Hur hade du dragit kabeln?

• Upp genom dropplisten

1 Röster 1,7%
  • Upp, under dropplisten

47 Röster 81,0%
  • Ner, under fasaden

7 Röster 12,1%
  • Annat, se kommentar

3 Röster 5,2%
  • Antal röster
    58
Det kan ju vara värt att kolla hur det ser ut på insidan.

Kabeln kan ju tex komma från en kopplingsdosa uppe vid innertaket. Då kanske det är enklare och snyggare att gå invändigt från denna och borra sig ut vid den nya lampan.

• Gilla
kaherdin
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det kan ju vara värt att kolla hur det ser ut på insidan.

Kabeln kan ju tex komma från en kopplingsdosa uppe vid innertaket. Då kanske det är enklare och snyggare att gå invändigt från denna och borra sig ut vid den nya lampan.
Då vippan sitter direkt innanför den vita dörren som syns på bilderna så misstänker jag att elen kommer från väggen och inte från kopplingsdosa längre upp längst väggen, tyvärr.

Men ja, jag ska kontrollera ikväll!

Nerre skrev:
En aspekt att beakta är ju att i framtiden kanske man vill sätta upp andra armarturer till utebelysningen och vill ha dem på annan plats. Är kabeln då draget inuti väggen så blir det lite bökigare att sätta armarturerna på annan plats. Är kabeln dragen som röd sträckning är det relativt enkelt att byta ut.

Häromåret gjorde jag liknande manöver längst husets långsida, det satt från början två armarturer på väggen men vi tyckte det lyste upp för dåligt och ville ha tre. Där gick kabeln som tur var upp längs väggen och fram under takfoten så det var enkelt att fixa till (blev visserligen ny kabel från första armarturen och vidare, men det såg ju alltså "likadant ut" efteråt som innan med kablarna).

Jag tycker väldigt många idag är så fixerade på "dolt montage" att de inte tänker på eventuella framtida ändringar. Som ägare till ett "gammalt hus" så uppskattar jag helt klart när det inte är tillkrånglat en massa för att dölja grejerna, utanpåliggande är mycket enklare att ändra på. Att det "syns" är oftast bara ett problem för den som vet att grejerna finns där, andra tänker inte på det.
Ja, tanken har slagit mig också.

Btw, hur hade ni fäst kabeln under dropplisten?

Vanliga klammer i panelen (samma som för bitarna som går upp och ner). Fördelen med dropplisten är ju att den döljer att kabeln inte ligger dikt mot panelen utan "hoppar" över groparna så att säga, så det går att dra kabeln "rakt".

Bakom fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.