av jordfelsbrytare. Innan jordfelsbrytaren kom så var uttag i badrum totalförbjudna.

Gränsen på 225 cm är dessutom ganska ny (är jag nästan säker på), så när det där uttaget installerades så var placeringen totalförbjuden.

Men det är ok att ha IP64 dosa på samma placering?

Ja, det är framförallt uttag som har kraftiga begränsningar i placering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.