Hej!
hade tänkt dra 5 st lampsladdar till ett takuttag (liknande bilden nedan bild nr 1, fast med ngt färre sladdar) men vet inte riktigt hur man gör det. Så jag behöver tips på hur jag skall koppla detta uppe i taket där jag har ett vanligt takuttag med stickpropp.
Har tittat på baksidan av en lampa från Clas Ohlson med 5 sladdar (se bild nedan)
och då har de en sockerbit med bara 3 ingångar. Har dock läst på nätet att man inte skall koppla via sockerbit utan parallell koppla. Är det ngn som vet och kan beskriva hur man parallellkopplar?
hade tänkt dra 5 st lampsladdar till ett takuttag (liknande bilden nedan bild nr 1, fast med ngt färre sladdar) men vet inte riktigt hur man gör det. Så jag behöver tips på hur jag skall koppla detta uppe i taket där jag har ett vanligt takuttag med stickpropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tittat på baksidan av en lampa från Clas Ohlson med 5 sladdar (se bild nedan)
och då har de en sockerbit med bara 3 ingångar. Har dock läst på nätet att man inte skall koppla via sockerbit utan parallell koppla. Är det ngn som vet och kan beskriva hur man parallellkopplar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att parallellkoppla detta så kopplar du en kabel från varje lampa i den övre högra anslutningen på sockerbiten, och en kabel från varje lampa i den vänstra övre anslutningen. Sedan kopplar du den gulgröna jordkabeln på sladden från lampproppen i den mittersta nedre anslutningen på sockerbiten och de övriga två ledarna på högra och vänstra nedre anslutningarna på sockerbiten.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Sockerbiten har tre anslutningar: Den med flärpen i mitten är jord och de andra två är fas resp nolla. Du lägger samtliga fem trådar med samma färg från lamporna till sockerbiten. Förmodligen är fas brun och nolla blå från lampor. De blir då parallellkopplade i sockerbiten vilket de skall vara eftersom varje ljuskälla är på 230V. På sockerbitens andra sida, den nedåt, kopplar du in lampan till lamputtaget i taket. Jord i mitten (om du har det), fas till brun från lampor och nolla till blå från lampor (om de nu har den färgen). Om du inte har jord i ditt takuttag lämnar du den plinten tom.
Lampan är ju uppenbarligen designad för att man ska koppla 5 trådar i samma plint i sockerbiten, och dessutom CE-märkt, så det bor ju vara OK. Jag kan tänka mig att man valt tunnare ledare, typ 0,75mm2, i lampsladdarna också så de borde rymmas gott och väl.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg

