13 076 läst ·
49 svar
13k läst
49 svar
Anslutningsavgift elnätet
Sida 1 av 4
Jag har en (hittills) obebyggd tomt i Uppland, nu ska det byggas fritidshus och jag behöver nån form av bygg-el. Vid kontakt med Vattenfall vill de ha närmare 28.000:- i "anslutningsavgift". När jag köpte tomten skulle el till tomtgräns ingå i priset, och mycket riktigt finns också ett mätarskåp där. Kan det vara riktigt att Vattenfall tar så mycket betalt bara för att koppla på elen till mig, eller har jag missförstått något?
Det.hela känns lite bisarrt, kostnaden för bygg-elen kommer att överstiga kostnaden för den lilla stuga jag tänkt bygga...
Det.hela känns lite bisarrt, kostnaden för bygg-elen kommer att överstiga kostnaden för den lilla stuga jag tänkt bygga...
Nej, det finns ingen mätare, bara ett tomt skåp .Med elkablar dit förstås.
El och vatten till tomtgräns ingick i priset, men det är ju inte mycket värt om man får betala en anslutningsavgift på nästan 30´ för elen. Vattnet finns ju redan där, det är bara att vrida på kranen. Men elen måste tydligen "kopplas på", för detta rejält tilltagna belopp.
Dessutom tillkommer ju kostnad för elektrikern, och för ett nytt mätarskåp. Enligt nya regler ska tydligen detta placeras på husväggen, och inte som tidigare vid tomtgränsen. Men det är en annan historia. Tycker dock att man borde kunna få ett uttag för bygg-el utan dessa fantasipriser.
El och vatten till tomtgräns ingick i priset, men det är ju inte mycket värt om man får betala en anslutningsavgift på nästan 30´ för elen. Vattnet finns ju redan där, det är bara att vrida på kranen. Men elen måste tydligen "kopplas på", för detta rejält tilltagna belopp.
Dessutom tillkommer ju kostnad för elektrikern, och för ett nytt mätarskåp. Enligt nya regler ska tydligen detta placeras på husväggen, och inte som tidigare vid tomtgränsen. Men det är en annan historia. Tycker dock att man borde kunna få ett uttag för bygg-el utan dessa fantasipriser.
Anslutningen måste ju göras oavsett om du ska ha permanent ström eller byggkraft. Och du behöver inte betala anslutningsavgiften 2 ggr. Och man brukar kunna beställa byggkraft av nätägaren och då kommer dom och kopplar in en byggcentral som du får hyra. Har du ett eget mätarskåp vid din tomtgräns behöver du inte flytta det utan det kan sitta kvar och användas senare. Det är om du inte har ett mätarskåp som dom vill att du ska sätta det på väggen och då drar nätägaren fram en matning till skåpet. det du då ska ha gjort är att du lagt ett tomrör från tomtgränsen till den plats där skåpet ska sitta. Oftast brukar man få rören av nätägaren om inte så får man köpa själv.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Tänk på att det är två olika saker.
Få kabel/rör framdragna är en sak
och själva nyttjandet är en annan
Och beroende på vem som levererar vattnet så tror jag nog att du behöver betala en anslutningsavgift även där. Att någon har grävt ner kabel/rör betyder inte att det är fritt att ansluta sig till det.
Få kabel/rör framdragna är en sak
och själva nyttjandet är en annan
Och beroende på vem som levererar vattnet så tror jag nog att du behöver betala en anslutningsavgift även där. Att någon har grävt ner kabel/rör betyder inte att det är fritt att ansluta sig till det.
Byggström kostar inga 28k. Enligt denna prislista kostar en tillfällig anslutning 3 525:-
Sen tillkommer sannolikt kostnad nätavgift under perioden samt för det du förbrukar.
http://www.vattenfall.se/sv/file/Eln_t_S_der_privat_fr_n_2013-04-01.pdf_30321224.pdf
Men ska du sedan ha el i huset när det är klart får du betala de där 28k.
Sen tillkommer sannolikt kostnad nätavgift under perioden samt för det du förbrukar.
http://www.vattenfall.se/sv/file/Eln_t_S_der_privat_fr_n_2013-04-01.pdf_30321224.pdf
Men ska du sedan ha el i huset när det är klart får du betala de där 28k.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kan tyckas väl tilltaget när man ser elskåpet tio meter bort.
Men elbolaget har ju haft en del kostnader att dra dit kablarna, och att bygga nätstationen.
Enligt Vattenfalls prislista så är lägsta pris 27.625 kr.
Så det verkar riktigt.
Jag har svårt att se det som en fantasisumma.
Även om du bara bygger en liten stuga blir ju kablarna till tomten lika långa, eller hur?
Om det är en väldigt enkel stuga (pris < 30.000) kan du ju avstå från el.
Gasolspis och -lampor, solfångare för lite lyx kanske räcker
Men elbolaget har ju haft en del kostnader att dra dit kablarna, och att bygga nätstationen.
Enligt Vattenfalls prislista så är lägsta pris 27.625 kr.
http://www.vattenfall.se/sv/anslutning-till-elnatet.htmAnslutningspris till lågspänningsnät
Priser inklusive moms
Avstånd 16 - 25 A 35 - 63 A Zon 1 0 - 199 meter 27 625 kr* 40 000 kr Zon 2 200 - 599 meter 27 625 kr* +
236.25 kr/m80 000 kr Zon 3 600 - 1 199 meter 66 875 kr +
147,50 kr/m80 000 kr
+ 172,50 kr/mZon 4 1 200 - 1 999 meter 155 375 kr +
225,00 kr/m183 500 kr
+ 250,00 kr/m
*Avstånd beräknas från Vattenfalls befintliga elnät vilket exempelvis kan utgöras av kabelskåp, nätstation, stolpe och kabel i mark.
Så det verkar riktigt.
Jag har svårt att se det som en fantasisumma.
Även om du bara bygger en liten stuga blir ju kablarna till tomten lika långa, eller hur?
Om det är en väldigt enkel stuga (pris < 30.000) kan du ju avstå från el.
Gasolspis och -lampor, solfångare för lite lyx kanske räcker
På nåt vis tror man ju att detta finns med i kostnaden när man köper tomten/fastigheten. Ledningarna, stolparna och nätstationen finns ju redan där. Kostnaden för detta borde ju ha betalats av den som exploaterat området, som styckat av tomterna, gjort vägar, vattenledningar, pumphus och annat. Elbolaget (Vattenfall) borde ju krävt betalt av markexploatören redan då, men istället väntar man alltså på att tomterna ska bli sålda och kräver då de nyblivna fastighetsägarna på kostnaderna för elanläggningen?KnockOnWood skrev:
Det är som om man skulle få en räkning från vägentreprenören för att få åka på deras vägar? Eller från brunnsborrningsföretaget för att få vrida på vattenkranen? Känns helt fel med detta krav från elleverantören...
Det spelar knappast någon roll i slutändan skillnaden skulle ha blivit att tomtkostnaden ökat med minst motsvarande. Sedan skulle kanske dom som bygger ta reda på hur allt fungerar.Även kostnaden för vägar och andra gemensamhetsanläggningar får man ju betala. Och även kostnader i framtiden för underhåll precis som man får betala en nätavgift för drift och underhåll av ledningsnätet och borrar du efter vatten får du betala hela kostnaden för "anläggningen" samt kostnaden för drift och underhåll. Det blir som om borraren skulle borra alla hål när han ändå håller på och sedan får den som vill koppla in sitt vatten mot att han betalar det borraren lagt ut (+ skälig vinst).